Sveriges Radio blev första nordiska public serviceföretag att öppna sig mot tredjepartsutvecklare genom att släppa ett publikt API pÃ¥ Music Hack Day Stockholm förra helgen. Jag kunde tillsammans med Josefina Moström och Magnus Suneson frÃ¥n SR’s webbutvecklingsteam stolt bevittna hur det byggdes nya sätt att ta tillvara SR’s innehÃ¥ll. Du kan läsa mer om SR pÃ¥ Music Hack Day och vilka nya tjänster som sÃ¥g dagens ljus här.
Som föregÃ¥ngare och förebild till öppna public serviceföretag är BBC som sedan november 2004 har bjudit in externa utvecklare under rubriken “use our stuff to build your stuff…”
Varför ska public service och andra företag erbjuda öppna APIer?
Främst av två enkla skäl: För att man som företag aldrig kommer att ha varken tillgång eller resurser till all innovation internt, men framför allt för att öka räckvidden genom att nå fler användare. Som ett exempel på styrkan av öppna APIer kan nämnas onlinemusiktjänsten Last.fm som får över 45% av sin trafik, 6,2 milj besök/mån, via tredjeparts APIer! (PDF)
I Stockholm hölls nyligen DagsVara, en konferens för mediebranschen med fokus pÃ¥ inspiration och innovation. Där lyssnade jag bland andra pÃ¥ Thomas Porsaeus, Strateg pÃ¥ SVT. Thomas har som en av sina främsta uppgifter att öka SVT’s räckvidd, att vara marknadsledare säger han är en överlevnadsfrÃ¥ga för SVT.
Thomas talade mycket om utmaningarna för SVT i ett medielandskap där tittandet har blivit unikt och individuellt, ensamtittandet ökar medan primetime blir kortare och sprids ut över dygnet med allt senare vanor. Enligt honom har on demand-tittande en årlig tillväxt på 60-70%, vilket gör att det är allt svårare att samla tittare kring lägerelden. Det vill säga att få människor att titta tillsammans. Han poängterade också vikten av sociala medier som gör det möjligt att förmedla en större nyhetsupplevelse.
Det var just igÃ¥r under melodifestivalens första deltävling som jag tänkte speciellt pÃ¥ Thomas, lägerelden, och öppna APIer. IgÃ¥r kunde nämligen tittarna för första gÃ¥ngen följa melodifestivalen pÃ¥ Twitter – pÃ¥ Text-teve sidan 198. Nu har jag varken teveapparat eller är ett fan av melodifestivalen, utan förlitade mig helt pÃ¥ att mitt nätverk skulle rapportera det bästa och det sämsta frÃ¥n kvällen. Det gjorde jag genom att hÃ¥lla ett halvt öga pÃ¥ kvällens hashtag (=sökord) #Mel2010 pÃ¥ Twitter.
Behovet av att samlas kring lägerelden har bevisligen inte minskat kunde jag konstatera, bara tagit andra former. #Mel2010 löpte stundvis mer eller mindre amok, en kort stunds frÃ¥nvaro frÃ¥n flödet kunde resultera i över 1100 nya olästa twittermeddelanden, sÃ¥ kallade “tweets”.
Tanken med lägerelden och interaktivitet med tittarna frÃ¥n SVT’s sida var därmed god, men reaktionerna pÃ¥ genomförandet lät inte vänta pÃ¥ sig. Joakim Jardenberg var snabb pÃ¥ att kommentera och sammanfatta dem föredömligt.
Inte minst riktades kritik mot att det flöde som visades i Text-teve bestod endast av tweets från Annika Lantz och Ebba von Sydow. Lägereldseffekten uteblev alltså för dem som bara följde flödet via teven.
När väl SVTPlay’s iPhone applikation har landat i iTunes, rekommenderar jag Thomas att slÃ¥ en signal till Josefina och Magnus pÃ¥ SR och snacka öppna APIer. Med en öppen API fÃ¥r vi kanske chansen att pÃ¥ riktigt samlas kring nästa lägereld, och kanske även äntligen fÃ¥ hjälp att finna lösning till taggning av innehÃ¥ll, enligt honom en högt stÃ¥ende punkt pÃ¥ användarnas önskelista.
Dags att hacka SVT.
Tags: #Mel2010, BBC, Dagsvara, Music Hack Day Stockholm, public service, Sveriges Radio, svt, öppen API