Otappade reserver

“Newspapers already understand that photography tells a story in a different way, and video tells a story in a different way, and those subdisciplines are well established in news companies. But custom Web apps haven’t crossed that chasm in newsroom culture yet.”

Citatet ovan är från en Mashableintervju med Adrian Holovaty, grundaren av EveryBlock. En lokal nyhetssajt som utforskar nya sidovägar på internet istället för att fortsätta köra rakt fram på en spikrak autostrada. Internet är det största som har hänt journalistiken sedan tryckpressen. I Sverige är det dock fortfarande ont om nytänkande inom journalistiken, även om det dykt upp positiva exempel.

I dessa tider finns en potential att testa nya saker, att utnyttja möjligheterna som internet öppnat upp för medierna. 2010 blir förhoppningsvis året då fler medieaktörer vågar experimentera och pröva på sidospår. Möjligheterna är enorma om man vågar tänka i nya banor.

Framförallt är det dags att börja samarbeta med personerna man producerar nyheter för. Vill man ha en betydelsefull produkt måste man ta dialogen med läsarna.

Ett bra exempel är kanadensiska London Free Press, som vid extraordinära nyhetshändelser sänder direkt från redaktionen. Varje halvtimme så görs en nyhetsuppdatering på webben. Reportrar på tidningen streamar helt enkelt från nyhetsredaktionen. Läsarna får via en chatt vara med och kommunicera med journalister. Tidningens anställda får en möjlighet att resonera kring publicistiska beslut med personerna som man skriver för.

Om ett år har journalistiken blivit bättre på att utnyttja sina otappade reserver. För en reserv finns där, i form av läsare. Den väntar bara på att användas. Många verktyg för att öka engagemanget finns redan. Och engagerade läsare leder till en produkt som är relevant. Som engagerar. Precis som journalistik ska göra.

/Per-Ola Mjömark

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , ,

(50%) (25%) (25%) (0%)
4 buttar