Oj, det är faktiskt måndag redan när jag börjar med det här veckobrevet. Jag fick hoppa in som gäst på Sweet Sunday Web Crunch (ett sorts garage-tv för geeks), så det räknar jag som giltig frånvaro. Well, here goes:
Många parallella debatter den här veckan.
Walter Naeslund hänger ut en “anonym” kommentator med IP-nummer, vilket möts av stark kritik frÃ¥n Magnus BrÃ¥th. Nikke Lindqvist sammanfattar det hela bra. Relaterad kommentar frÃ¥n Erik Fors-André som skriver om den anonyma bloggen Totalstyrelsen.
Jag vill lägga till – gör inget pÃ¥ webben som du inte kan stÃ¥ för publikt. Var anonym om du vill, men ta aldrig för givet att du rör dig pÃ¥ webben utan att synas.
Att vi rör oss i ett samhälle där alla bär omkring pÃ¥ mobila inspelningsapparater blir allt mer uppenbart – ofta med kapacitet att distribuera rörlig bild i realtid. De tvÃ¥ poliserna i t-banan som trakkasserade en journalist blev tagna pÃ¥ bara gärning av en mobilkamera. Det här sevärda Kalla fakta-inslaget har bevis frÃ¥n ljudupptagningar och reaktionerna har resulterat i att Facebook-grupper växt sig starka.
Till detta kan läggas att vÃ¥ra kopplingar till varandra, vÃ¥ra digitala sociala cirklar, blir allt synligare – som här i Google Social Search. Det är nog inte lönt att försöka kategorisera vÃ¥r tids utveckling som vare sig ond eller god, utan som i alla tider lägga kraften pÃ¥ att anpassa sig.
En annan debatt – för övrigt den som i ursprunget gav upphov till kommentarsdebatten – är den om Fredrick Federley och som käckt kallats för Ursulagate. Jag tycker inte att det här är jätteintressant själv, sÃ¥ jag nöjer mig med att ställa Fredrick själv mot Paul Ronge för att ge tvÃ¥ perspektiv.
Konsumentkraft, måste man ju gilla. Därför kommer jag att hjälpa till att puffa för den här idén från Joakim Jardenberg, där vi använder Twitter-taggarna #gladkund och #surkund.
Det var också i något av Joakims flöden som jag hittade Clay Shirkys underbara citat:
“It’s not information overload, it’s filter failure.”
Julia Skott triggade på samma undersökning som jag, där det framkommer att vår tillit till våra vänner på de digitala nätverken minskar kraftigt, allt enligt Edelman Trust Barometer 2010. Hur går det ihop? Enligt Steve Rubel så ökar vårt förtroende för auktoriteter kraftigt, så det ser ut som om alla dessa social media naturals kommer att bli än viktigare som opinionsbildare.
Lägg till detta det som Daniel Chow och Patrik Lockne för några veckor sedan rapporterade från Kina och Adtech, att man där sett tendenser på att antalet inflytelserika noder i de kraftigt växande nätverken inte blir fler i samma takt som nätverken växer i storlek.
Dunbars nummer, någon?
Reflektion: För mediehusen gäller i allt detta att fokusera på relationer med ge och ta och byggande av trust över tid för att kunna få fortsätta vara en del av den sökande människans kunskapsinhämtning.
De som hellre väljer att se den sociala medieutvecklingen som hajp och värdelöst tjatter, ja de kan ju åtminstone erkänna att de olika fälten, de traditionella medierna och de mer nymodiga tvåvägsmedierna, faktiskt inte är två seperata fält, utan väl sammanflätade redan i detta nu.
NÃ¥väl, i väntan pÃ¥ detta fÃ¥r vi väl hÃ¥lla till godo med allt det hopp som ställs till (de gräsligt fula?) läsplattorna. SÃ¥ länge de gÃ¥r att surfa pÃ¥ sÃ¥ tycker jag personligen att läsplattor är intressanta, men dÃ¥ hade ju benämningen “flatbook” (jfr netbook) varit mer rättvisande.
Och sedan är ju frÃ¥gan – vad ska vi ta betalt för vÃ¥r digitala litteraturintag?
Apropå hur cashen ska tas: SSBD har fixat med Flattr, en sinnrik mikrodonationstjänst. Gillar ni oss, show us some love! För övrigt är Flattr en briljant idé om mikrodonationer signerad Peter Sunde. Och så måste vi ju bara gilla SVT Play, eller hur?
Mer cash: Jag gillar Neville Hobsons tanke om att tidningarna borde ta betalt för oändlig access. Sedan tolkar jag in att det är fri access utan reklam, mendet är bara jag…
Ännu mera cash: Social cash är temat för nästa Disruptive Media-konferens. Jag sitter själv med i en panel tillsammans med min SSBD-kollega Johan Ronnestam för att snacka mätbarhet. Hörde jag nÃ¥gon säga “räkna hem investeringen”? #floskel
Och Fredric Karén kan berätta om fina besökssiffror för SvD. Han antar att det är det redaktionella innehÃ¥llets förtjänst, men jag tror att det mer handlar om webbens solidifiering som gör att vi – vÃ¥ra mänskligt irrationella klickstigar till trots – ändÃ¥ i större utsträckning hittar till det innehÃ¥ll vi söker, lite enligt idén om att “alla vägar bär till Rom”. Med andra ord – SvD borde kredda och ge trafik tillbaka till alla dem som länkar människor i sina nätverk fram till deras innehÃ¥ll. Ett tydligt exempel pÃ¥ detta är hur Facebook fullkomligt sprutar trafik över de digitala medierna. ApropÃ¥ att allt hänger ihop, liksom. InnehÃ¥ll är viktigt, men antagligen inte en trovärdig förklaring till SvD-siffrorna.
En mer historisk grej är dock att strömmad video nu har gÃ¥tt om nedladdning – trots att fildelningen ökar. Med ett förflutet som pirat kan jag bara glädjas över att kunskap flödar friare och friare än nÃ¥gonsin tidigare mellan människor.
ApropÃ¥ strömmad video var jag här i veckan och spelade in ett avsnitt av Internetkunskap.se, ett projekt signerat Annika Lidne, Therese Göterheim, Björn Falkevik och allas vÃ¥r Sofia Mirjamsdotter. Idén föddes under Sweden Social Web Camp och idén är att med internet hjälpa svenks skolungdom (och indirekt lärare) att bättre förstÃ¥ och utnyttja kraften. Jag tar lite kredd som förmedlade kontakten till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) som sÃ¥ fint backar projektet ekonomiskt. Det här är ett viktigt projekt – stötta, länka, dela!
Den här veckan har jag hört rapporter överallt om olika Facebook-förbud. Jag tycker det är lustigt att man som Sats väljer att se problem med sociala medier när problemet egentligen handlar om ledarskap, organisation och styrning – eller brist pÃ¥. Klarar vuxna människor inte av Facebook, hur ställer sig dÃ¥ företag som Sats till att de anställda har mobiltelefoner med internetsurf och möjlighet till “okynnespratande”?
Eller med Joakim Jardenbergs ord:
“Givetvis är det ingen rättighet att facebooka pÃ¥ jobbet, givetvis fÃ¥r företagen göra som de vill. Men med de här Ã¥tgärderna sätter man maskeringstejp över symptomen istället för att lösa problemet. Det är faktiskt lite scary. Personalen i barnpassningen är kanske fortfarande lika ointresserade av sitt jobb, men nu syns det iaf inte via deras surfande. Undrar vad de gör istället?”
“Därför tar Expressen ställning för svenskarna,” förklarar Thomas Mattsson.
The Guardian presenterar statistik om att internet äter upp annonskakan för tidningarna.
Gunnar R Johansson tipsar om 5 utvecklingsbloggar att följa. Christian Rudolf skriver läsvärt om brandjacking.
Mycket buzz om Buzz (sorry, men jag kunde inte lÃ¥ta bli). Buzz är alltsÃ¥ Googles statusuppdateringstjänst som är nÃ¥gon sorts Google Wave Light. Kommer det här att bli en viktig tjänst? Inte enligt Simon Sundén, men diskussionerna har handlat mycket om geopositioneringen (opt-in) och möjligen ocksÃ¥ vissa drömmar om ett nytt Jaiku tack vare möjligheterna till trÃ¥dade diskussioner. Jag frÃ¥gar istället – vad händer pÃ¥ Bloggy?
(OS och schlager den här veckan vad jag förstår, men det har gått mig förbi. Att ha missat det ena grämer mig mer än ha missat det andra, dock.)
Mycket tyckande i dag och inte sÃ¥ länktätt som det brukar vara, jag vet. Allt är inspiration den här tiden pÃ¥ dygnet – hoppas det ger en överblick ändÃ¥! Och <datalove> till er alla, mer Valentines-kärlek Ã¥t folket! And don’t feed the trolls!
Till sist: Hur avslutar jag en vecka som denna, egentligen. Ja, varför inte med ett #weirdsocialmediamoment?
Tags: Annika Lidne, björn falkevik, bloggy, buzz, christian rudolf, clay shirky, daniel chow, Disruptive Media, dn, dunbars nummer, Facebook, flattr, Fredric Karén, fredrick federley, förtoende, google social search, gunnar r johansson, internetkunskap.se, Jaiku, Joakim Jardenberg, johan ronnestam, Julia Skott, magnus bråth, morris packer, neville hobson. social cah, Nikke Lindqvist, patrik lockne, paul ronge, Peter Sunde, sats, simon sunden, social media natural, Sofia Mirjamsdotter, SSWC, steve rubel, stiftelsen för internetinfrastruktur, SvD, svt play, sweden social web camp, swet sunday web crunch, therese göterheim, Thomas Mattsson, walter naeslund