Vem i hela världen kan man lita på?

Advertising Age skriver om att vi litar allt mindre pÃ¥ människor vi känner — i alla fall när det handlar om marknadsföring.

“[A]ccording to Edelman’s latest Trust Barometer, the number of people who view their friends and peers as credible sources of information about a company dropped by almost half, from 45% to 25%, since 2008.”

Det skulle vara lätt att fÃ¥ det till att vi inte litar pÃ¥ vÃ¥ra vänner längre, men snarare handlar det nog ofta om vÃ¥ra “vänner” — alla dessa människor som man inte skulle ha nÃ¥gon som helst kontakt med om det inte vore för olika sociala nätverk, men som blir en del av ens vardag. Ofta en salig blandning av internetkändisar, gamla högstadiekompisar, nÃ¥gon snubbe du träffade pÃ¥ en fest nÃ¥n gÃ¥ng och avlägsna släktingar.

Med alla dessa människor i din informationsström är det kanske ännu svÃ¥rare än annars att avgöra bÃ¥de hur mycket de har pÃ¥ fötterna eller vad de har för legitimitet i vad de säger, och vad de eventuellt har för syfte med att säga det. Kampanjer i sociala medier, framgÃ¥ngsrika eller inte, har fÃ¥tt sÃ¥ mycket uppmärksamhet att misstanken gärna gror: Det här är inte pÃ¥ riktigt. Det här är inte ärligt. Samma sak gäller pÃ¥ “vanliga” bloggar – visst, du kanske är en frisör i SmÃ¥land, men hur vet jag att du inte fÃ¥tt massa gratis knäckebröd för dina glada tillrop?

Vanligt folk är inte heller populära i konventionell marknadsföring – vi vill inte se folk som är som vi. Är det samma misstro där, att vi hellre ser nÃ¥gon som vi helt säkert vet är betalda och regisserade, än nÃ¥gon som vi tänker oss kanske lÃ¥tsas vara nöjd?

Jag är mycket nyfiken på vad en liknande undersökning i Sverige skulle visa. Är vi mer skeptiska? Mindre? Har vi större tilltro till ett skönhetsmärke som prånglas ut av en musikalkändis än av en småbarnsmamma vilken som helst?

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , ,