Mode + nätet – vad händer 2010?

Hur står sig lacktightsen? Prognosen är dålig. Men – det händer betydligt mer spännande saker än så i modevärlden 2010. Inte minst på nätet, inom ny teknik och sociala medier. Här kommer 10 trender jag tror på:

1. Modemokrati – nätet sätter världen på front row

Den traditionella, etablerade modevärlden må vara långsam när det gäller ny teknik. Men dess ängslighet har en fördel – så fort någon börjar, hakar alla stressat på. Louis Vuitton livesände sin höstvisning på Facebook, Alexander McQueen följde efter och direktsände på sin egna sajten. Burberry likaså, H&M livesänder Sonia Rykiel-lansering från Paris.

11 december 2009 tog Ralph Lauren Rugby fenomenet längre, istället för en “catwalk” gick modellerna på löpband framför en grön skärm, bakgrund adderades digitalt och filmen lades ut på hemsidan. Istället för att visas för 700 utvalda (läs bortskämda) modeprofiler förväntas cirka 40 miljoner sidvisningar. Billigare, bättre och mer effektivt.

Modemokratin är här för att stanna.

2. Lyxvarumärken trippar (försiktigt) ut på nätet

2008 hade 33% av världens lyxvarumärken e-handel, 2009 ökade det till 66%, enligt Luxury Insitute. 2010 tar de steget fullt ut – och fortsätter också att ta försiktiga, snyggt stylade kliv in i sociala medier.

Chanel har snart en halv miljon fans på Facebook, även om de – liksom de flesta andra modehus – borde läsa på här och börja föra en dialog. Liksom majoriteten av modevärlden satsar de fortfarande på hopplöst svårnavigerade flashsajter. Men förändring är på gång.

Burberry leder vägen med sin “Art of the trench“-satsning som bygger på varumärkets hjärta och signaturplagg: den klassiska trenchen. Världens trenchälskare uppmanas att dela sina bilder. Enkelt, snyggt och tydligt – utan att bedriva köphets. För prata pengar för man inte gärna i en lyxbutik, något de måste ta med ut på nätet…

3. Garderobsguldet förädlas – andrahandsmarknaden blir avancerad

Att sälja kläder är inte längre fult, bara smart – både för plånboken och klimatet. Damkläder är segmentet som omsätter mest på Tradera, föga förvånande har flera aktörer poppat upp för att kapitalisera på svenskarnas garerobsguld. 2010 blir det lättare, roligare och bättre att sälja och köpa, frågan är vem som vinner slaget om den stora massan?

4. Fyndjakten frodas – shoppingklubbarnas genombrott

Första svenska shoppingklubben Campadre får konkurrens. Utförsäljningar är det nya svarta, alla vill fynda smart och i USA frodas “members only”-shoppingklubbarna med framgångssagan Gilt Group i spetsen. Idén är genial: överproduktion, rea och samples paketeras om och blir hett byte.

5. Modemagasinen fortsätter kämpa med digitaliseringen

2009 var ett dystert år för modemagasin på nätet. Om inte ens Style.com lyckas tjäna pengar, hur ska då någon lyckas? Med största sannolikhet genom att skapa tjänster, närma sig e-handel och kapitalisera genom att addera det de är bäst på: att inspirera kvinnor att shoppa.

Men i nuläget ser det inte bättre ut för modemagasinen, än att gapet under 2010 fortsätter öka till de teknikdrivna aktörerna som redan bemästrar redaktionellt modematerial på nätet, genom att låta användarna göra jobbet: se briljanta Polyvore och även Shopstyle.

6. Modebloggar – en naturlig marknadsföringskanal

Nyhetens behag är över, modebloggar behandlas som – och beter sig som – en naturlig (och hyfsat billig) marknadsföringskanal. Istället för att desperat jaga horder av modebloggare, väljer varumärken ut ambassadörer.

Sofistikerat brandade bloggar används som kampanjverktyg, Yves Saint Laurens nya parfym är ett utmärkt exempel.

Twitter blir en allt viktigare marknadsföringskanal, främst för branschen.

7. Personal shopper 2.0 och modemobilen

Från att ha fått smyga med kamerablixten för att inte bli utkastad, välkomnas äntligen tekniken in i provrummet. Kfem i Vällingby var först i Sverige, 2010 ser vi fler levande provrum och kan snabbt dra iväg ett “Ska jag slå till”-mail till kompisen med koll. Eller få rekommendationer på matchande plagg.

Geopositionerade erbjudanden i mobilen tar fart, vilket skräddarsyr shoppingupplevelsen ytterligare. Mobilen samlar kundeklubbskortet, erbjudanden, tipsen, inspirationen, bilderna och blir därmed ett utmärkt shoppingverktyg. Och jo – vi får ett gäng glassiga “mode-appar” till Iphonen, de flesta mer eller mindre meningslösa versioner av dyra prinkampanjer.

8. “Crowdsourcing” – inte bara för att vara duktig…

Visst hänger Vero Moda med, som 2009 bad användarna på Yourmoda.se om hjälp för att designa en klänning inför våren. Snyggt verktyg, rätt tänkt. Men här finns mer att hämta, i synnerhet för kedjor som riktar sig till en bred målgrupp. 2010 används “crowdsourcing”, det vill säga hämta in åsikterna som finns därute, inte bara för att visa sig duktig – utan för att det faktiskt kan hjälpa.

9. Betyg är PR, dags att släppa sargen!

“Men… vad händer om folk hatar dem?” är ofta den skeptiska reaktionen när jag förespråkar betyg i e-butikerna (som exempelvis Ellos och American Apparel har). Svaret är enkelt: 2010 bör du göra en såpass bra produkt att du vågar ta in betyg. Betyg och rekommendationer blir en hygienfaktor som adderar trovärdighet och hjälper kunden ta beslut.

10. Videoklippet är de nya lacktightsen

Slutligen – vad är de nya lacktightsen? Rörlig bild. Shopflicks små filmer är ofta underhållning i sig, Asos satsar på proffsiga catwalk-filmer och Lindex på korta modeinslag. Oavsett hur, 2010 vill vi se plaggen fladdra.

Ebba von Sydow är modejournalist, författare och krönikör och rekommenderar utmärkta bloggen Business of fashion för dig som vill hålla koll på mode på nätet.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(68%) (0%) (21%) (11%)
19 buttar
  • http://www.lindapierre.com Linda Pierre

    Intressant artikel och bra och kortfattat skrivet. Jag tycker särskilt att två av punkterna känns extra intressanta; crowdsourcing och video på nätet. Att inte fler branscher inser vilken skatt folket sitter på med alla sina tips och åsikter är otroligt märkligt. Borde man inte vid det här laget veta att om man inte själv öppnar upp och erbjuder för betyg, åsikter, tips och idéer så hamnar de någon annanstans. Sen tycker jag visserligen inte att de staplande steg som både H&M och Lindex gör i form av video känns så där jätte nytänkande till skillnad från vad som görs på TV men visst är det ändå grymt att de försöker och gör något över huvudtaget. Skrev lite om vad jag tycker saknas här http://www.lindapierre.com/2009/12/webb-tv-pa-framfart-bland-svenska-foretag/

  • http://www.mjomark.com Mjömark

    Mashable skriver idag om “5 Ways Social Media Changed Fashion in 2009″.

    http://mashable.com/2009/12/21/social-media-fashion/