Årets julklapp 2010 – vågar vi gissa på en läsplatta?

2009 närmar sig sitt slut. Vi kan se tillbaka på ett år där egentligen ingenting banbrytande har hänt inom digitala media. Visst, några nya webbplatser, lite gränssnitt här och var, ett och ett annat öppet API, chefredaktörer som slutat och andra som tillträtt, höga tittarsiffror för webb-TV och en massa annat. Men ingenting som har gjort att vi vaknat och tänkt – Nu händer det!

Under precis hela året har det ryktats om tablet(t)er och hur dessa ska användas. Inte medicinska då förstås utan Apple Tablet’s, Crunchpads, Microsoft’s Courier, Sport Illustrated’s tänkta gränssnitt och nu senast kastade Bonniers R&D mer ved på brasan när man släppte sin vision, Mag+, om hur morgondagens magasin ska läsas på en tablet eller på svenska – läsplatta. Ändå är det bara Amazons Kindle, den enda läsplattan som faktiskt lyckats förflytta betydliga mängder av människor och författare från bläddrande till knapptryckningar, som etablerat sig på marknaden på allvar.

Teknologin bjuder på obegränsade möjligheter att skapa fantasifulla sätt att förflytta läsande från papper till skärm. Samtidigt hämmar ordet läsplatta vår uppfattning av vad det verkligen är vi ska göra på de här plattorna. Personligen har jag börjat vänja mig vid att läsa min böcker på min Kindle. Men när de riktigt interaktiva läsplattorna kommer, då är frågan om inte Microsofts gränssnittsvision pekar mer i rätt riktning än Bonniers.

Microsoft har valt att se plattan, för nu passar den benämningen bättre, som något annat än bara en läsplatta. Jag själv ersätter gladeligen mitt anteckningsblock samma sekund som den här plattan kommer ut i handeln.

Vi kommer se 4 olika kategorier av plattor under 2010.

1. Läsplattor – optimerade för bok och magasin

De här plattorna är optimerade för att läsa text och möjligen se på bild. Viss mått av interaktion kommer säkerligen tillkomma som Bonnier förutspår. Men att ha lämnat ut möjligheten att läsa en tidning med en hand för att kunna scrolla text är att gå åt fel håll. Fokus på läsning och tillgång till innehåll gör att Amazon’s platta går segrande ur striden även 2010.

2. Morgontidningsplattor

Konstigt nog har vi sett väldigt lite här än så länge. Ändå är det här jag tror mediehusen kan vinna mest på kort tid. Om någon av Sveriges ledande dagstidningar skulle komma ut med en läsplatta i A4 eller större format anpassad för att läsa just en morgontidning skulle den få fotfäste snabbare än man anar. Att anta mobiltelefonibranschens affärsmodell, dvs köp en prenumeration på exempelvis 24 månader och få två (vi vet ju hur det går annars) läsplattor gratis, skulle etablera en kostnadseffektiv och strukturellt bindande distributionsmodell. Vet vet, kanske skulle man börja återta privatannonsmarknanden på köpet?

3. Interaktiva media plattor

Det kanske är just här Bonniers platta passar bättre in. Men i den här kategorin kommer vi se plattor och gränssnitt som kombinerar läsning med bild och video på sätt vi inte kan förutse. För hur hade Bonniers läsplatta sett ut om man valt att se på sina tillgångar medialt och kombinera dessa fullt ut. TV4 i kombination med interaktiva och skrivna medier? Tänk Fotbollskanalen.se på en sådan platta. Det hade fått publik.

4. Dataplattor

Microsoft Courier ovan ger oss en tydlig bild av vad detta handlar om. Men troligen är det Apple som kommer med plattan alla talar om. För vad händer när Apple släpper en snarlik funktionalitet men som också innehåller allt tänk från resten av deras produktportfölj? Då ser vi troligen en bärbar ständigt uppkopplad dator/musikspelare/spelkonsoll/videospelare. Via iTunes prenumererar vi på applikationer (och här kan vi helt säkert vänta oss Svenska tidningsapps’) , spel, filmer, musik och tidningar. Vi har allt som internet erbjuder med oss hela tiden. Troligen får vi se ett gränssnitt som revolutionerar plattorna både genom enkelhet och innovation, det är Apples signum.

När 2010 är slut kommer vi att se tillbaka på läsplattornas år.

Marknaden kommer översållas av olika tekniska såväl som grafiska lösningar men bara några få kommer stå som vinnare. Receptet är enkelhet, fokus på kärnprodukt, användbarhet, distribution av innehåll samt betalningsmodell. Hur det kommer se ut och vem som blir vinnaren? Det återstår att se.

God Jul och Gott Nytt År!

Johan Ronnestam driver till vardags det egna bolaget Ronnestam Innovativ Kommunikation. Johan är Creative Director, expert i digital kommunikation, innovatör och entreprenör från Stockholm. Johans blogg är framröstad som Sveriges främsta blogg om digital kommunikation, trender och teknologi.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , ,

(0%) (25%) (13%) (63%)
8 buttar
  • Art

    Du skämtar va. Läsplattor. Kanske för nån som inte tillbringar 90% av sin vakna tid framför en dator. Jag vill inte ha fler skärmar i min vardag. Papper luktar gott. Men det är klart att det finns användningsområden. Vi kanske ska börja prata målgrupper nu och inte bara hype’a och urskillingslöst tillbe innovationer utan att granska dem först?

    Vilka är de som ska använda de här plattorna?

  • http://www.ronnestam.com Johan Ronnestam

    Hallå Art.

    Nej. Jag skämtar inte.

    Har du själv läst på någon?

    Nu skrev jag i och för sig en liten uppdelning på hur vi kommer använda dem. Men visst kunde jag skrivit en hel bok, men det har jag inte tid med så här i juletider.

    Amazon’s Kindle gör inte mycket mer än ersätter bara boken. Och efter att ha använt en i 2 månader själv kan jag bara säga att det enda jag saknar är möjligen papperslukten. Men att kunna bära med mig hela min bokhylla varsomhelst gör att jag kan avstå från den.

    När vi börjar få mer läsplattor som digitaliserar läsningen utan att förändra beteendet, då kommer också konsumenten följa och då pratar jag om alla sorters konsumenter. Snöstormen gör livet surt för många pensionärer. En enkel läsplatta som levererar morgontidningen till frukostbordet varje dag hade nog många fördragit – bara man kommer över sina fördomar.

  • Art

    Tjo!

    Nej nej, inte ge sig in i fördomsspåret här.
    Inte vad som avses i mitt svar.

    Ja, jag har läst på en Kindle och även om jag är positivt överraskad över upplevelsen är jag inte alls speciellt lockad av att ersätta mitt bibliotek med en sådan.

    Orsak; som konsult som i princip är fastkedjad vid min laptop på ett eller annat sätt känns det oerhört trevligt att ha en frizon från just 2D-läsande. Det är fortfarande en approximation. Jag gissar på att vi är ett gäng skärmläsar-apor här i landet…

    Du nämner pensionärer som trotsar snökaos för att få morgontidningen. Bra! Det är en tydlig målgrupp. Folk som inte kan transportera sig. Någon som kanske ligger på sjukhus och vill ha ett större utbud än bokvagnen erbjuder. Någon som måste bära med sig kurslitteratur (student, möjligen) är en annan. Det är de grupperna jag tror har mest nytta av en sådan. Personligen känner jag sällan lusten att “bära med mig min boksamling”, annat än i referenssyfte och även där tillfredsställer laptopen det behovet. Ytterligare en sak att släpa med i ryggsäcken…eh. Nej.

    Visst kan en skärmläsare ge ett slags djup som saknas i en bok (video/ljud/länkar/relaterat etc) – men det kanske inte är så dumt att man just bara FÅR en yta och tvingas att inte nätverka sönder sina tankar varannan minut. De flesta av de idéer som återanvänds ur en sådan arbetsprocess är ganska… tja, ogenomtänkta – om vi ska navelskåda den här branschen bortom snackisperspektivet. Korsrefering av information är av godo – men risken är dessvärre att den ofta leder till att ofärdiga tankar färdas snabbare än de hade gjort om man tänkt efter före (en lekmannaprovokation är att säkert över hälften av våra svenska bloggare hade gjort ett mer gynnsamt beslut i att ta en extra joggingrunda istället för att “skriva av sig”).

    Men, nu är vi inne på ett sidospår. Lämnar det.

    Det har skrivits fler artiklar om The End Of Print än jag orkar minnas eller referera till och det de flesta har gemensamt är att de varit aningen förhastade i sina slutsatser. Vi i branschen har en vurm för det nya, vackra och teknologistinna. En förebehållslös hyllning till mediatech som oftast inte är speciellt lyckad.

    Jag manar till eftertanke och en lite mer konstruktiv analys än ropa “årets julklapp”. Logisk och analytisk pingis är roligare än tomma säljfraser.

  • http://samesamebutdifferent.se Mikael Zackrisson

    Art,

    Att säga att man inte kommer läsa/titta/skriva/jobba med en läsplatta är ungefär som de som 2002 sa att det där med mobilt internet aldrig kommer att funka, skärmarna är för små, uppkopplingen för långsam, dataöverföringen för dyr.

    Ingenting tyder på att det inte skull gå att göra en Iphone med mycket större skärm om bara några år. Om det sedan blir en tangentbordslös netbook från Google, en platt sak från Microsoft eller om tidningsföretagen själva tar fram dem, det återstår att se. Men att tekniken kommer, det vet vi. Att den inom kort kommer bli tillräckligt billig, det vet vi av erfarenheter.

    Sedan är din fråga berättigad: Vad ska man ha den till. Men för att återigen jämföra med Iphone, så kommer det med all sannolikhet bli rätt många olika saker, som Johan skriver.

    Lägg till det att de stora mediebolagens kommer satsa enorma summor på att få ut sitt innehåll i sådana här kanaler (en ny marknad=$$$) och få betalt för det (de vill absolut inte upprepa skivbolagens misstag), och vi har rätt starka krafter som pekar i den här riktningen. Men återigen, exakt vad det blir och hur fort det går, det är svårt att sia om.

  • Art

    Mikael,

    Ni verkar inte riktigt förstå vad jag säger i ivern att vara tekniska härolder, mina herrar.

    Jag sa; ur min synpunkt, som konsult och webbutvecklare är stunden med något som inte har en skärm, något av en lyx. Och jag gissar på att det finns fler sådana som jag som är småtrötta på att stirra på skärmar, oavsett hur mycket godis som stoppas in i dem eller hur bra de görs eller marknadsförs.

    Kristallkulespaningen här ovan är ju giltig i sådan mån att läsplattor onekligen (för första gången i år) nått ut på marknaden och intresserat tillräckligt många för att bli ett kommande expansionsområde för mediabolagen. Det har jag heller aldrig motsagt och det är de facto.

    Riktigt vilken riktning den här utvecklingen kommer ta kan nog vare sig siaren eller vi förutsäga. Det återstår att se hur marknaden reagerar och hur väl produkten introduceras på den. Mången bra produkt har fipplats bort med löjeväckande PR.

    Ur min personliga synvinkel, men det är ju blott en enkel människas, väljer jag bort läsplattor då jag som tidigare påpekat redan tillgodogör mig enorma mängder digital information via en skärm. Tänk om man hade utvecklat läsplatteskärmens upplösning SÅ väl att det hade gått att integrera den som laptopskärm istället för de ganska primitiva LCD-varianter vi dras med i våra datorer idag? Ja, då förbättras kvaliten på min nuvarande läsupplevelse markant. Det tackar jag för.

    Däremot är jag inte vidare road av läsplattan som ersättning av den hedonistiska läsningen för läsningens skull; som inte behöver ske på tid, assisteras av effekter, korsreferenser eller chattande med andra läsare. Ifråga om läsningen för läsningens skull – tror jag att (den tryckta) boken som sådan fortfarande är en klar vinnare. Den har ju visat sig ha ett oerhört svårslaget gränssnitt.

  • http://www.ronnestam.com Johan Ronnestam

    ›› Art

    Jag har uppenbarligen skrivit för fort och för snuttifierat eftersom du helt missar vad jag tycker – det handlar om enkelhet och människors beteende. INTE teknik. Jag skriver längre upp i stycket att det är fokus på läsning som gäller.

    Du framhåller ju exempelvis det svårslagna gränssnittet hos en bok – det har Amazon kopierat rakt av. Men på köpet får du en massa andra fördelar.

    Det är här jag tror din och min uppfattning skiljer sig från varandra – du ser det hela som ännu en skärminteraktion och jag ser det som digitalisering av det vi redan gör.

    Det jag försökte påvisa med min post var att det inte blir precis just de tekniskt överlägsna gränsnittet som går vinnande ur det här utan istället de som på bäst sätt överför gamla vanor och beteenden i digitala miljöer.

    Man kan väl lugnt säga att om du sitter där med en läsplatta om 2 år – då har man lyckats.

    (även om jag alla fall kanske tror det blir årets julklapp redan nästa år)

  • Art

    Johan,

    Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen även om vi båda någonstans förmodligen vet vad den andra menar, trots bitvis diagonal läsning, möjligen. Eller diagonal argumentation i en stressad vardag. Vem vet.

    Min utgångspunkt är egentligen bredare än en simpel diskussion om teknologi (“årets julklapp” är ju bara en säljande rubrik i jultider; diskussionen om huruvida skärmläsning är ytterligare ett hjälpmedel eller om det är början på ett paradigmskifte är två olika saker) – men vi lämnar det därhän med konstateringen att…

    …du siar att läsplattan “vinner” över det tryckta ordet som kulturbärare.

    …och jag tror inte att det kommer hända nästa år i alla fall ;-)

    (och på ett personligt plan lär jag förmodligen inte “sitta där med en läsplatta om två år”, men jag bjuder på en Dom P ombord min båt om det skulle råka bli fallet. That I promise you, Sir).

  • http://va.se/webbloggen Mikael Zackrisson

    @Art – Som jag tolkar kärnan i ditt resonemang så är det skärmen i sig som är det som gör upplevelsen mindre avkopplande.

    Jag tror definitivt det går att skapa en läsplatta som ger sig känslan av avkoppling. Det har varit ett av våra fokusområden i arbetet med Mag+ – att bevara den stunden av avkoppling som många har med “sina” magasin, “that magazine moment”. Det är vår ambition som innehållsproducent, sedan hänger naturligtvis mycket på hur själva hårdvaran kommer se ut.

    Jag tror inte läsplattor kommer ersätta tryckta medier. Inte 2010, inte 2020 och troligen inte ens fullt ut 2050 (men så lång tid är mycket svår att sia om). Däremot kommer digitala apparater ta över en del, kanske till och med mycket, av läsningen. Titta bara på hur vi konsumerar nyheter idag jämfört med bara för tio år sedan.

  • Art

    @ Mikael.

    Ja, det är en del av problemet. Skärmen. Eller det största kanske till och med (för mig, personligen alltså). Korrekt. Det ska bli kul att se hur utvecklingen går för läsplattorna, helt klart. Jag tror att man får nästan lägga till en ny dimension där istället för att syntetisera den befintliga, men det har ni säkert tänkt på själva.

    Att fler (många fler) läser nyheter via datorn är lite farligt att dra några bestående, långtgående slutsatser ur dock. Det finns ju det där med att man slipper återvinningshögarna hemma. I synnerhet om man kanske bor trångt i innerstan. Oerhört positivt att inte behöva fylla upp lyan med papper. Sen finns den negativa aspekten, dvs man saknar egentligen tidningskänslan. Att man slipper en årsprenumeration motiverar säkert många också att läsa på nätet. Sen finns det en annan fråga som egentligen är värst av alla och det är att kvaliten på det skrivna ordet på nätet är ofta plågsamt låg, även hos utbildade journalister (betyder inget speciellt numera). Man sysslar med överföringens estetik, men inte med innehållet.

    Vilket kanske är varför som magasin som Filter kan göra succé. En läsekrets utsvulten på långa artiklar, fyllda med fakta, citat och tankegångar. En mångfald från dagens snuttifierings- och fördumningsjournalistik, staccatotonerna i RSS-läsaren eller de där sekundsnabba inslagen på TV som heller inte går att uttyda något ur. På tal om vilket – har du tänkt på hur illa designade TV-nyheterna är? Tusentals små meningslösa grafiska punkter som snurrar, blänker och drar uppmärksamheten från det viktiga: Nyheten. Ett experimentbås för uttråkade TV-grafiker. Var är fokus? Återigen, överförandes estetik men budskapet går handikappat ur TV-rutan.

    Men det är en annan historia. Slutsatsen är: Fokusera på innehållet. Leverera kvalitet och inte godtycklig, slapp låtgå-journalistik… så kanske inte mediet spelar så stor roll när budskapet är åter i centrum.

    Det är därför jag gillar böcker. No bells, no whistles. Just the message. Så ok, även om läsplatta skulle bli årets julklapp – utan fantastiskt innehåll kommer det bli som med yogamattan och bakmaskinen: Många sådana på folks vindar, nerpackade i flyttlådor…

  • http://www.ronnestam.com Johan Ronnestam
  • Pingback: Vad var det jag sade – Årets Julklapp 2010 – En läsplatta. — Blog of Ronnestam

  • http://zackrisson.net Mikael Zackrisson

    Hatten av för Johan!

    Nu får du en månad på dig att räkna ut 2011 års julklapp ;)