Veckan som gick – Vecka 43

Att länka – är det fint eller fult? Kulturbloggen ställer frÃ¥gan. Sofia Mirjamsdotter resonerar utförligt.

Hans Kullin har hittat ett grymt skönt format – Sverige runt i sociala medier. En hel del feelgood-tips bland länkarna!

Sedan så har ju drevet gått mot Arkelsten. Lite för hårt i vanlig ordning, men så funkar det ju. Judit Burda tycker och tänker här. Paul Ronge manar Moderaterna till försvar. Britta Svensson försvarar publiceringen. Mary X Jensen tycker att Expressen agerar paparazzi. Jag tycker personligen att det är okej att rapportera om hennes reaktioner, men jag håller samtidigt med om att pressen inte behöver rapportera det som en seger för journalistiken att hon gråter. På det hela taget olyckligt? Kanske. Några fiffel mindre blir det säkert.

Välskriven postning om medieforskningens väg från skrivbord till köksbord.

Via Emanuel Karlsten hittar jag statistik om Youtube. Bra siffror att jämföra mot dessa siffror om Youtube vs. SVT Play. Klart är i alla fall att digital video förändrar våra konsumtionsvanor av media, till exempel sjunker ju tv-tittandet.

Visst mÃ¥ste man gill Conan O’Briens comeback?

Lite ujuj om så många journalister ignorerar kommentarerna på sina egna webbartiklar. ganska tunt statistiskt underlag, men fånga gärna upp reaktionerna hos Joakim Jardenberg.

Lennart HÃ¥kansson menar att medieträning borde kunna genomföras utan att skrämma slag pÃ¥ de som ska medietränas. Presskonferenser, hur roliga är sÃ¥dana annars? NÃ¥väl, att jobba pÃ¥ PR- och informationssidan är inte alltid sÃ¥ roligt det heller. Alla vi som jobbar pÃ¥ “andra sidan” om journalistiken med eller inom lite större företag känner nog igen det här:

Google är föga överraskande smarta och ritar om kartan – igen. Nikke Lindqvist rapporterar. Facebook är apropÃ¥ det ocksÃ¥ smarta eftersom de lyssnar och analyserar aktivt. FramgÃ¥ng i sociala medier handlar sÃ¥ledes inte alls bara om att “delta i konversationen” – det mest värdefulla ett företag kan göra i sociala medier är att lÃ¥ta smart folk lyssna och analysera samt att inte vara rädda för förändringens vindar.

Fredrik Strömberg kommenterar flitigt och gör det med passion och frenesi! Uppdragsmedia gör även de en veckosammanställning.

Sweet Sunday Web Crunch är igÃ¥ng. Jag skrev precis i chatten att vi borde använda termen “facejack” istället för “facerape” – det känns mer balanserat.

Jag missade tyvärr Internetdagarna. Jag har gått varje år i flera år och ofta har jag haft betalda uppdrag på plats. I år skulle jag till och med få vara med i en panel, så det smärtar mig att inte kunna rapportera bättre därifrån. Men det här är i alla fall en intressant artikel om Elsa Falks anförande:

“Man kan alltsÃ¥ konstatera att det finns en vilja att betala för artiklar pÃ¥ nätet. FrÃ¥gan är hur man som medieföretag ska göra för att undvika att, som Aftonbladet, hamna i ett läge där man märker att tjänsten pÃ¥verkar prenumerationen pÃ¥ i det här fallet Plus-tjänsten negativt. Kanske mÃ¥ste man dra exklusiviteten ännu längre och ge mediehusens pappers- och nätupplagor helt olika prägel och helt olika uppgifter utan att de gemensamma nämnarna försvinner. Inget lätt jobb.”

Min favoritpostning denna vecka är signerad Anders Mildner som talar om utvecklingen inom fri kultur- och kunskapsdelning. Veckans mest missvisande finns paradoxalt nog på samma webbplats: Ipred fick fler att lyssna legalt. Bara att läsa kommentarerna.

Spotify drar in stora pengar. Men når de fram till artisterna? Mellanhandsproblematiken lever fortfarande.

Ã…sikterna om Facebook-filmen “The social network” gÃ¥r isär. Disney och Sony bjöd in medlemmarna i communityt PR of Sweden till en förhandsvisning och givetvis var jag där. Jag gillade filmen – manuset var härligt Aaron Sorkin-dramatiskt, huvudrollsinnehavaren var oerhört trovärdig och entreprenörssagan var rock ‘n roll. Men visst var denrejält “hollywoodiserad” och visst fanns det säkert bÃ¥de underdrifter och överdrifter. Men oavsett cineastisk kvalitet – visst är sagen om Facebook ett stycke nutidshistoria?

Bloggstopp hos politikerna“: Ja, det är ju klart. De kommer säkert igÃ¥ng igen tvÃ¥ mÃ¥nader innan nästa val…

Port Freedom:

“Det känns som en fÃ¥nig självklarhet att säga att man inte skall döma andra efter sina egna vanor, men i ruset kring nätets nya möjligheter tycker jag att mÃ¥nga hamnar i just den fällan. Att möjligheterna att göra ett eget urval är större än nÃ¥gonsin betyder inte att alla har kapaciteten att göra det. Jag är en aptrÃ¥kig realist och tror vi har större möjligheter att skapa bra tjänster och affärer om vi försöker se verkligheten och människorna som de är.”

Grattis till Bisonblog som fyller sex! Där har vi en blogg som verkligen varit med i utvecklingen. Vi hoppas på sex år till där Fredrik Wass fortsätter att våga gå mot strömmen där det behövs.

The Brand-Man listar höstens höjdare.

Borgmästare i rymden? Kul Foursquare-grej:

Henriette Weber:

“What’s really important for me to state is that I believe that social media, generally speaking, can do one thing for you only: get you closer to the people who are in your surroundings. What I think is much more important than the media itself is the creativity that is so much needed in our actions, to be able to exist as companies in this space. We need to get with it and start relating to people. We need to throw away those fancy designed tabs on company’s Facebook pages that tells people to go to a website and sign up for a newsletter. It’s not the right place to do that. Social media is for being social with the people around you and not for billboards that tells you to do something else.”

Varför är inte Julian Assange död, förresten?

En Iphone-tjuv togs efter nio minuter. Där ser man. Det firar vi med en låt:

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!