Varför läsplattor inte är tidningarnas framtid

Mattias Fyrenius från TV4 nya medier påminde via Twitter i söndags om att läsplattor är det senaste hoppet bland amerikanska mediehuschefer. Hos cheferna finns en önskedröm om att mikrobetalningar i kombination med låsta plattformar ska vara lösningen för blödande nyhetsföretag.

Problemet är bara att läsplattor är ett farligt stickspår, även för mediehusen. Läsplattan är fel svar på en strukturell kris.

Johan Grafström på SVTi kommenterade Fyrenius inlägg så här: ”Är inte e-readers som tv-teatern på sin tid? En övergångsgrej till något som bättre utnyttjar mediet, men som kanske behövs.”

Själv tror jag inte att det behövs. Nyhetsredaktionerna kan göra tidning. De har gjort det sedan 1800-talet. I mitten av 1990-talet startades de första svenska dagstidningarna hemsidor. För Aftonbladet innebar det ett viktigt steg på vägen mot att bli Skandinaviens största dagstidning. Men i mångt och mycket var, och är, det fortfarande bara papper på nätet. Det nya mediet utnyttjades inte. Därför blev de också omsprungna av digitala natives, som levde mediet och använde dess fördelar maximalt.

Om mediehusen verkligen utnyttjar mediet kommer de hitta många nya uttrycksformer för journalistiken. Se den datadrivna journalistiken på Everyblock. Se Fredrik Strages Youtubiana. Se Las Vegas Suns bevakning av vattenbristen som hotar staden.

Tanken bakom läsplattorna är att den ska efterlikna tidningen och boken. Fördelen är att du kan köpa böcker och tidningar ur en i praktiken oändlig butik var du än är och bära med dig dem oavsett hur många de är. Men det är en ofullständig plattform. Den konkurrerar med pappersprodukter, en kategori den aldrig kan bli bättre än vad det gäller känslan av att hålla och bläddra i en fysisk produkt. På andra sidan skalan konkurrerar den med Iphone, Androidtelefoner, netbooks och andra mobila plattformar, en kategori den aldrig kan besegra vad det gäller funktionalitet och bekvämlighet.

Onekligen finns det intressant teknik i läsplattor. Inte minst e-inkskärmar. Men det är något som vi redan har sett byggas in i enkla bärbara datorer som One Laptop Per Child-projektet och som det finns långt gångna planer att använda i mobiltelefoner.

Återigen; tidningsmakare kan göra tidning. Åratal av experimenterande har utvecklat produkten. Läsplattorna riskerar att konservera den utvecklingen, att fixera ett beteende som måste få fortsätta att förändras. Framtidens läsande är inte nödvändigtvis samma som dagens.

Iphone, Android och andra lknande plattformar är ett rätt svar på frågan om framtidens läsande. E-pappersläsarna är fel.

En inte alltför vild gissning är att de mediehus som investerar i distribution av nyheter, vare sig det i form av data eller känslor, via olika former av programbutiker kommer på lång sikt kunna räkna hem större vinster än de som fokuserar på läsplattor. Läsplattorna är en nischprodukt, en historisk parantes. Möjligheterna att bredda affärsmodellerna är större i andra plattformar.

/Pelle Sten
Blogg
Twitter

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

(50%) (29%) (7%) (14%)
14 buttar
  • http://www.twitter.com/rodbear Björn

    Jag har läst nyheter i ett par år på min SE 710 med jätteliten skärm och tycker att det har funkat utmärkt via Opera Mini – skulle välja det hundra gånger om före läsplattan. Nå, snart får jag iaf min iPhone.

    Läsplatta = tidningsvärldens Minidisc?

  • http://feber.se wille

    “Iphone, Android och andra lknande plattformar är ett rätt svar på frågan om framtidens läsande. E-pappersläsarna är fel.”

    Blandar du inte ihop hård- och mjukvara nu? Skulle exempelvis en “läsplatta” med Android vara “rätt”? Eller menar du att det är mobil-telefoner som är “rätt”?

  • @fdqps

    Känslan av att hålla och bläddra i en fysisk produkt är något vi lärt oss. Digitala natives kommer välja läsplattor om de kompletterar ett behov.

    Behovet existerar för en lätt device som har större läsyta än en iPhone, men som är lättare och framförallt mer stryktålig än en laptop.

    Läsplattor är inte räddningen för tidningar då de med stor sannolighet kommer innehålla en webbläsare och därmed kvarstår problemet.

  • http://pellesten.net/ Pelle Sten

    @@fdqps – Digital natives har redan valt något annat än läsplattor.

  • http://christoph.no Christoph Schmitz

    Jeg er redd du bommer fullstendig i din analyse. Ja, jeg er enig i argumentene du bruker, men du mangler ett fullstendig perspektiv.

    Argumentene dine tar utgangspunkt i at antallet kanaler ikke økes og at mobiler tar over for nett og papir. Jeg tror sannheten er at vi vil se et mangfold av formater og i det mangfoldet er det også lesebrett (e-books).

    Samtidig mener jeg at hvis man forventer å kunne dytte en PDF versjon av papiravisen inn på et lesebrett har man feilet fullstendig. Versjonen som skal på lesebrett må “brekkes” på en helt egen måte og i et eget format, slik at den oppnår sitt fulle potensiale på det formatet det er tenkt, enten det er papir, nett, mobil, lesebrett, etc. Det vil også føre til at selve prosessene fra produksjon og distribusjon av nyheter må endres radikalt.

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    @Pelle Sten – Inte bara de digitala infödningarna. Inte ens jag, som gammal stöt har kunnat förlika mig med läsplattan trots många och långa försök. Och Amazon har säkert också räknat ut det, deras köp av Stanza får väl ses som ett tydligt tecken på det. Stanza har för övrigt chockat alla e-papperskramare som jag demat den för. De trodde ju att iPhone var dålig att läsa på, och hade inte brytt som om att kolla heller. Jag gissar att de har lika lite aning om hur dålig läsplattan är…

    Jag tycker en av kollegerna från branschen satte fingret på det bra i den här posten: http://mindpark.se/e-papper-for-sista-gangen/

  • Hampus

    Jag tror att (som vanligt) är det inte tekniken som är viktig – vare sig distributionen är via eläsare, mobil, web, dedikerad PC-app, eller papperstidning har alla olika fördelar och nackdelar.

    Att papper kommer digitaliseras är givet – sen kommer eläsare ha fördelar som:
    1. batteitid – över mobiler
    2. läsbarhet – över mobiler & datorer
    3. länkbarhet – över statiskt papper
    4. enkel åtkomst & miljö – över papper
    men mest av allt:
    5. det är en dedikerad plattform (precis som papperstidningen) så användbarheten i form av fysiskt och digitalt användargränssnitt kommer vara bättre än “schweizarknivarna” datorer och mobiler.

    Sen kommer övergången till digitalt ta tid (kostar mycket och byte av plattform för många) i takt med att mobiler och annat kommer bli bättre så risken finns att eboken blir en historisk parentes (som bensinbilen som kommer att ha levt i ca 200 år).

    Men hursomhelst ska mediehusen inte tro att en viss digital distributionskanal eller teknologi kommer vara deras räddning. Content is king. Sen gäller det att servera det innehållet så enkelt som möjligt för de olika målgrupperna.

  • http://brandspider.wordpress.com/ Johan ljungström

    Jag håller med om det mesta som Pelle Sten skriver, men tror att läsplattornas eventuella framgång beror minst lika mycket (om inte mer) på hur bokförlagen väljer att hantera detta. Att läsa en artikel på tusen tecken är helt ok att göra i mobilen, att läsa tusen sidor på en liten skärm är en annan sak. Alltså ska man kanske inte likställa mediaföretagens möjligheter att tjäna pengar med läsplattornas kommersiella möjligheter.

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    @Johan ljungström

    Men då måste jag fråga om du har försökt läsa en bok på Kindle vs iPhone (med Stanza). Jag har. Mer än tre böcker. Och iPhone vann stort.

  • http://www.persvarld.se/ Per T

    Många har räknat ut läsplattan ett otal gånger: trots det lever den. Någon hos Sony, Amazon etc är tydligen helt pantad och fortsätter att satsa på dödsdömda spår. Borde få kicken. Hade dessa människor bara läst lite bloggar, hade de ju fattat allt.
    Och hade alla åsikter varit lika tillgängliga 1985 som i dag hade vi nog sluppit dessa meningslösa mobiltelefoner (vem vill prata i telefon på t-banan?!? Urbota.) För att inte tala om persondatorer …

    Läsplattor finns och säljs: deras existens kommer att påverka framtiden. Om det sedan blir läsplattan som flyttar in i mobilen eller tvärtom går faktiskt att spekulera i. Och precis som med allt annat: innan du har testat i stor skala, är det svårt att ta fram en riktigt bra produkt.

    Håller däremot helt med om det dödfödda i att försöka ta betalt för nyhetsläsning på läsplatta. Varför?

    ”Kan göra tidning”, säger Pelle Sten, och det är ju ett av huvudproblemen. Massmedierna tror att tidningen (tv-programmet etc) är produkten, och vidareutvecklar den istället för den verkliga produkten, information. Vilket öppnar för specialiserade nyhetsbrev, mailinglistor, bloggar och nischsajter.

    Läsplattan kanske inte är framtiden, men en idé som ridit ut så många dödförklaringar förtjänar att ägnas en tankerunda till.

  • http://pellesten.net/ Pelle Sten

    @Per T – Roligt. ”Massmedierna tror att tidningen (tv-programmet etc) är produkten, och vidareutvecklar den istället för den verkliga produkten, information.” Det här ser jag som den stora risken med läsplattan för tidningsbranschen, vilket jag också skriver i inlägget. Eftersom de får en digital produkt som ser ut som en papperstidning behöver de inte utveckla produkten. Läsplattan blir alltså konserverande av ett status quo.

  • http://pellesten.net/ Pelle Sten

    @Per T – Notera också att inlägget utgår från läsplattans betydelse för nyhetsbranschen inte bokbranschen, där ju Kindle har vissa framgångar.

  • @fdqps
  • http://www.persvarld.se/ Per T

    @Pelle Sten: ja, visst finns det en konserverande risk. Samtidigt, ju fler kanaler, desto större press på medierna att leverera bättre kärnvärde (tror jag). Det blir helt enkelt billigare än att utveckla skalet för olika kanaler.

  • http://brandspider.wordpress.com/ Johan ljungström

    @Joakim Jardenberg – Jo jag har testat. Jag är inget stort fan av läsplattor (än, kan kanske bli vem vet) men jag tycker inte att läsupplevelsen i 3,5tum är speciellt häftig heller. Alltså är jag mest trogen Adlibris än så länge.

  • http://pellesten.net/ Pelle Sten

    @wille – ”Blandar du inte ihop hård- och mjukvara nu?” Säkert.

  • http://samesamebutdifferent.se Mikael Zackrisson

    Framtiden kommer inte stavas läsplatta, papperstidning, inbunden bok, Iphone eller mobil. Inte ens netbook.
    Utan en kombination av alla dessa och en mängd nya format som vi inte ens känner till idag. De som kommer vinna är de som har bäst prestanda efter ett antal olika kriterier, där tillgången till media/program/tjänster på hårdvaran kommer vara en av de tyngsta, men batteritid, pris, skärmstorlek, vikt mm kommer också spela in.

    Den viktiga frågan för mediehusen att ställa sig är VAR de kommer in i den nya näringskedjan. Ska mediehusen utveckla egna hårdvaruplattformar? Nej, knappast, för det gör konsumentelektronikbolagen så otroligt mkt bättre.
    Däremot ska de se till att utveckla program/innehåll/tjänster till de vid varje tillfälle största och viktigaste plattformarna. Idag är det iphone, android & netbooks/datorer. I den skaran lär läsplattan aldrig kvala in.

    Och förresten: Den som tror att man förut0m att bygga en egen hårdvara, dessutom ska göra den med svåranvänd med olika former av kopieringsskydd, den tror naturligtvis helt fel. Det är inte bara dumt, det är dubbeldumt.