Veckan som gick – Vecka 37

Det är den tredje söndagen i september och som vi alla vet – valdag. Jag sitter på Wayne´s Coffee på Vasagatan i Stockholm och har precis röstat. Om ett par timmar är det valvaka för lite mediefolk på 1900 signerad TU och Greatness PR – Aftervote.

Valrörelsens vanligaste ord har varit välfärd och arbetslöshet.  Dramaturgin har varit enkel. Alliansen lyckades dåligt med att kommunicera hur regeringsdugligt de lotsat oss genom krisen och de rödgröna hade momentum. Sedan började Fredrik Reinfeldt ensam att agera landsfader med starka opinionssiffror och starka framträdanden gentemot Mona Sahlins betydligt svagare dito och Alliansen kunde visa historiskt starka siffror i mätningarna – även om undersökningar alltid är undersökningar.

Men i skrivande stund känns det som de rödgröna har återfunnit funnit sin roll som underdog champions för de mest utsatta. Därtill ser vi ut att gå mot ett högt valdeltagande vilket borde gynna de rödgröna. Men Alliansen har gjort ett bättre jobb i att förmedla trygghet och samstämmighet. Känslan hos mig (och kvällstidningarna) är att vi får se ett jämnt val ikväll.

Ur ett medialt perpsektiv kan jag tycka att rapporteringen förkroppsligas av Peter Jidhe och Peter Settman. Det ska vara lättsmält. De som rapporterar tar lika stor plats som de som deltar i innovativa game shows; politiken beskrivs som en lek om makt mellan ett fåtal individer. Jesper Strömbäck skrev för ett antal år sedan boken Gäster hos verkligheten – dess budskap känns mer mitt i prick idag än någonsin tidigare.

Ändå är det de sociala medierna som beskrivs som floppen. Jag är i Fredrik Wass ringhörna här. Bara för att  partierna inte har lyckats särskilt väl så betyder det inte att de sociala medierna saknar betydelse. Att människor själva väljer de sociala medierna för att i egenskap av individer tycka, tänka och interagera med varandra förtjänar visst ingen uppmuntran och tillskrivs lite eller ingen betydelse. Men vi  entusiaster kan väl få drömma?

Skönt i alla fall att klottret på valaffischerna har recenserats.

Alla val har en missnöjesuppstickare, men Piratpartiet fick sin del av kakan i EU-valet. Det måste mer till än partiledargrodor och Youtube-spoofs. Jag bävar för att få se Sverigedemokraternas siffror ikväll. Oavsett om de kommer in eller inte, så är det ett misslyckande att strömningarna finns i samhället. Kunde vi som motsätter oss främlingsfientligheten ha varit smartare?

Gilla olika.

Martin Jönsson resonerar om martyrskapet kring Sverigedemokraterna.

Intressant är att två profiler stängs av för sin medverkan i filmen Osvenskt. Nu var detta ett väldigt tydligt ställningstagande, men vi behöver ta en rejäl funderare kring våra olika roller som människor. Kan framtidens journalister vara opolitiska? Varje journalist är bara en Facebook-status borta från att avslöja sin politiska färg – är detta hållbart?

Inte bestämt dig? Skaffa dig koll på partiernas entreprenörspolitik.

Som PR-konsult tycker jag det ska bli intressant att utvärdera partiernas stora satsningar på dörrknackning.

Aftonbladet har nominerats för formatet Superlive. Mer om de övriga nominerade hos Medievärlden.

Ett intressant fenomen som börjar få ordentligt fotfäste i vårt lilla land är det som på amerikanska benämns som curating. Jennifer Bark hittar ett bra ord för alla dessa sammanfattningskommentatorer därute – blänkare. Den nya tidens gatekeepers på många sätt.

På temat blänkare rekommenderar jag Fredrik Strömbergs kommentarer. Ofta vasst och med jävlar anamma. Hans kommentar på denna DN-artikel tycker jag förkroppsligar mervärdet i hans kommentarer:

“Det var väl i ärlighetens namn inte så vansinnigt mycket nytt som kom fram i det här samtalet med fyra politiska bloggare. Men urvalet är gott – och det här är fyra personer som jag tycker står för ”sociala medier i politiken” snarare än ”sociala medier i valet” – för där just sociala medier kanske inte är en adrenalinspruta i hjärtat för ett parti i opinionens motvind så kanske det är ett sakta smältande piller för att återuppväcka slumrande ideologiska frågor inom och utanför partierna, frågor som kan växa till rörelser och kanske avgöra valet 2014 eller 2018. Det är ett maratonlopp det här.”

En veckosammanfattning som står ut är Medievärldens veckobrev Mediaveckan som gör i stort sett samma sak som SSBD:s veckobrev. Och det är bra. Fler perspektiv ger en bättre bild. Min personliga åsikt är att Veckan som gick uppstod eftersom denna typ av veckosammanfattning saknades hos de traditionella medierna.

Apropå Medievärlden så beskriver Axel Andén hur de jobbar i molnet.

De sociala kanalerna då? De fortsätter att utveckla sig. Men frågan är om vi inte just nu befinner oss på en platå? Läs Joakim Jardenbergs tankar i blänk nummer 1. Vi är nog många som känner att det börjar bli en del rundgång i det mediala samtalet. Det är viktigt att granskningen av granskarna håller hög kvalitet, men kanske behöver vi fler journalistiska avslöjanden av rang?

Veckans konspirationsteori lyckades inte riktigt fånga mitt intresse. Storm i ett vattenglas?

Och 2009 är tydligen ett förlorat år. Samtidigt rapporterar SvD.se  om en miljon läsare och tar sikte på dn.se. Antingen är journalistiken för dyr, eller så är affärsmodellerna i osynk med den nya tidens mediekonsumtion i kombination med att den tekniska utvecklingen hittills varit fokuserad på distribution. Eller något helt annat. Sannolikt en kombination. Men jag är positiv och jag tror att journalistiken kommer att hitta sina modeller. Inte imorgon, men snart. Här är i alla fall en bra checklista för mediehusen.

Amerikanerna tillbringar nu förresten mer tid med nyheter än någonsin tidigare.

Är sladden ur lösningen? Eller kanske tappa minnet och bli uppfostrad av djur? Vi får inte glömma att världen förändras och att vi står på tröskeln, inte i slutet av en lång tunnel. En person som alltid resonerar klokt kring detta är Stefan Hyttfors.

10 sätt att låta dina kunder tala för dig.

Inga sociala medier = Inkompetent företagsledning?

Facebook på jobbet är alltid en het potatis, liksom Facebook och ditt varumärke.

TU lägger ner Medieutbildarna.

Vill du säga upp dig med buller och brak, förresten? Testa direktsändning.

Vilken bloggotyp är du?

Min favoritpostning denna vecka tillhör Johan Östlund kring hur vi beter oss. Rekommenderad läsning! Intressant inte bara för oss som jobbar med digital påverkan.

Mycket buzz kring sociala spel annars. Vi kommer nog få höra mer. Om du missat, börja med the game layer on top of the world. Något mörkt, men läs även om Chatroulette.

Till sist en fundering om medieträning. Vissa behöver det mer än andra. Samtidigt skulle vi då kanske gå miste om en hel del magiska stunder, som den här serenaden till exempel:

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(100%) (0%) (0%) (0%)
4 buttar