Jag befinner mig pÃ¥ LeWeb, Europa’s största internetkonferens med 2000 deltagare som i Ã¥r handlar om realtidswebben. Det som det mesta har handlat om under det gÃ¥ngna Ã¥ret, bÃ¥de inom medie- och internetbranschen. Det utvecklas och anpassas för att kunna hantera de evigt växande informationsflöderna.
Konferensen har inget särskilt mediespår, men efter första dagen står det klart och tydligt att det finns både en vilja och ödmjukhet bland de olika aktörerna att bana väg till en lönsam och ljus framtid. Och det genom att möjliggöra kopplingar mellan de olika sociala nätverken och tjänsterna, även till konkurrenternas tjänster. Att erbjuda sin tjänst på alla de distributionskanalerna och plattformarna som finns för att bibehålla sin relevans för användarna har blivit en överlevnadsfråga och självklarhet.
Det starkaste intrycket gjorde en panel bestående av betydande personer från Facebook, Ning, LinkedIn, Ustream, SixApart, MySpace och Twitter. Alla är stora populära tjänster där användarna räknas i miljontal, men där ingen på scenen slog sig på bröstet eller fällde tuffa ord om sina konkurrenter, trots att de alla konkurrerar på något sätt om samma användares behov, uppmärksamhet och tid. Det blev en manifestation på hur stort allvar de tar sina användare och hur skört de inser att deras inverkan på användarens lojalitet är. För vad de behöver är inte bara användare, det är fans. Fans som varje dag aktivt väljer att använda deras tjänster.
Det andra tydliga budskapet kom frÃ¥n Marissa Mayer, vice president pÃ¥ sök och användarupplevelse pÃ¥ Google, en representant för jätten som med hjälp av teknikinnovation förbättrar bÃ¥de för internetanvändare och publicister. Enligt henne har 5 miljarder dollar frÃ¥n intäkterna av AdSense, Google’s annonseringstjänst, gÃ¥tt till publicister. Men hon deklarerar också ödmjukt att även Google stÃ¥r mitt i utmaningen att kunna hantera och konkurrera om all den information som utbyts och skapas inom de sociala medierna. Hon poängterar ocksÃ¥ att utan innehÃ¥ll finns det ingen söktjänst. Likväl som att utan läsare finns det inga tidningar.
Allt detta fÃ¥r mig att tänka pÃ¥ Claudia Gonzalez, pr-chefen pÃ¥ FN’s flyktingorgan UNHCR, som pÃ¥ den nyligen hÃ¥llna svenska internetkonferensen SIME berättade hur hon efter tvÃ¥ Ã¥rs tid ha presenterat skräckscenarios med tillhörande lösning till ledningen fick godkänt pÃ¥ organisationens medverkan och närvaro i sociala mediakanaler.  Resultat: UNHCR’s kampanj Gimme Shelter har idag 2.7 miljoner följare och vänner pÃ¥ Twitter, Facebook, Flickr och Youtube. 2.7 miljoner som aktivt valt att nÃ¥s av information om flyktingsituationen i världen.
Vad jag tror om det kommande Ã¥ret inom nätpublicering sammanfattade jag nyligen i en presentation, där de tvÃ¥ huvudsakliga punkterna handlade just om behovet av fans och samspelet mellan “tekniknördarna”. Teknikerna är inte längre tysta vitrockar pÃ¥ verkstadsgolvet utan blir äntligen den fullfärdiga samtals- och samarbetspartnern tillsammans med innehÃ¥llsskaparna. Erich Hugo frÃ¥n Bonnier R&D berättar knivskarpt varför det ocksÃ¥ är en ren överlevnadsfrÃ¥ga.
Jag hoppas innerligt att Mikael Zackrisson’s kloka spaningar frÃ¥n igÃ¥r om bland annat blommande kreativitet under nästa Ã¥rs riksdagsval och kungabröllop kommer att besannas, men tror tyvärr att tillnyktrandet sker först i efterhand. Vi andra som inte har varit sÃ¥ rädda för att titta oss omkring och fascineras av det mesta som dyker upp pÃ¥ vÃ¥r radar, kommer som mest ha lite lätt huvudvärk under nästa Ã¥r efter att bubblorna har lagt sig; mÃ¥ det nu vara efter nyÃ¥rsfirandet, vinterOS, Vasaloppet, kungabröllopet, midsommarfesten eller valvakan.
MÃ¥ndagen den 20 september 2010, dagen efter riksdagsvalet, kommer nämligen att bli dagen när den moraliska bakfyllan bli som värst för mediecheferna. Medan det uteblivna engagemanget frÃ¥n läsarna trots massivt medborgarengagemang pÃ¥ nätet hÃ¥ller pÃ¥ att spräcka tinningarna, finner äntligen bÃ¥de “social media naturals” och “tekniknördarna” en Facebook vänförfrÃ¥gan i sin Inbox, frÃ¥n just mediebranschen.
Det blir en fin jul 2010 att se framemot.
Tags: bonnier, Facebook, fans, Guardian, LeWeb, realtidswebben, Twingly Channels, Twitter