Sträck på er journalister (redaktörskap är en “killer app”)

Då och då stöter man på en ganska uppgiven attityd i journalistkåren, exempelvis i den här danska undersökningen som visar att varannan journalist funderar på att byta bransch. Det är förstås helt naturligt med tanke på personalnedskärningar, sparpaket och oro för bärkraften i traditionella affärsmodeller.

Men jag tycker att många gör misstaget att förväxla en finansieringskris, förvärrad av lågkonjunkturen, med en kris för journalistiken. Faktum är att jag känner mig entusiastisk inför journalistikens framtid. Och nästan varje dag ser jag något som gör mig ännu mer hoppfull.

Så, hur är en sådan hållning möjlig? Det är KRIS ju. Om vi börjar med något självklart som verkar glömmas bort – det är helt klart inte en publikkris vi har att göra med. Jag kikar på KIA-index för vecka 43 och konstaterar att aftonbladet.se noterade ungefär 4,9 miljoner unika webbläsare i besöksstatistiken, expressen.se landade på lite drygt 2 miljoner och dn.se på närmare 1,4 miljoner, för att nämna några.  För så gott som alla medier har informationsrevolutionen – så här långt – inneburit ökad räckvidd om man räknar samman de olika mediekanalerna. Och i många fall handlar det om rejält ökad räckvidd. Jag tar till en sliten metafor – folk gillar det vi gör och vi lockar många, många till vårt torg (och ett välbesökt torg har alla förutsättningar att bli en fenomenal marknadsplats, på den punkten begränsas vi bara av vår egen kreativitet).

Vi har alltså en bra bas att stå på. Med utgångspunkt i min verklighet, som verksam på “traditionella” webbmedier i snart tio år, har jag konstruerat en liten checklista. Håller du med om punkterna nedan tror jag att du, journalist och/eller medieentreprenör, går en lysande framtid till mötes.

* Jag inser att jag konkurrerar med andra kunskapsförmedlare, som inte har gått journalistskolor eller ens kallar sig journalister. Ibland kommer de att göra jobbet bättre än jag och då är det dem jag ska mäta mig mot.

* Jag inser att trovärdighet är en av de viktigaste “råvarorna” i det nya medielandskapet.

* Jag inser att ny teknik inte är journalistikens fiende och är beredd att testa nya arbetsmetoder för att göra ännu bättre journalistik.

Kommentar: Kan inte komma på ett bättre exempel än brittiska The Guardians arbete som resulterat i riktigt spännande journalistik som är både klassisk och nydanande. Mycket intressant händer också på svenska redaktioner som visar att det visst finns utrymme för kodkonstnärer på redaktionsgolvet.

* Jag är beredd att lyssna på mottagarna och att involvera dem i den journalistiska processen.

Kommentar: Den strikta envägskommunikationens dystra framtidsutsikter illustreras alldeles utmärkt i den här bloggposten om hur exempelvis konsertbevakning kan utvecklas hos medierna.

* Jag inser min egen hantverksskicklighet och är stolt över den.

Kommentar: Det går inte en dag utan att jag imponeras av fantastiska kollegor – de har språket, kan förpacka och berätta historier så att folk lyssnar och är fenomenala informationsjägare. Och där har vi några talanger som verkligen är tidlösa.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , ,

(70%) (5%) (15%) (10%)
20 buttar
  • http://www.utkik.se Robert Rosén

    Kloka ord, jag gillar verkligen checklistan. Dessvärre är det helt tydligt många kolleger som ännu inte är beredda att svara ja på de olika punkterna i den.

  • Erik

    Lite off topic.

    Jag gillar typografi och i o m att den är en viktig del av många medier så vill jag bara påminna er om hur man skriver citationstecken på svenska. ”Citat” och inte “Citat”. På engelska använder man alltså omvända citationstecken till vänster om citatet, men inte på svenska.

  • http://pr20.wordpress.com/ Kristofer Björkman

    Bjorn, jag köper listan rakt av. Men många frågor är fortfarande obesvarade. En av de viktigaste är: “Hur ska journalisterna finansiera sin verksamhet? Vilken är deras affär?
    Inte minst mot bakgrund av: “Jag inser att jag konkurrerar med andra kunskapsförmedlare, som inte har gått journalistskolor eller ens kallar sig journalister. ” Och som gladeligen delar med sig av sin kunskap, information, nyheter, etc, gratis.

  • Björn

    @Kristofer Björkman – Det är så klart en väldigt relevant fråga, men i grund och botten har alla som kan locka publik (jfr “torget”) möjligheter att tjäna pengar, oavsett om produkten kallar sig journalistisk eller inte. Många gör det ju redan idag. Det kan handla om sponsrat läsande (annonser), e-handel, inlåsning av premiummaterial etc. Sedan ska man så klart inte inbilla sig att det är lätt.