Kontakta oss!

Sofia Mirjamsdotter grundade SSBD i februari 2008 tillsammans med Niclas Strandh.
Hon är journalist med bakgrund inom SVT, SR och Sundsvalls Tidning varifrån hon för tillfället är tjänstledig. Hon bloggar förutom här också på privata bloggen mymlan, the real, och på Aftonbladets Bloggvärldsbloggen.
Hon föreläser om det nya medielandskapet med fokus på sociala medier och hur de kan användas i det redaktionella arbetet för att utveckla och förbättra journalistiken.
Sofia nås på sofia.mirjamsdotter@gmail.com eller på telefon 070-5946699.
Sofia på Twitter.

Jerry Silfwer är 31 år och delar sedan september 2009 redaktörskapet för SSBD med Sofia Mirjamsdotter.
Han är kommunikationsrådgivare och partner på den digitala strategibyrån Whispr Group, Inc. i New York. Dessförinnan var Jerry affärsområdesansvarig på PR-byrån Springtime och grundare av det ledande branschforumet för kommunikatörer, PR of Sweden. Var även strategisk rådgivare åt Piratpartiet under EU-valskampanjen 2009.
Jerry nås på jerry.silfwer@gmail.com eller på telefon +1 917-3401430.
Bloggar på Doktor Spinn.
Jerry på Twitter.

Fredrik Strömberg är 35 år. Bor i Stockholm, jobbar med medier.
En karriär som började på dagstidning, fortsatte i konsultverksamhet och vidare ut ljuset igen via tidskriftsvärldens digitala kanaler. För närvarande creative director på Bonnier Tidskrifter Digitala Medier, tidigare chefredaktör för allt från tidningen Motor (gammal, gammal media) till Alltombarn.se (mycket nyare dito).
Har ett mediehjärta som klappar för hur vi skapar värdefulla medieprodukter – och hur vi därifrån skapar affärer. Inte tvärtom, aldrig tvärtom.
Har en stor käft – men också ett par stora öron. Så, förvänta er att han ryter ifrån när nöden så kräver. Men han låter inte ljudet av de egna argumenten överrösta andras klokskap.
Bloggar på Fredrik&Medierna
Twittrar som @stroemberg

Mikael Zackrisson är journalist och affärsutvecklare med förflutet på tidningar som Internetworld, Vision och Ny Teknik. Gillar att skapa nya publicistiska saker på och kring webben, gör det för tillfället på Veckans Affärer och inom Bonnier Tidskrifter. Tror internet kommer revolutionera och demokratisera världen på ett sätt vi inte sett sedan tryckpressen kom. Svag för soul, stökig jazz och gammal gubbig rock. Ses ofta på Söderstadion.
Bloggar till vardags på VA.se/webbloggen.
Twittrar som @Zackrisson.
Mikael på Linkedin.

Per-Åke Olsson har mer än elva års erfarenhet av webb och journalistik från Dagens Nyheter och TV4. Han har suttit med i ledningsgruppen för nya medier på de båda medieföretagen och har jobbat med att ta fram och förverkliga deras webbstrategier. Från början är han journalist men har under större delen av sin tid i medievärlden jobbat med att driva utvecklingsprojekt. Tidigare bloggade Per-Åke på numera insomnade Webbomedia. Sedan augusti 2008 driver han eget och konsultar som webbstrateg och projektledare. Samtidigt har han börjat blogga igen på perakeolsson.se.
Blogg
Twittrar som @perake

Anton Johansson jobbar med affärsutveckling & kommunikation på Twingly. Gillar att föreläsa, blogga och att skriva om entreprenörskap. Finns förstås på Twitter och svarar gärna på frågor om nya Twingly Channels.

Pelle Sten är 35 år och har jobbat med journalistik på nätet och papper sedan 1994, sedan 1997 har han också fått betalt för det.
Jobbar i dag som utvecklingsredaktör på SvD.se. Spenderar väldigt mycket tid med omvärldsbevakning inom digitala medier och älskar musik.
Kan nås både på Twitter och Jaiku.

Per Torberger är frilansande copywriter och skribent.
Han arbetade under tio år som journalist och fick förmånen att uppleva en brytningstid från insidan.
Under utbildningstiden slog webben sakta igenom och de sista skrivmaskinerna på redaktionerna lämnade plats för datorn, internet började väcka allt större intresse generellt. Som redigerare på Dagens Industri hann han både uppleva skiftet från analog fototeknik till digital, och hur webbredaktionen skapades och så småningom blev sin egen gentemot pappersredaktionen.
Som reporter och redigerare på tidskriften CAP&Design i början på 00-talet blev det enorma teknikskiftet från analog till digitalt extremt tydligt, både genom bevakningen av den grafiska design-branschen och genom dess effekter på tidningen i sig.
Hur webben och de nya tekniska möjligheterna kunde vara både hot och möjligheter var något han ägnade mycket tid åt att fundera kring som chefredaktör för CAP&Design, då bland annat tidningens webbsida blev alltmer central.
Sammantaget har erfarenheterna lett till stort intresse för medieutveckling och djupa insikter i hur nya möjligheter tas emot på olika redaktioner, hur gamla tankar kan ligga i vägen för nya, men också hur organisation, ekonomi och annat påverkas av förändringar. Det är erfarenheter han försöker komma ihåg när entusiasmen över nya måsten blir som starkast.
Blogg
Twitter

Julia Skott är reporter och före detta programledare på TV4 Nyheterna i Uppsala. Var filmskribent i Nöjesguiden mellan 2007 och 2009, och har skrivit i bland annat Aftonbladet, Metro och Re:Public Service. Sitter i juryn för Årets notis.
Brinner för att berätta, om människor och om kultur, om orättvisor och om udda roligheter – men också för att diskutera media och journalistik, i teorin och i praktiken. Tar gärna mycket plats både på internet och i köttvärlden; älskar båda.
Blogg
Twitter

Björn Hedensjö är 34 år gammal. Utvecklingsoptimistisk musik- och bokälskare med ett stort intresse för medier och entreprenörskap. Har jobbat med webbmedier i snart tio år som chef, redaktör och reporter. Ser SSBD (med skribenter och läsare) som den publicistklubb för 2000-talet han så länge saknat. Är till vardags nyhetschef på di.se, men åsikterna han ger uttryck för på SSBD är helt och hållet Björns egna.
Twitter

Per-Ola Mjömark läser journalistprogrammet på JMG och gör just nu sin långpraktik i Stockholm. Han är dålig på att komma ihåg namn, ansikten samt lösenord, och spenderar emellanåt ohälsosamt mycket tid på nätet. Föredrar Chet Baker framför Christer Sjögren och har i takt med att han blivit äldre även börjat använda hängslen mer och mer.
Bloggar oregelbundet
Twittrar regelbundet

Jessica Ritzén är 38 år. Hon är journalist och drev Fattigbloggen på Aftonbladet i våras.
Nu reser hon landet runt och skriver boken om Fattigsverige för Alfabeta förlag samt föreläser om fattigdom.
Hon arbetar även för att utveckla journalistiken på webben och föreläser om bloggjournalistik på Poppius journalistskola.
Webb: www.medialog.se
Twitter: @Jesrit

Paula Marttila är onlinestrateg som brinner för internet och hur det möjliggör både affärer och oss människor. Hon var med och utvecklade Aftonbladet Nya Medier under åtta år, har hjärtat kvar i medier som hon skriver om här. På sin egen blogg paulamarttila.com bevakar hon de nya svenska internetföretagen.”
Twitter
LinkedIn

Emanuel Karlsten är redaktör för sociala medier på Expressen.se. Arbetade tidigare som redaktör för Dagen.se som under den tiden blev Sveriges fjärde bästa dagstidning (Internetworld 2008) och nominerad av branschen som Årets digitala dagstidning 2009. Fascinerad av medier i allmänhet och webb i synnerhet. Älskar det journalistiska uppdraget och tror att journalistiken kommer omdefinieras till att innesluta alla som sysslar med journalistik – inte bara de som arbetar i mediehus.
Utöver inspelen på SSBD bloggar han om redaktionsarbetet, Gud och inte så sällan om obegripligt lättsamma saker på http://emanuelkarlsten.se

Twitter:
@emanuelkarlsten

Hans Kullin är PR-konsult och rådgivare inom sociala medier på Sermo Consulting, en kommunikationsbyrå med inriktning mot online corporate communications. Försöker förstå hur teknik och nya användarmönster påverkar konsumenter, företag och organisationer. Startade en av de allra första svenska PR-bloggarna i februari 2004, vilken idag rankas av Invesp Corp som en av de 25 främsta PR-bloggarna i världen. Ligger bland annat bakom den årliga bloggundersökningen BloggSverige och wikin Socialmedia.wikidot.com som listar exempel på nordiska företags aktiviteter i sociala medier.
Har även arbetat med kommunikation på Accenture och advokatbyrån Linklaters.
Bloggar på Media Culpa och Sociala Medier.
Twittrar som @kullin.

Johan Ronnestam är Creative Director, expert i digital kommunikation, innovatör och entreprenör från Stockholm. Med mer än 10 års erfarenhet av global reklam och kommunikation betraktas Johan som en av Sveriges ledande auktoriteter på området kreativt och konceptuellt tänkande kring morgondagens kommunikation. 2002 startade Johan sitt första bolag som på 4 år blev utsedd till Gasell av Dagens Industri. Efter 7 år valde Johan att starta en ny karriär. Idag driver Johan en egen konsultverksamhet kring strategi och rådgivning, kreativ kommunikation och inspirationsföreläsningar.

Johans egen blogg om trender, innovation, framtidens reklam och kommunikation är framröstad som Sveriges främsta blogg inom dessa ämnen.

Twittrar som @ronnestam

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!