Vem i hela världen kan man lita på?

Advertising Age skriver om att vi litar allt mindre på människor vi känner — i alla fall när det handlar om marknadsföring.

“[A]ccording to Edelman’s latest Trust Barometer, the number of people who view their friends and peers as credible sources of information about a company dropped by almost half, from 45% to 25%, since 2008.”

Det skulle vara lätt att få det till att vi inte litar på våra vänner längre, men snarare handlar det nog ofta om våra “vänner” — alla dessa människor som man inte skulle ha någon som helst kontakt med om det inte vore för olika sociala nätverk, men som blir en del av ens vardag. Ofta en salig blandning av internetkändisar, gamla högstadiekompisar, någon snubbe du träffade på en fest nån gång och avlägsna släktingar.

Med alla dessa människor i din informationsström är det kanske ännu svårare än annars att avgöra både hur mycket de har på fötterna eller vad de har för legitimitet i vad de säger, och vad de eventuellt har för syfte med att säga det. Kampanjer i sociala medier, framgångsrika eller inte, har fått så mycket uppmärksamhet att misstanken gärna gror: Det här är inte på riktigt. Det här är inte ärligt. Samma sak gäller på “vanliga” bloggar – visst, du kanske är en frisör i Småland, men hur vet jag att du inte fått massa gratis knäckebröd för dina glada tillrop?

Vanligt folk är inte heller populära i konventionell marknadsföring – vi vill inte se folk som är som vi. Är det samma misstro där, att vi hellre ser någon som vi helt säkert vet är betalda och regisserade, än någon som vi tänker oss kanske låtsas vara nöjd?

Jag är mycket nyfiken på vad en liknande undersökning i Sverige skulle visa. Är vi mer skeptiska? Mindre? Har vi större tilltro till ett skönhetsmärke som prånglas ut av en musikalkändis än av en småbarnsmamma vilken som helst?

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , ,

(75%) (25%) (0%) (0%)
4 buttar
  • http://www.doktorspinn.se Jerry Silfwer

    Om man gräver lite djupare i statistiken ser man att vi i mycket högre utsträckning litar på experter – en ökning som väl matchar förtroendeförlusten för våra vänner.

    En analys skulle kunna vara att vi idag, med ämnesauktoriteter och experter bara några klick bort, så har vi överkommit en tröskel när det handlar om att ställa frågor på digitala nätverk till människor vi inte känner, men som har skapat ett socialt förtroendekapital i sina respektive expertroller.

    Det här har kan vara kopplingen mellan kraften hos det individuella varumärket, det naturliga sociala nätverkandet i den digitala världen och att vi kommer att få en flora av experter för alla möjliga olika branscher representerade äveni sociala medier.

  • Lena

    Trist att vara skeptisk hela tiden… tror some Jerry sager att vi litar mer pa experter och vanner.

  • http://juliaskott.wordpress.com/ Julia

    Hur menar du då, Lena? Jerry säger väl inte att vi litar på våra vänner, snarare tvärtom att förtroendet flyttas från vänner till experter.

  • http://www.doktorspinn.se Jerry Silfwer

    Ja, jag tror Lena missförstår mig en smula.

  • http://iameyay.blogspot.com/ Nell

    Jag tror att det stämmer att man litar mindre på sina vänner verkligen, i meningen som konsumenter det vill säga. Det känns som om min generation (runt 20 år nu) kan finna så pass mycket information på bloggar om alla möjliga märken att man inte längre fäster sig vid vad som faktiskt står om produkten eller tjänsten. Det är helt enkelt för många vanliga människor som tycker för mycket om för många saker. Varför ska man lita på någon man inte känner i en blogg och varför ska man lite på en “vän” man lagt till på facebook efter att ha pratat en gång liksom? Det känns nog lite som om allt för många har utnämnt sig till experter på just sitt ämne också.
    Hoppas det går att förstå hur jag menade, och tack för en mycket bra blogg!