Mode + nätet – vad händer 2010?

Hur stÃ¥r sig lacktightsen? Prognosen är dÃ¥lig. Men – det händer betydligt mer spännande saker än sÃ¥ i modevärlden 2010. Inte minst pÃ¥ nätet, inom ny teknik och sociala medier. Här kommer 10 trender jag tror pÃ¥:

1. Modemokrati – nätet sätter världen pÃ¥ front row

Den traditionella, etablerade modevärlden mÃ¥ vara lÃ¥ngsam när det gäller ny teknik. Men dess ängslighet har en fördel – sÃ¥ fort nÃ¥gon börjar, hakar alla stressat pÃ¥. Louis Vuitton livesände sin höstvisning pÃ¥ Facebook, Alexander McQueen följde efter och direktsände pÃ¥ sin egna sajten. Burberry likasÃ¥, H&M livesänder Sonia Rykiel-lansering frÃ¥n Paris.

11 december 2009 tog Ralph Lauren Rugby fenomenet längre, istället för en “catwalk” gick modellerna pÃ¥ löpband framför en grön skärm, bakgrund adderades digitalt och filmen lades ut pÃ¥ hemsidan. Istället för att visas för 700 utvalda (läs bortskämda) modeprofiler förväntas cirka 40 miljoner sidvisningar. Billigare, bättre och mer effektivt.

Modemokratin är här för att stanna.

2. Lyxvarumärken trippar (försiktigt) ut på nätet

2008 hade 33% av världens lyxvarumärken e-handel, 2009 ökade det till 66%, enligt Luxury Insitute. 2010 tar de steget fullt ut – och fortsätter ocksÃ¥ att ta försiktiga, snyggt stylade kliv in i sociala medier.

Chanel har snart en halv miljon fans pÃ¥ Facebook, även om de – liksom de flesta andra modehus – borde läsa pÃ¥ här och börja föra en dialog. Liksom majoriteten av modevärlden satsar de fortfarande pÃ¥ hopplöst svÃ¥rnavigerade flashsajter. Men förändring är pÃ¥ gÃ¥ng.

Burberry leder vägen med sin “Art of the trench“-satsning som bygger pÃ¥ varumärkets hjärta och signaturplagg: den klassiska trenchen. Världens trenchälskare uppmanas att dela sina bilder. Enkelt, snyggt och tydligt – utan att bedriva köphets. För prata pengar för man inte gärna i en lyxbutik, nÃ¥got de mÃ¥ste ta med ut pÃ¥ nätet…

3. Garderobsguldet förädlas – andrahandsmarknaden blir avancerad

Att sälja kläder är inte längre fult, bara smart – bÃ¥de för plÃ¥nboken och klimatet. Damkläder är segmentet som omsätter mest pÃ¥ Tradera, föga förvÃ¥nande har flera aktörer poppat upp för att kapitalisera pÃ¥ svenskarnas garerobsguld. 2010 blir det lättare, roligare och bättre att sälja och köpa, frÃ¥gan är vem som vinner slaget om den stora massan?

4. Fyndjakten frodas – shoppingklubbarnas genombrott

Första svenska shoppingklubben Campadre fÃ¥r konkurrens. Utförsäljningar är det nya svarta, alla vill fynda smart och i USA frodas “members only”-shoppingklubbarna med framgÃ¥ngssagan Gilt Group i spetsen. Idén är genial: överproduktion, rea och samples paketeras om och blir hett byte.

5. Modemagasinen fortsätter kämpa med digitaliseringen

2009 var ett dystert år för modemagasin på nätet. Om inte ens Style.com lyckas tjäna pengar, hur ska då någon lyckas? Med största sannolikhet genom att skapa tjänster, närma sig e-handel och kapitalisera genom att addera det de är bäst på: att inspirera kvinnor att shoppa.

Men i nuläget ser det inte bättre ut för modemagasinen, än att gapet under 2010 fortsätter öka till de teknikdrivna aktörerna som redan bemästrar redaktionellt modematerial på nätet, genom att låta användarna göra jobbet: se briljanta Polyvore och även Shopstyle.

6. Modebloggar – en naturlig marknadsföringskanal

Nyhetens behag är över, modebloggar behandlas som – och beter sig som – en naturlig (och hyfsat billig) marknadsföringskanal. Istället för att desperat jaga horder av modebloggare, väljer varumärken ut ambassadörer.

Sofistikerat brandade bloggar används som kampanjverktyg, Yves Saint Laurens nya parfym är ett utmärkt exempel.

Twitter blir en allt viktigare marknadsföringskanal, främst för branschen.

7. Personal shopper 2.0 och modemobilen

FrÃ¥n att ha fÃ¥tt smyga med kamerablixten för att inte bli utkastad, välkomnas äntligen tekniken in i provrummet. Kfem i Vällingby var först i Sverige, 2010 ser vi fler levande provrum och kan snabbt dra iväg ett “Ska jag slÃ¥ till”-mail till kompisen med koll. Eller fÃ¥ rekommendationer pÃ¥ matchande plagg.

Geopositionerade erbjudanden i mobilen tar fart, vilket skräddarsyr shoppingupplevelsen ytterligare. Mobilen samlar kundeklubbskortet, erbjudanden, tipsen, inspirationen, bilderna och blir därmed ett utmärkt shoppingverktyg. Och jo – vi fÃ¥r ett gäng glassiga “mode-appar” till Iphonen, de flesta mer eller mindre meningslösa versioner av dyra prinkampanjer.

8. “Crowdsourcing” – inte bara för att vara duktig…

Visst hänger Vero Moda med, som 2009 bad användarna pÃ¥ Yourmoda.se om hjälp för att designa en klänning inför vÃ¥ren. Snyggt verktyg, rätt tänkt. Men här finns mer att hämta, i synnerhet för kedjor som riktar sig till en bred mÃ¥lgrupp. 2010 används “crowdsourcing”, det vill säga hämta in Ã¥sikterna som finns därute, inte bara för att visa sig duktig – utan för att det faktiskt kan hjälpa.

9. Betyg är PR, dags att släppa sargen!

“Men… vad händer om folk hatar dem?” är ofta den skeptiska reaktionen när jag föresprÃ¥kar betyg i e-butikerna (som exempelvis Ellos och American Apparel har). Svaret är enkelt: 2010 bör du göra en sÃ¥pass bra produkt att du vÃ¥gar ta in betyg. Betyg och rekommendationer blir en hygienfaktor som adderar trovärdighet och hjälper kunden ta beslut.

10. Videoklippet är de nya lacktightsen

Slutligen – vad är de nya lacktightsen? Rörlig bild. Shopflicks smÃ¥ filmer är ofta underhÃ¥llning i sig, Asos satsar pÃ¥ proffsiga catwalk-filmer och Lindex pÃ¥ korta modeinslag. Oavsett hur, 2010 vill vi se plaggen fladdra.

Ebba von Sydow är modejournalist, författare och krönikör och rekommenderar utmärkta bloggen Business of fashion för dig som vill hålla koll på mode på nätet.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!