Veckan som gick – vecka 38

Det här är första veckobrevet efter ett halvårs uppehåll. För er som inte riktigt hängt med börjar jag med att lista veckans alla postningar på SSBD:

Varför läsplattor inte är tidningarnas framtid – Pelle Sten. Rubriken talar för sig själv, ett inlägg som fick en del reaktioner, sÃ¥ läs gärna kommentarerna ocksÃ¥.
Medierna mÃ¥ste vara lika viktiga som att bajsa – Per Torberger. Ett inlägg i diskussionen om innehÃ¥ll kontra teknik.
Att följa upp tittarreaktioner och göra bättre journalistik – Julia Skott. Julia ger oss ett konkret exempel pÃ¥ hur användarnas reaktioner kan följas upp och därmed vara kvalitetshöjande för innehÃ¥llet. PÃ¥ enklaste sätt.
Tekniken lyfter journalistiken – sju anledningar att vara optimist – Björn Hedensjö. Ännu ett inlägg i diskussionen om teknik och innehÃ¥ll. LästvÃ¥ng.
PÃ¥ rullande sten växer ingen mossa – Per-Ola Mjömark. Om journalistutbildningens behov av modernisering.
Nyheter vill vara fria – Jerry Silfwer. OcksÃ¥ här finns anledning att läsa även kommentarerna.
Aftonbladets ledning gör sitt beslut till redaktionens huvudvärk – Fredrik Strömberg. SSBD:s första bidrag i diskussionen kring Aftonbladets beslut att inte acceptera annonser frÃ¥n Sverigedemokraterna.
JodÃ¥ Helin och Mellin: ni ger SD nytt bränsle – Per Torberger. Och sÃ¥ vÃ¥rt andra bidrag i samma diskussion, med ett par nya infallsvinklar.
Andreas Ekström om framtidens journalistik – Andreas Ekströms kapitel i kommande boken “Framtiden har redan varit här, hejat och passerat.”

Den gångna veckan har nomineringarna i Årets Dagstidning avslöjats. Jag sitter själv i juryn och tänker därför inte uttala mig närmare om bidragen, men här är de nominerade i kategorin digitala medier, och jag kan inte heller låta bli att dela med mig av Dagens webbredaktör Emanuel Karlstens glädje över nomineringen, med credd till sina medarbetare.

En helt annan diskussion som fördes i början av veckan är den om Mindparks pengar.
Joakim Jardenberg ställer sig frågan om han glömt att vara konstruktiv, och dyker ner i alla postningar han skrivit på Mindpark, och listar dem för oss andra som enkelt vill få en överblick. Jocke har också skrivit ett bemötande på artikeln i Dagens Media.

ApropÃ¥ pengar – nu ökar reklamköpen igen – i teve. Samtidigt fortsätter det att gÃ¥ utför sammantaget, och allra mest utför gÃ¥r det för dagspressen.
Och apropÃ¥ teve – jag är en av dem som sitter med laptopen i tevesoffan.

SÃ¥ till den eviga diskussionen om hur mediebranschen ska tjäna pengar. Fredric Karén pÃ¥ SvD har tagit initiativ till en bloggstafett pÃ¥ temat “ta betalt för nyheter”.
Först ut är Fredric Karén själv.
Han ställer sig mycket mycket tveksam till om det gÃ¥r att ta betalt för nyheter pÃ¥ nätet. Han ställer en mycket intressant frÃ¥ga till Bo Hedin som är andra gubben ut i stafetten, nämligen – Vem vÃ¥gar göra en Spotify? AlltsÃ¥ en freemium-version av en nyhetssajt. Bo Hedins svar pÃ¥ det finns att läsa här. Han listar en rad nackdelar med det hela, som i min värld i dagsläget väger tyngre än fördelarna han listar sedan. Inte minst pÃ¥ grund av vikten av länkar. Nätet bygger pÃ¥ länkar. PÃ¥ Disruptive har Rudolf skrivit en mycket läsvärd text om länkars betydelse, och det han skriver gÃ¥r att översätta ocksÃ¥ till nyhetssajter.
På onsdag kommer bloggstafetten till SSBD genom Paula Marttila som då gör premiär här.

Annat läsvärt om journalistik, framtid och affärsmodeller:
Paul Graham skriver utifrån tesen att vi aldrig betalat för innehåll.
Jeff Jarvis – Is journalism an industry?
Micco Grönholm – Världens bästa kulram erbjuder ingen nytta för företag.
Fredrik Strömberg om vad som gör det värt att köpa en skiva.

I måndags var det debatt på Publicistklubben i Stockholm, den här gången om Donald Boströms artikel som vållade stor uppståndelse tidigare i höst då Aftonbladet anklagades för antisemitism. Här finns debatten att se i efterhand för den intresserade, och här en kommentar av Mats Wiklund på Axess.

Aftonbladet har som vi redan nämnt varit i hetluften också denna vecka. Av kanske kan man säga relaterade orsaker. Nyss var tidningen anklagad för antisemitism, nu vägrar de ta in annonser från Sverigedemokraterna.
Några röster i frågan: Thomas Mattson på Expressen skriver två bloggposter i ämnet.
Jan Helin bloggar själv.
Aftonbladets egen Lisa Magnusson tycker att SD ska få annonsera. Jag har också skrivit en kort kommentar i Bloggvärldsbloggen, och i den hittar ni fler länkar.
Martin Schori på Dagens Media.
Fokus skriver om sin inställning till annonser från Sverigedemokraterna.
Sydsvenskan är en tidning som nobbat SD, men inte konsekvent. Daniel Sandström utvecklar sin inställning här.

En märklig debatt som förts i veckan är den om Anna Anka. En person som om det inte hade varit för att hon publicerades pÃ¥ Newsmill skulle gÃ¥tt mig helt förbi dÃ¥ jag inte ser programmet “Hollywoodfruar”. Artikeln pÃ¥ Newsmill har slagit rekord i klick och kommentarer. PÃ¥ Twitter har publiceringsbeslutet diskuterats. Jag ser inget problem med det. Inte alls. Vore jag debattredaktör hade det varit självklart att lÃ¥ta henne ge sin syn pÃ¥ saken dÃ¥ hon redan var rätt omdiskuterad i svenska medier efter första avsnittet av programmet. Och hennes för oss svenskar absurda Ã¥sikter och pÃ¥stÃ¥enden är mumma om man vill ha trafik och länkar till en sajt.
NÃ¥gra började muttra när Anna Anka i HD uttalar sig om att hon inte skrivit artikeln själv. Leo Lagercrantz svarar här. Jag kan fortfarande inte uppröras. Visst, Anna Ankas inlägg tillför kanske inte sÃ¥ mycket till den svenska jämställdhetsdebatten, hon mÃ¥ vara galen eller puckad eller allt hon kallats för i bloggvärlden, men upprörd för att hon fÃ¥r uttrycka sin mening pÃ¥ Newsmill? Näe… Däremot kan jag bli lite sÃ¥där indignerad över tonen i debatten, och det har jag skrivit om här.

Så ett par vardagsexempel på användandet av sociala medier hos kvällstidningar:
Thomas Mattsson om en fotbollsmatch eller kanske mer om Zlatan.
Och Jan Helin om artikelkommentarer på Aftonbladet.se. Imponerande! Men hur fångas dessa kommentarer upp?

Och sÃ¥ en kanske rolig postning för alla papperkramare – 365saker att göra tipsar om att – läsa tidningen.

Det här med bloggare vs gammelmedia är en debatt som blir alltmer lÃ¥gmäld. Det är bra, eftersom vi har större möjligheter att lyckas om vi hittar samarbetsmöjligheter istället för att strida. Jocke pÃ¥minde om att diskussionen pÃ¥ gÃ¥tt i nÃ¥gra Ã¥r…
Jocke som var en av dem som inte nöjde sig med de knapphändiga uppgifter som fanns i torsdagens stora nyhet om de 750.000 pedofiler som är ute och jagar offer på nätet just precis nu. En nyhet som spreds i alla stora nyhetsmedier i Sverige, via nyhetsbyrån AP. Vad Jardenberg gjorde var att fråga efter källa, och även hitta den.
Mycket intressant. En direkt frÃ¥ga kan vara vad vi egentligen ska med journalister till, om alla “riktiga medier” publicerar samma grej utan att kolla upp den ytterligare, samtidigt som nÃ¥gra bloggare tar fram ursprungskällan och därmed ocksÃ¥ nyanserar nyheten nÃ¥got.

Med det att fundera på avslutar jag denna första veckosammanfattning, och ser fram emot en ny spännande vecka i världen vi kallar medielandskapet.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,