Veckan som gick – Vecka 4

Puffar i dag först för Joakim Jardenbergs skoningslösa kommentar på intäktsstrategin “många bäckar små”.

Mattias Boström på Piratförlaget delar generöst med sig erfarenheterna av att mikroblogga. Erik Fors-Andrée ger oss istället 12 skäl till varför vi ska undvika sociala medier i organisationskommunikationen och Björn Alberts kontrar tillbaka.

Lina Lindahl på SVT ställer frågan om huruvida det ska vara okej för programledare att synas på flera kanaler? Det är en tuff arbetsmarknad och få arbetsgivare… Nåväl, det finns andra jobb på SVT.

Sociala medier som nyhetskälla? Skralt urval, men det här behöver vi prata mer om. Anders Mildner beskriver fenomenet “sociala positioneringstjänster” och länkar upp många i “bubblan”. Nästa steg Facebook?

Markus Christiansson tipsar om ett tänkvärt citat ur The Economist:

“AN ASTONISHING amount of time is being wasted on investigating the amount of time being wasted on social networks.”

Jag har varit bortrest delar av den här veckan med dålig uppkoppling (hemskt, eller hur?), så jag missade helt den här historien om namnpubliceringen. Och här, via Jardenberg, lite svidande kritik mot Sydsvenskan från Juridikbloggen om att vara allt för pigga på att hänga ut människors identiteter.

Och här hittar jag en kommentar från Sydsvenskan.

Hittar också rejält med relaterade länkar hos Second Opinion:

DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, Exp1, Exp2, SvD1, SvD2, GP1, GP2, Unt1, Unt2, SVT1, SVT2, SR1, SR2, SR3, Sydsvenskan1, Syd2, Nyhetskanalen1, Resume1

Ted Valentin låter oss söka bland doktorsavhandlingar. Och när du inte läser avhandlingar, varför inte kultivera en surdeg?

Mycka hallaballoo kring Apples nya stjärnskott, Ipaden, som egentligen är en stor Iphone som ger Apple total kontroll. Men Expressen fick i alla fall vara med på ett hörn.

Några Ipad-reaktioner:

Mer teknologier: Föreställ er vad som händer när söket tar nästa steg mot att bli socialt. Titta på den här filmen hos Google som jag hittade via Joakim Jardenberg. Är det bara jag, eller är det inte ytterligare en liten medierevolution som står för dörren?

(Webbstrategerna bland oss kan ju kika in för en geeky lektion hos Jesper Åström.)

Apropå förresten liksom; Björn Hedensjö drar här igång en diskussion i en SSBD-postning om webbstrategier. Kolla särskilt in kommentarerna – bra och sakliga diskussioner som för samtalet framåt!

Emanuel Karlsten säger hej då på Dagen-bloggen.

SJ väcker känslor. Och många tycker om deras satsningar på den sociala webben. Men jag gillar att de satsar. Och vad som är viktigt i de här fallen är att hålla isär kommunikationsproblem från verksamhetsproblem.

Grattis till Jonas Larsson som fick jobbet att vara SVT-redaktör under OS för satsningen på de sociala medierna!

Morgontidningarna backar. Äh, tråkigt! Då är det här mycket mera spännande – Medievärldens redaktionsblogg delar med sig om hur de jobbar med den nya webben.

Det bubblar lite från Politometern och Martina Lind. opassande-emma är urstark i vanlig ordning. Och TV4 satsar på sociala medier enligt den egna Politikerbloggen och detta är några av rösterna om TV4:s valsatsning på sociala medier i Uppsala:

Maria Gardfjell (MP), kommunalrådskandidat Uppsala:
”Utmärkt initiativ av TV4 Uppsala. Som små getingar lockas vi lokala politiker till denna söta mötesplats. Vi hoppas på att få ge våra politiska motståndare ett och annat stick. Men för det mesta är vi ju ganska snälla och svarar på frågor och tycker till om synpunkter som uppsalaborna serverar oss.”

Victoria Westberg (PP):
”Jag kan tänka att det är lite tidigt att utvärdera (men det kanske är för att jag inte har följt er så länge), men jag tycker att det är ett bra och enkelt sätt att hänga med bland de lokalpolitiska nyheterna. Ni borde satsa på att få fler som följer er, för att det är en bra idé!”

Jeanette Escanilla (V), kommunpolitiker Uppsala:
”Valet 2010 inspirerar att möta människor på ett annorlunda sätt, få närhet till de ord som skrivs och som söker svar. Sidan och Tv4 twitter fungerar för oss många gånger snabbare än ett pressmeddelande, Tv4 har gjort ett utmärkt val att med denna sida hjälpa politiker/medborgare att komma till tals när som helst och i varierande frågor. Spännande blir det hur det utvecklar sig till valet och vilken utrymme man får när dagen närmar sig mer och mer!!”

Jan Tegnér (PP):
”Ett bra initiativ, men jag tror att den har störst genomslag bland de politiskt aktiva själva så det är nog lite av en politisk ankdamm. Det är dock bra att de som arbetar med kommunpolitik får ett forum att diskutera frågor mellan fullmäktigemötena (även om det är risk för samma pajkastning som ofta äger rum på fullmäktige). Den största fördelen är nog att det även blir en mötesplats mellan politiker, media och bloggare och att lokalpolitiska frågor på detta vis sprids vidare till allmänheten.”

Hm, till söt honung ja. Enligt samma blogg anställer alla politiska partier nu folk som kan det här med… sociala medier. Låt oss för demokratins skull hoppas att de som rekryterar förstår den kompetens de ska rekrytera.

Och apropå politik så puffar jag för min egen postning – Så får du rätt spinn på den sociala webben.

Snor därefter ohämmat den här länkdumpen från Sofia Mirjamsdotter:

Anders Mildner har skrivit en mycket bra krönika i SvD apropå Mats MüggeEdvard Unsgaard. (och apropå Unsgaard – Martin Gelin som uppmärksammade hela grejen har nu fått jobb som socialamedieexpert åt den rödgröna röran, som i höstas värvade Karin Pettersson från Fokus. Spännande att se hur bra folk från gammelmedia värvas till nya jobb.) och

Fredrik Lindström skriver om fildelning, på ett så självklart sätt att jag önskar jag hade skrivit det själv.

Idag är det minnesdagen för förintelsens offer, och apropå det har Björn Wiman skrivit en riktigt angelägen text i sin blogg.

Det pågår emetadiskussion om Facebook i kulturjournalistkretsar. Utlöst av Björn af Kleen, kommenterad av bland andra Johan Lundberg i Axess, och han har deifinitivt en poäng, slutligen sammanfattad av Martin i Dagens Medias blogg Köksveckan.

Sist – en väldigt bra anledning att läsa Innan du fanns.

Och Sofia skriver även bra om den där Pornstar-mössbäraren som ställde till det så för sig själv.

Och till sist, generöst delat av allas vår Beta Alfaen liten häst.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , ,

(50%) (0%) (0%) (50%)
2 buttar
  • Björn Alberts

    Dina sammanställningar täcker in fantastiskt mkt. Kanske kan skippa min RSS-agregator? ;-)
    tack för tipset om min bloggoost!

  • http://sixx.se/nextgen Fredrik Stenbeck

    Som vanligt kul att läsa veckobrevet. Fastnade för delen om “socialt sök” och kan inte låta bli att ställa det lite på kant.

    Googles sociala sök bygger helt på profiles. Detta innebär således att:
    1. Du måste ha startat din Google Profiles
    2. Du måste ha dina kontakter i Google Contacts
    3. Du kan inte ha Google Apps (jag har iaf inte fått det att fungera med Apps)

    Du behöver således väldigt många komponenter för att få det att fungera. Således är resultatet av videofilmen svårt för de flesta att uppnå. T.o.m för mig, som har allt hos Google, lirar det inte tillfredställande. Tror vi har en bit kvar, men området kommer givetvis att utvecklas massor med tiden.

  • http://www.doktorspinn.se Jerry Silfwer

    Delar din analys om Google Profile, Fredrik. Det är för många komponenter för brett genomslag. Till detta ska läggas att Google egentligen behöver script på sidorna (via Adsense eller Google Friend Connect) för maximal effekt.

    Men Google brukar också vara smarta.

    Om de som har Google Profile får en större inverkan på sökresultaten hos dem som är flitiga delare, då blir det snart viktigt för företagen att regga sig och sina medarbetare – om inte annat för att skapa en stabilare SERP (search engine results page).

    Vad jag menar är att genomslaget till en början inte alls behöver vara brett?

    Man kan jämföra med länkekonomin. Det är väldigt få som länkar, eftersom detta kräver en egen plattform av något slag. Men dessa få får en stor inverkan på PageRank, vilket i sin tur inverkar long-tail söket.

    Eller så förbikopplar Google betydelsen av att vara inloggad?

    Hursomhelst – jag är säkert överentusiastisk – men detta är spännande!

  • http://Www.Galveston.se Johan Jonsson

    Kan man verligen hålla isär kommunikationsproblem och verksamhetsproblem som med i fallet SJ ovan? Som privatperson säger jag NÄ

  • http://www.doktorspinn.se Jerry Silfwer

    @Johan Jonsson – Lite otydligt från mig kanske Johan, men det är precis det jag menar. SJ kan inte kommunicera bort sina problem – de måste ta tag i verksamhetsproblemen!