Att ta godis från främlingar

Här följer en gästblogg från Therésia Erneborg som till vardags bloggar på Söta Saker. Den beskriver hur PR-byråer går till väga för att få gratisreklam i bloggar.
Vad tycker du, är detta ett bra sätt att marknadsföra sig, eller borde fler bloggare svara som Therésia? Ni som jobbar med PR, vad säger ni?

Att ta godis från främlingar

Häromdagen hade jag en intressant mejlkonversation med en kvinna från en PR-byrå. Hon jobbade med att lansera en ny glassmaskin och ville erbjuda mig att anordna en tävling på min blogg, där mina läsare bland annat skulle titta på en reklamfilm om glassmaskinen, svara på frågor och läsa om glassmaskinens förträfflighet. Ett utmärkt sätt att annonsera, kan man tycka. Produkten sätts i ett sammanhang (en tävling), når ut på en stor plattform där alla läsare är intresserade av bakning och matlagning och ger dessutom läsarna ett mervärde i form av chansen att vinna en glassmaskin. Gott så. Problemet med just den här annonskampanjen var att PR-kvinnan ville att jag ska göra den gratis. Eller ja, till priset av en ny glassmaskin hemskickad i brevlådan, för att vara mer exakt. Konversationen som följer (och som finns återgiven nedan) är väl egentligen vare sig dummare, roligare eller mer häpnadsväckande än den här typen av mejlsamtal brukar vara, men den belyser en attityd som börjar bli ett allt större problem för oss som bloggar (som jag även skrivit om här). Dessutom är den långt ifrån den enda i sitt slag.

Som bloggare får man ständigt en massa mer eller mindre vansinniga erbjudanden från PR-byråer och andra aktörer som vill tjäna pengar på ens blogg. Man kan till exempel, som i det här fallet, bli erbjuden någon fin köksmaskin mot att man gör reklam för den på bloggen. Eller få ett gäng chokladaskar att lotta ut till sina läsare mot att chokladtillverkarens namn får synas i bild. Andra gånger kan man bli bjuden på fester, mässor och provsmakningar, där det i gengäld förväntas att man ska skriva om hur god den nya polkagrischokladen är eller använda extra mycket av just den eller den typen av kakao nästa gång man bakar något till bloggen. Till priset av några paket mjöl, en ny elvisp eller ett par chokladkakor vill företag och PR-byråer alltså ha reklamplats på Sveriges största plattformar för just de läsare som de vill nå. En reklamplats som i en tidning med samma mängd läsare skulle kosta betydligt mer än så.

Problemet är tudelat. Dels handlar det om en PR-värld som inte förstår sitt eget bästa. Som utnyttjar (ofta unga, kvinnliga) bloggare utan att inse värdet av att behandla dem schysst och rättvist och betala för sig. Som profiterar på den omsorgsfullt och hängivet uppbyggda läskrets som bloggarna skapat genom att (ofta gratis och under flera år) göra det de är bäst på – skriva, fota, formulera sig och skapa relationer.

Men det handlar också om bloggarna, som inte förstår sitt eget värde. Som inte ser vilken enorm makt och marknadskraft de besitter. Och vilket gränslöst inflytande de kommer att ha i framtiden – när papperstidningar inte längre är något annat än charmiga stenkakor man köper på loppis.

När bloggarna inser det kommer det inte att bli nådigt att vara en inställsam och parasiterande PR-byrå. Då kommer det att kosta pengar att använda de här fantastiska och unikt nischade annonsplattformarna till att marknadsföra sina produkter och inte räcka med att stå i skuggorna och sticka till dem en chokladkaka då och då. Förhoppningsvis kommer bloggarna då också att minnas hur utnyttjade de blivit av PR-byråerna och gå raka vägen förbi dem, direkt till annonsörerna.

____________________________________________________

Hej Theresia!

I april lanserar vi en helt ny sorts glassmaskin för alla som snabbt vill göra egen glass. Du gör din egen glass på mindre än 15 minuter. Det är bara att plocka fram skålen från frysen, hälla i smeten och vänta ca 10 minuter. Perfekt för otåliga barn och fikasugna föräldrar!

Vi vill gärna låta dig testa glassmaskinen. Dessutom vill vi ge dina läsare chansen att tävla om en egen. Kontakta oss före den 28/3.

Bloggtävling

För att testa den nya glassmaskinen spelade vi in filmen ”Glassmaskinsexperimentet” där vi lät fem barn utsättas för en utmaning: att låta bli att äta glassen som står framför dem på bordet, tills mamma och pappa kommer tillbaka. Se filmen här:

Vill du arrangera en tävling så gör du så här:
1. Lägg upp filmen på din blogg.
2. Hitta på en fråga kring filmen, t ex ”Vilken färg har Elvira på tröjan?” eller ”Äter Elvira av glassen?” Svaret ska alltså gå att hitta i filmen.
3. Kom också på en motiveringsfråga – t ex när är glass som godast?
4. Be dina läsare maila svaren till dig.
5. Du utser vinnaren. Meddela vinnaren och maila vinnarens kontaktuppgifter (inkl. mail och mobilnummer) tills oss så skickar vi ut priset.

Tävlingen bör ligga uppe i ca 2 veckor.

(Beskrivning av glassmaskinen…)

Vänlig hälsning
“Sara”

____________________________________________________

Hej igen Sara,

Visst finns det möjlighet att hålla eller sponsra en sådan tävling på Söta saker! Här nedan följer priser för annonsering och tävlingssponsring på bloggen. Givetvis går det också att göra en tävling som pågår under mer än en vecka om man vill det.

Med vänlig hälsning,

Therésia

(Annonspriser…)

__________________________________________________

Hej Therésia!

Vi har tyvärr inte möjlighet att annonsera.

Vänlig hälsning
“Sara”

__________________________________________________

Hej,

Jaså? Jag trodde att det var exakt det ni ville göra.

Mvh,

Therésia

__________________________________________________

Hej,

Vårt syfte är inte att köpa annonsering. Vi vill ge dig och dina läsare möjlighet att testa glassmaskinen. Det är en väldigt fin produkt (rek pris 595 sek) som vi tror att dina läsare skulle uppskatta. På så vis sprider vi ut information om produkten.

Vänlig hälsning
“Sara”

__________________________________________________

Hej,

Så ni vill alltså göra en två veckor lång reklamkampanj för er produkt på en blogg med en nischad målgrupp på cirka 12 000 unika besökare i veckan för 595 kronor? Det är inte att “sprida information om en produkt”. Det är att annonsera till ett orimligt lågt pris och ganska oförskämt.

Jag är relativt säker på att mina läsare skulle uppskatta om den reklam som riktas mot dem är ärligt betald för.

Mvh,

Therésia

__________________________________________________

Hej,
Jag är ledsen för att det har blivit missförstånd. Vi har haft liknande erbjudanden och vet att bloggare brukar uppskatta att tävla ut produkter till sina läsare. Många bloggare hör också av sig till oss för att de vill ha produkter att tävla ut. Det var inte alls meningen att vara oförskämd och dina synpunkter är tänkvärda.

Vänlig hälsning
“Sara”

__________________________________________________

Hej,

Det är väl just det som är så obehagligt, att det inte alls handlar om ett missförstånd, utan ett systematiskt utnyttjande av (ofta unga tjejer) som tillbringat otroligt mycket tid och kärlek med att bygga upp en lojal och intresserad läsekrets genom att göra det de är bra på – skriva, fota och bygga relationer. Jag har väldigt svårt att tro att ni som PR-byrå skulle närma er en etablerad papperstidning med samma mängd läsare som dessa bloggar och erbjuda dem att exponera er produkt under två veckor mot att de får en glassmaskin.

Jag tror att ni som branch kommer att få väldigt svårt att överleva om ni fortsätter att ha den synen på bloggarna som ni har idag. Ryktet om PR-byråer som beter sig dåligt och inte betalar för sig går fort i den digitala världen, där bloggtjejerna har ganska stor makt. Men det vet du förstås redan, annars skulle du inte försöka få dem att sälja dina glassmaskiner.

Mvh,
Therésia

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , ,

(40%) (3%) (0%) (58%)
40 buttar
  • http://www.facebook.com/profile.php?id=1378262057 Susanne Rundström

    JA! Fler bloggare borde svara så, och kräva ordentligt betalt för ett sponsrat inlägg. Tyvärr är nog de flesta småbloggare jätteglada över en glassmaskin eller ett kontantkort till telefonen som tack för att man skriver positivt om en produkt.

    Jag personligen skulle ta emot ett liknande erbjudande, om jag själv kan stå för att jag gillar produkten ifråga. Och om jag får rimlig ersättning. Just därför använder jag en bloggportal som är reklamfri, jag vill inte ens ha in annonser, om jag inte får välja företag/produkter som jag själv kan gå i god för!

  • http://twitter.com/mamilldo Thomas Mårtensson

    Lite sjukt att jag blev sugen att köpa en glassmaskin… Men nu har jag i alla fall kollat upp vilket märke det var så att jag inte av misstag köper därifrån.
    Bra att du säger ifrån för övrigt! Jag kan dock också förstå att de som har hobbybloggar kan tycka att det är kul att få någon pryl – det gör dock inte PR-byråernas eller företagens agerande bättre.

  • Pingback: Nyheter – 24 mars, 2011 | Läsvärt | Attefall Allehanda - Nyheter och recensioner

  • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

    Jag tänker att det också har att göra med hur stor bloggen är. Om man har en liten blogg med några hundra läsare så är det klart att det är gött att få en glassmaskin mot en bloggpost.
    Men när en blogg växer sig stor – som i det här fallet, den största i sin genre – då blir det annorlunda. Ett försök till utnyttjande att villkora hur en glassmaskin ska presenteras.
    Man kan tycka att det är naturligt att dra parallellen till en tidning som ofta har tävlingar av det här slaget.
    Skillnaderna är dock flera. Tidningar söker en mix och en bredd. I undantagsfall handlar texterna om tidningens röst, men oftast förmedlar den andras röster. Vägleder genom plocksidor, eller genom intervjua personer bakom olika initiativ. Bloggaren sätter för varje post sitt förtroende på spel. Ju större den är, desto större är insatsen.
    Det är i det ljuset jag tycker man ska läsa ovanstående. Det är i det ljuset frågan från en PR-byrå blir extra märklig.

    Jag bloggade för övrigt om det här igår: http://blogg.expressen.se/tabloism/entry.jsp?messid=653868

  • Doris
  • Isadora Cugler

    Svår nöt att knäcka, denna.

    Vi måste börja med att reda ut en liten detalj. Inte sällan, när folk frågar mig vad jag jobbar med – och jag svarar PR – så säger de ”jaha, som reklam då eller”?

    Och inget kunde ju vara mer fel. Reklam är köpt. Reklamare kan vara hur avsändarorienterade och säljande de vill i sina budskap – men det varken kan eller ska vi vara. Vår uppgift är att kommunicera uppdragsgivarens budskap genom icke-köpta kanaler. För att lyckas med det måste vi hela tiden försöka att erbjuda en nyhet som intresserar kanalens (tidningens, bloggens, facebooksidans etctera) målgrupp. Vi måste försöka att skapa win win av situationen.

    I exemplet ovan har en branschkollega försökt just detta och – även om mycket i hennes mail bekymrar mig – så har hon helt rätt i att liknande tävlingar tas emot med entusiasm av andra bloggare. Nu får vi i branschen en rejäl note to self här: kontakta inte Therésia Erneborg med liknande idéer.

    Eller?

    Det jag har störst problem med i ursprungsmailet till Therésia är faktiskt inte upplägget. Det är inte på något sätt unikt. Nej, det är tonen. Uppmaningen att skriva. Känslan av att bloggaren nästan ska vara tacksam för att hon blivit utvald att blogga om glassmaskinen. Ett perfekt exempel på hur det inte får gå till – och därmed ett perfekt exempel att belysa och föra därmed skam över alla PR-konsulter. Synd. Jag hade personligen inte äventyrat en potentiell relation med att kontakta en så stor blogg i det här ärendet överhuvudtaget.

    Det finns många mardrömsexempel från branschkollegor som mer eller mindre tvingar bloggaren att skriva om olika produkter. Det gör mig ledsen. Men många exempel är också bra. Innovativa, roliga idéer som gynnar BÅDE företaget, bloggaren själv och – viktigast av allt – hans/hennes läsare. Precis som den nedringde, stressade journalisten som plötsligt får ett samtal från en PR-konsult som erbjuder något riktigt, riktigt bra, något som kommer att intressera journalistens läsare. Och journalisten tackar. Och PR-konsulten tackar ödmjukt tillbaka.

    Blogg vs tidning. Same same but different – gamla medier möter nya. Så hjälp oss här: ska vi inte ta sluta att se bloggare som likvärdiga journalister? Ska vi sluta att ta notis om dem överhuvudtaget och inte höra av oss med vare sig produktprover, pressinbjudningar eller pressmeddelanden? Ska Mikael Bindefelt avstå från att bjuda in http://www.glasskoll.se till nästa års provning av GB-nyheterna? Ska vi stryka modebloggare från inbjudningslistan till stora galor? Ska teknikbloggarna inte få erbjudande om att testa nya mobiltelefonen?

    Tack för en viktig diskussion som jag ska följa med stort intresse!
    //Isadora Cugler
    Konsult på Spotlight PR

  • Jesper Wendel

    Har skrivit en kommentar till inlägget. läs gärna här: http://se.grayling.com/GraylingInsights/Graylingbloggen/2011/03/Att-betala-eller-icke-betala/

    mvh

    Jesper

  • http://www.doktorspinn.se Doktor Spinn

    Jag är PR-konsult och engagerad både här på SSBD och på andra ställen. Jag har massor med tankar i frågan och återkommer när jag hinner svara mer utförligt!

  • Pingback: Om tävlingar i bloggar (Tors Tips)

  • http://twitter.com/teaerneborg Therésia Erneborg

    Hej Christian,

    Som journalist känner jag mycket väl till skillnaden mellan redaktionellt material och annonser. Jag vet också att många redaktioner tar emot “prover” på olika produkter som sedan ibland hamnar på plocksidor och dyl. Här handlar det dock inte riktigt om det.

    Det jag vill göra är att vara rak och ärlig med mina läsare om vad som är köpt reklamplats och vad som inte är det. Om företaget i fråga hade köpt annonsplats på min blogg och använt den till att hålla en tävling med sina produkter som vinster, hade detta skett med stor tydlighet och öppenhet – inte som smygproduktplacering. Det tror jag hade varit bättre både för mig, företaget och framför allt för mina läsare.

    Läs gärna mer om hur jag tänker kring detta här: http://sotasaker.com/vad-tycker-ni-om-annonser/

    Vänligen,
    Therésia

  • http://twitter.com/teaerneborg Therésia Erneborg

    Hej Stina,

    En journalist på en tryckt tidning uppbär en lön för sitt arbete, som betalas av tidningens annonsintäkter (eller i vissa fall fortfarande av prenumerationsintäkter). Det har sällan en journalist som skriver på en blogg. Där är det istället ofta en och samma person som sköter annonskontakterna och skriver innehållet. Jag tror att det ställer ännu högre krav på integritet och öppenhet kring hur man samarbetar med olika företag.

    Det är därför jag för den här diskussionen med mina läsare just nu (http://sotasaker.com/vad-tycker-ni-om-annonser/). Det är en diskussion som sällan förs på exempelvis plocksidor i pappersmagasin och veckotidningar, där det säkert ganska ofta handlar om mottagna “prover” från PR-byråerna. Så det där med trovärdighet och integritet är nog inte beroende av medieplattform.

    Vänligen,
    Therésia

  • http://mj.barczyk.se/blog Mickey

    En tävling är en win-win-situation. Genom att ordna en tävling kan du lätt dra in mellan 1000 till 5000 nya besökare via olika sajter, och dessutom få massa inlänkar på köpet. Ordnar man en tävling där man tvingar andra bloggare länka till ens blogg för att delta i tävlingen så blir vinsten ännu högre. I mångas fall ovärderligt.

    Att företagsbloggar kan kräva betalt är väl okej, men inte dessa privata små. Vem orkar pilla med fa-skattesedel för ett par tusen per år? Då är det bättre att PR-byrån lägger pengarna på tävlingspriset istället. Då gynnas bloggaren mest – och dennes läsare. Och det vet en äkta bloggare, därför blir framtiden precis som den är idag: vi fortsätter att leva i symbios med PR-byråerna.

  • http://twitter.com/dannyboysthlm Daniel Åberg

    Jag måste säga att jag tycker att hela den här diskussionen är väldigt märklig. Har inte bloggvärlden velat bli tagen på allvar sedan åtminstone 2005? Och när vi nu uppenbarligen har nått en situation där PR-byråer ser bloggar som lika viktiga som traditionella medier och jobbar mot dem på samma sätt, då är byråerna plötsligt elaka? Ska bloggvärlden vara någon sorts skyddad verkstad där inte verkligheten får komma och “parasitera”, för att använda Therésias eget ord?

  • Pingback: Intressant diskussion om PR och bloggar

  • http://henrik.net Henrik Ismarker

    Bra och viktig text! Mailkonversationen är världsklass. Bra jobbat!

  • http://www.pernillaelmquist.se Pernilla

    Hej Therésia! Jag tycker du gör helt rätt och ifrågasätter PR-byråns smygannonsering och produktplacering.

    Jag är själv journalist och jobbade flera år som skönhetsredaktör på en av våra stora magasin. Jag fick tusentals “prover” från alla kosmetikaföretag som finns, för att skriva om deras produkter. Jag var oerhört noga med att testa produkterna och skriva om de jag tyckte om och även om de jag inte tyckte om. Ris och ros.
    Skillnaden i det här fallet med glassmaskinen är ju att som journalist i tidningar, testar och skriver man om liknande produkter från olika företag, för att sedan göra sitt val. Och då lotta ut den man gillar bäst.
    Inte bli dikterad av en PR-byrå om vad mans ska skriva och hur man ska lägga upp det hela. Smkalöst tycker jag!

    Tyvärr hamnade jag ibland i situationen att bli tillsagd att ta bort en produkt, som fått lågt betyg, ur mitt granskade reportage, eftersom samma företag annonserade en helsida i tidningen….så mycket för kritisk granskande tidningar.

    När ett företag vill få ut sin produkt på det här sättet, på en personlig blogg, och dessutom dikterar villkoren HUR du ska gå till väga (!) är det ren reklam som de ska betala för, om du går med på deras deal.

    Däremot tycker jag att om jag själv väljer en produkt som jag helt enkelt gillar, utan att någon PR-byrå kontaktat mig, så står jag för den “reklamplatsen” själv.
    Jag vill inte vara köpt på min blogg utan precis som du, vara rak och ärlig när det kommer till vilka produkter som ska synas framöver och vad som är köpt reklamplats och inte.
    Hälsar
    Pernilla i Mästerkocken

  • http://mwcom.se Markus Welin

    Håller med om att det är fel att villkora på det sätt som återges i mejlkonversationen. Men att se glassmaskinen som betalning är feltänk. Det handlar ju om att skapa en situation där bloggaren känner att den genom att nappa på PR-byråns erbjudande faktiskt kan erbjuda bra material till sina läsare. I så fall ser jag inte att det skulle vara någon skillnad mot om bloggaren skulle skriva om någon produkt helt på eget initiativ. Sen anser jag heller inte att det skulle vara mer OK att se glassmaskinen som betalning om man skulle vända sig till en liten blogg istället för en stor.

    Det finns dock säkerligen en hel del bloggare som helt låter PR-byråer diktera villkoren. Därför tycker jag att det är bra att den här bloggposten skrivs, så de sistnämnda avskräcks lite. I grunden tycker jag emellertid inte att det är något konstigt att kontakta bloggare med sådana här erbjudanden – om det görs på rätt sätt.

  • Pingback: Vad tycker ni om annonser? | Söta saker

  • http://www.uttaget.se Magnus

    Känner mig känslomässigt förvirrad när jag läser det här inlägget. Å ena sidan kan jag hålla med om det slentriant slappa och lite oprofessionella i tonen från “Sara”, men samtidigt så har bloggosfären kämpat i åratal för att få just de där mailen (om än inte i samma krassa stil).

    Jag driver själv en stor e-butik som varje vecka samarbetar med en mängd roliga och spännande bloggar inom belysning/inredning och lampor. För mig handlar det om att känna av bloggarens intressen kontra vad jag vill ha ut av samarbetet. Uppenbarligen blev det en krock här, men jag tycker att det är helt orimligt att skälla ut PR-konsulten och sedan skriva ett förbannat blogginlägg om det.

    Om det erbjudande du fått inte passar – förhandla. Funkar inte detta så är det bara att artigt tacka nej för den här gången.

    Om det är så att du aldrig någonsin kommer att tacka ja till en tävling som baseras på att du får produkter att lotta ut så får du vara mycket tydlig med det på ex.vis kontakt-sida eller övrigt. Då kommer du och den som vill genomföra en tävling eller dyl. att ligga på samma våglängd på en gång, och du slipper ovan.

    Försök även att se det ur ett annonsörsperspektiv. Vi springer varje vecka på samma scenario som ovan fast omvänt. En bloggare överskattar sin räckvidd/påverkan och föreslår ett upplägg i utbyte mot en hel hög pengar. Vår lösning är då inte att skälla ut bloggaren för att den förolämpat oss med ett oskäligt förslag, utan istället att pedagogiskt förklara att vi måste tänka om. Ibland blir det inget, men oftast hittar vi en gyllene mellanväg.

    Jag tror du skrämt iväg en mängd potentiella annonsörer/samarbeten med ditt synsätt och jag tror att du skulle tjäna på att vara lite mer ödmjuk.

    Lycka till med bloggen framöver, med eller utan annonsörer!

    MVH
    Magnus på Uttaget.se

  • http://twitter.com/agaton Anton Johansson

    Bara jag som tycker Saras mailkonversation är av toppklass när det gäller kommunikation med bloggare? Jag skulle utan tvekan kunna använda detta som ett exempel i min rådgivning mot PR-ansvariga på företagen hur de ska kommunicera i sociala medier.

    Och jag som varit på båda sidorna, bloggare sedan 2004 och jobbat mot bloggare med PR sedan 2006, måste säga att jag inte alls förstår problemet. Ska fundera och återkomma, antagligen i en bloggpost, när jag hinner.

    PR-byråer jobbar förövrigt inte med annonsering, utan med PR. Att försöka sälja annonser när du svarar dem är garanterat lönlöst. Och ärligt talat hade jag förstått problematiken om det varit motsatsen, att PR-byrån hade försökt köpa ett inlägg för pengar. Nu jobbar de istället på ett ganska traditionellt, inarbetat och accepterat sätt med PR – vilket är helt som det ska – och därför är jag rätt förvånad över reaktionen du påvisar Theresia.

    Mvh Anton

  • http://mwcom.se Markus Welin

    Angående PR/annonser håller jag givetvis med (goes without saying). Håller även med om att “Sara” inte gör något fel – från och med mejl två, dvs efter att hon svarar på Therésias första svar.

    Första kontakten, dvs pitchen, tycker jag dock kunde gjorts betydligt bättre. Utvecklade detta lite i ett blogginlägg i helgen, kolla gärna in!
    http://mwcom.se/2011/03/26/intressant-diskussion-om-pr-och-bloggar/

  • Pingback: MW-Tips: 2011-03-31

  • Pingback: Andreas Ekström – är nu ett alternativ? » Blog Archive » Desperat marketing

  • Pingback: Veckan som gick – Vecka 13 « Same Same But Different

  • Pingback: Mediesverige » Blog Archive » Det är aldrig gratis att låna min kanal.

  • Pingback: Anmärkningsvärt 4 april 2011 — Being Micke Kazarnowicz

  • http://twitter.com/KarinZingmark Karin Zingmark

    Intressant inlägg och riktigt kul att läsa alla kommentarer! Jag jobbar som presschef på Viasat, och i denna roll jobbar jag med förtjänat utrymme. Jag erbjuder bloggare att testa olika produkter på samma sätt som jag erbjuder andra medier att göra det. Jag ställer inga som helst krav på att de ska skriva eller vad de ska tycka (även om jag självklart följer upp för att få feedback) och jag skulle aldrig få för mig att försöka köpa omnämnanden och recensioner. Jag har full förståelse för att man som bloggare vill få ersättning, men då handlar det väl snarare om annonser? Alltså köpt reklamplats? Och tar man emot glassmaskinen och genomför tävlingen utan att få annan ersättning gör man väl främst det för att man anser att det bidrar med något för ens läsare?

  • Rabarberte

    Underbart svar från dig!!! Åh, äntligen äntligen äntligen någon som ger svar på tal!! Hurra för dig!!

  • Cecilia

    Vi diskuterade det här på annat håll, så jag tänkte att jag skulle kommentera även här. Det är en mycket intressant diskussion och jag håller med och visst, men blev också påmind om hur svårt det i dagsläget är för de riktigt små företagen att slåss mot de stora jättarna när det är stora pengar inblandade. Det är ju givetvis upp till var och en, men jag vurmar lite för de små som försöker ta synas.

  • Pingback: A fair judgement » Relationen mellan bloggare och PR-byråer

  • Jproa

    Hej Therésia,

    Jag jobbar själv som PR-konsult och vi har ofta denna typ av samarbete med olika bloggare. Det är intressant att höra din ståndpunkt men jag har ärligt talat aldrig möt denna inställning hos bloggare förut.

    Jag håller med om att själva införsäljningen från Sara kan ifrågasättas (jag hade själv inte gått till väga så). Jag håller också med om att många bloggare inte inser sitt eget värde. Tvärtom har vi i många fall upplyst om den kraft som de själva har (det gäller som du själv skriver oftast unga tjejer). Men en PR-byrå kan aldrig betala för denna typ av samarbete. Vi gör denna typ av samarbeten med många olika tidningar på ett väldigt strukturerat sätt och betydligt mer professionellt än med bloggare. De ser att de stärker relationerna med sina läsare. Men de är också väldigt tydliga med att de samarbetar med ett företag och de låter oss aldrig – och vi vill inte heller – påverka det redaktionella innehållet.

    Ett sådant här samarbete bygger på förtroende från bådas håll. Om du gillar produkten – varför då inte göra en tävling där dina läsare kan få en lika fin produkt? Så länge du är öppen med att du samarbetar med ett företag kan jag inte se nackdelarna, varken för dig eller för dina läsare. Tvärtom stärker det din relation med deme och är ett sätt att fortsätta behålla dem. Du skriver väl ändå om sådant du gillar?

    Problemet blir väl om du ska göra “reklam” för något du inte kan stå för för att få betalt. Det skulle inte gynna varken dina läsare eller den som köper det redaktionella innehållet. Vill du ha pengar ska du inte be någon köpa ett inlägg – sälj en banner istället.

  • tim

    jag kan inte förstå hur ni kan tycka att  det är helt ok, att det inte är fel alls ni som har komenterat…

  • Pingback: Uppmärksamhetsekonomin, eller varför PR inte är oförskämt « Fyra nyanser av brunt