Sveriges Radio hamnade i blåsväder när Sofia Mirjamsdotter publicerade deras policy för sociala medier. Några som kommenterar är PR-konsulterna Brit Stakston och Anders Lundin som är mycket kritiska. Joakim Jardenberg och jag går lite mot strömmen, men i det stora hela är vi nog alla överens om att SR inte träffade rätt i tonalitet och innehåll.
Apropå korspuffande förresten, SSBD har ju startat en minikavalkad med framtidsspaningar. Vi gillar ju Mindparks 100-lista, men samtidigt förstod vi att vi knappast kunde genomföra ett lika omfattande projekt. Därför kändes varsin framtidsvision som alldeles lagom och samtidigt skoj att skriva. Hoppas serien inspirerar till förändring och framtidstro! Här är de tre första:
Jerry Silfwer (jag!) – Antwerpen, januari 2011
Pelle Sten – Det här händer med journalistiken 2010
Annika Lidne – Verkligheten i lager
Apropå framtidstankar, så har Jeff Jarvis spännande tankar om Media after the site. Magnus Höij spanar också han. På jakt efter något lättsammare? Titta in hos Gustav Holmström och säg hej.
Sedan så har vi ju förstås politiken. Jag tycker att vi gott kan hörsamma Joakim Jardenbergs uppmaning:
“Om du tycker det är en bra sak att myndigheterna försöker koppla ihop sig med medborgarnas röster ute i bloggsfären, sÃ¥ bör vi se till att använda de möjligheter som ges. Vill du att ordförandeskapet ska tycka att den här sortens försök är en bra idé sÃ¥ glöm inte länka till www.se2009.se. OK?”
En annan bra sak är Politometern (bra namn/domän, tycker jag!), skapad av Martina Lind med fler. Politometern samlar smart och snyggt in sina inlänkar här. Och tänka sig, entreprenören Ted Valentin har ett finger med i projektet. Allt som saknas är väl RSS-knappar lite här och var?
På samma ämne tipsar jag om Martin Lindvalls wiki-initiativ Valbar.
Centerpartiets Ulrika Ingemarsdotter skriver klokt på Mindpark:
“Ju närmare valet vi närmar oss är min gissning att traditionell media (inte heller ett optimalt uttryck) kommer att skriva mycket om hur partierna använder sig av sociala medier och hur stora de är där. Risken är dÃ¥ att vi hamnar i ännu ett gatlopp, där det gäller att finnas pÃ¥ flest platser, skriva mest tweets, ha flest fans och sÃ¥ vidare. Det viktiga borde istället vara hur partierna använder sig av webben.”
Pratpartiet får det annars tufft i valet. Anders Mildner skriver klokt som alltid kring det svalnande intresset för FRA. Och fan vet hur odygdiga vi nätmedborgare egentligen är? En svart tisdag var det i alla fall när FRA-övervakningen (nästan) kopplades på:
mymlan. the real. – The Jennie – Doktor Spinn – Rick Falkvinge – opassande – Skrymta – Joakim Jardenberg – infallsvinkel – Göran Widham – Aspera – Piratpartisten – sjumilakliv – Jacob Dexe – osmidigt – Thorlin – Skivad lime – Ett otygs funderingar och betraktelser – Jan Lindgren – moppas hörna – Bloggsam – Ola Nyström – klasg.se – bandhunden skäller – tieowbeijas – Vänsterteknik
Nåväl. Tills vidare tröstgarvar vi åt Thomas Bodström sagoberättande på Youtube.
RvdB spår ledarskribenternas fall på Newsmill (är det bara SvD som har en ledarsida som fungerar?). Han har för övrigt tillsammans med Karin Jansson startat ett betalnyhetsbrev för PR- och informationsbranschen vad namn Dagens Opinion, men jag har inte hittat någon sajt att länka till.
Bonniers R&D-avdelningen startar en veckosammanfattning. Kanske banners pÃ¥ DI.se är grejen för framtiden. Eller? Nej? Björn Jeffery konstaterar i alla fall: “Det är inte svÃ¥rt att ta betalt pÃ¥ nätet.”
På den sociala webben bygger vi ju relationer med människor av kött och blod, även människor man aldrig träffar. Sofia Mirjamsdotter skriver fint om att det faktiskt är okej att sörja.
Anna och Paul Anka skiljer sig. Allt under vinjetten Juridik pÃ¥ Realtid.se. Trist för Anna med familj som ju varit en frisk mediefläkt här i Svedala. ApropÃ¥ friska fläktar förresten: Fem procent av alla som jobbar hemma gör det – nakna. Det ni.
En del snack kring minareter, annars. Här klokt av Liljeros:
“Det är frÃ¥n medierna människor skapar sig sin uppfattning om omvärlden och det är genom medierna man nÃ¥r människor. Massmedier snuttifierar världsbilden samtidigt som människan selekterar denna snuttifiering. Ansvaret ligger därför förvisso till stor del hos publicisterna men ocksÃ¥ hos den enskilde individen – ett eget ansvar att välja vad man läser och sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r ur ett kritisk perspektiv. Likväl som jag klarar av att rata kvällstidningar […] sÃ¥ tror jag ocksÃ¥ att den rädde Vellinge-moderaten klarar av detta. Men dÃ¥ mÃ¥ste denne inneha kunskap om hur medier och information pÃ¥verkar oss.”
Intressent resonemang om medborgarjournalistik hos Journalistics.
Urban Oufitters, trendig kläd- och livsstilsbutik på fina gatan i Stockholm, hamnar i blåsväder på grund av att företaget tvingar ut anställda till bemanningsbolag. Superintressant case ur PR-perspektiv: En Facebook-grupp tar fart, sajten hackas och nyhetsmedierna rapporterar (avslöjandet från TV4 Stockholm).
För det första undrar man stilla om journalistbranschen verkligen kan kasta första stenen i det här med bemanningsfrÃ¥gan? För det andra är FB-gruppen startad av Pontus Willebrand med tydlig vänsterpolitisk tillhörighet – är detta startat som ett politiskt utspel?
NÃ¥väl, medidrevet blev i alla fall pÃ¥tagligt: Artikel i E24 – Artikel i Aftonbladet – Artikel i SvD – Artikel i LO-tidningen – Inslag i TV4Nyheterna – Inslag i SVT.
Lite statistik: 74 procent av alla vuxna i USA läser dagstidningar + Facebook nu 350 miljoner användare.
Per Torberger lyfter fram ett feltänk om sökningar som bubblat upp i SvD och Dagens Media. Ett spår för Second Opinion?
Och så får vi väl önska Rupert Murdoch lycka till med att avlista sina sajter från Google? Mikael Zachrisson sammanfattar på VA-bloggen, men får samtidigt ursäkta, för Cory Ondrejka säger det bäst (via Björn Jeffrey via Joakim Jardenberg).
PÃ¥ lite sammam ämne – ni har väl sett att Iran stänger av internet pÃ¥ mÃ¥ndag?
Nej, lÃ¥t oss inte bli alldeles förlorade i hopplöshetens avgrund. LÃ¥t oss istället med Emanuel Karlsten lyfta fram de goda exemplen, som Norrans nya E-redaktion! Kul ocksÃ¥ med tvÃ¥ svenska stjärnskott pÃ¥ den här prestigefyllda listan – heja Spotify och Twingly!
Och så får vi förstås lyfta fram SVT när det gäller satsningen på sociala medier vad gäller Melodifestivalen? Hans Kullin guider oss. Och så tycker jag att DN-satsningen Dina vänner är en en intressant satsning på svärmfunktionalitet.
Den intressantaste läsningen om Twitter tror jag att Brian Solis står för den här veckan, där han kommenterar den vikande statistiken. Mot det står ett resonemang om att Twitter kanske blir framtidens wire services?
Sist men… jo, kanske minst ändÃ¥ förresten, sÃ¥ känner jag att jag vill avsluta det här veckobrevet zen-style med stationsvakt och fyra minuter havande räkmammor:
Tags: anders lundin, Anders Mildner, Anna Anka, Annika Lidne, brian solis, brit stakston, centernätet, centerpartiet, cory ondrejka, doktor spinn, emanuel karlsten, Google, Gustav Holmström, internetworld, Jerry Silfwer, Joakim Jardenberg, Kristallkulan, liljeros, Magnus Höij, martin lindvall, martina lind, medborgarjournalistik, melodifestivalen, Mindpark, Newsmill, Norran, pelle sten, per torberger, politometern, pontus willebrand, realtid.se, rupert murdoch, rvdb, Sofia Mirjamsdotter, spotify, ssbd, stationsvakt, Sveriges Radio, ted valentin, thomas bodström, Twingly, ulrika ingemarsdotter, urban outfitters, YouTube