Realtidswebben är en missad medieaffär

Nätet blir mer och mer realtid – vi ser direkt på Twitter och andra sociala medietjänster vad som händer just nu. Och sitter man framför datorn en vardagskväll i september vid åttasnåret är det svårt att missa att Idol är på tv. Så, nätet berättar för mig vad som händer, när det händer, var det händer och lägger ett konversationslager på vad som händer i rutan. Men vi får ingenting tillbaka – och det är inte bara synd, det är en missad affär. Så, det är dags för mediehusen att börja ta realtidswebben på allvar.

Alltså, i veckan har Idol dragit igång. Hur man än vänder och vrider på sakerna så är det den svenska tv-världens största snackis. Det är ett format som har allt – drömmen om framgång, ungdom, lite sex appeal, en hel del elakheter och massor med musik.

Och förutom att vara bra tv så är Idol en fantastisk konversationsstartare. De sociala lagren av nätet exploderar av av kommentarer, hejarop, virtuella skämskuddar och ironiska utlåtanden om falsksång och hair from hell så fort programmet drar igång.

På TV4 är man förstås fullt medveten om vilken dragningskraft formatet har, i onsdags utbrast kanalens webbchef Mattias Fyrenius i följande, på Twitter:

“Trycket på Idolsajten är nu dubbelt så högt som i går. Sannolikt högsta momentantrafiken TV4 någonsin haft på nätet”

Idolsajten kan man se alla klipp, alla auditions och extramaterial. Och man kan kommentera klipp direkt på sajten eller dela med sig av klipp och förflytta diskussionen till Facebook via deras Connect-funktion.

Så TV4 har verkligen tagit ett ordentligt kliv in på nätet och skapat en, för många, väldigt värdefull tjänst. De utnyttjar nätets superba distributionsmöjligheter med asynkron tittning. Att man dessutom kan snacka och sprida är fine. Men jag har en gnagande känsla av att man fullständigt missar att knyta ihop säcken för det engagemang och den lojalitet som finns kring Idol. Och jag tror att det är en viktig intäkt som inte realiseras på grund av det.

TV4 skapar massiva intäkter tack vare den stora publiken – “tittarna” –  kring Idol i tv-rutan. Intäkter från sponsorskap och traditionella annonsspottar. På nätet kommer intäkterna från bannerannonsering – och jag misstänker att det är en god affär. Men det är en traditionell affär – som inte på något sätt härbärgerar kraften i det engagemang som finns för Idol.

deltagarillustration

Den här illustrationen är en variant på den kända långa svansen-teorin. Axlarna visar mängden “engagemang” över tid. Och Idolsajten är ett utmärkt exempel på hur man skapar affär kring ett avtagade engagemang – det kommer in folk på sajten för att titta igen, eller titta för första gången, vi kallar dem “deltagare”. Själva premiumaffären ligger fortfarande i sändningen av programmet på sin utsatta tidsslott. Men TV4 tänker och gör rätt.

Nästan rätt. För de skiljer fortfarande på var och när engagemanget skapas och var och när det manifesteras. Så här: TV4 låter sitt tv-material påverka nätet – och inte bara genom att visa klipp utan också genom att låta besökarna kommentera och dela med sig av materialet. Men man låter inte det här engagemanget visa sig i tv-rutan, utan låter medverkan och manifestation av engagemang vara för den lilla skärmen.

Vänta, låt mig backa bandet lite och prata om tv-mediet i stort. Tv-mediet har egentligen inga tekniska skyddsvallar för sin affär – vi distribuerar redan tv digitalt och timeshift är sedan länge en verklighet såväl hemma hos kunden (PVR-boxar etc) och på nätet i och med tv-bolagens egna on demand-tjänster. Tv-bolagen har, som sagt, varit duktiga på nätet men affären ligger fortfarande till nästan uteslutande del i broadcast-tv.

Och det finns två saker som kommer att vara räddningsplankan för broadcast-tv, oavsett om det är broadcast via antenn och tv-apparat eller i datorn. Direktsändningar och första visning. I båda fallen handlar det om material som inte har kunnat ses tidigare – i det första fallet av naturen givna förutsättningar, i det andra av design.

Både direktsänd tv och första visning liknar i mångt och mycket en händelse, alltså av den typ som man rapporterar om – såvida händelsen är tillräckligt intressant. Och som gäller all rapportering sker en sakta glidning mot att rapporten i tid kryper närmare och närmare händelsen i sig. Till slut är vi nära nog i realtid. Så direktsändningen och rapporteringen om direktsändningen är nästan simultana.

Men nej, det här kommer inte att vara ett upprop för att visa tweets eller chatinlägg direkt i tv-rutan. Något som vi har sett varianter av, inte minst i SVTs Debatt. Nej, det  finns något som borde intressera mediehuset som sänder än mer.

Varför låter man inte en annonsör köpa hela avbrottet – eller är det olagligt? – och köra ett eget programformat – mellansnack i Idol, där man interagerar med tittarna, via mobil, dator eller vadfasensomhelst? Den här annonsören kan få agera diskjockey mellan akterna och göra något värdefullt av tiden. Här kunde ju Kexchoklad, JC eller Sony Playstation hålla halvtidsshow och lyfta upp de bästa kommentarerna från sändningen hittills, ta in livefeeds från folk hemma, kanske till och med låta folk utmana de idoler de redan har sett under sändningen. Det skulle kunna vara ett stort jäkla Singstar-party om man så vill.

TV4 – och alla andra som sänder stora, dyra egenutvecklade format – sitter i en spännande sits. De har möjligheten att koppla samman de två stora realtidsfenomenen inom medierna – realtidswebben och direktsändning eller första visning. De har möjlighet att sluta engagemangsloopen och verkligen skapa ett enormt värde av det engagemang som människor visar. Men det kräver att de går väldigt, väldigt nära hjärtat av sin verksamhet – och ryggraden i sin affär.

För diskussionen handlar till slut om vilken identitet vi inom medierna har – ska vi fortsätta sprida våra idéer till massorna eller ska vi lyssna på tittarna och läsarnas idéer och göra dem till verklighet? För om vi vågar göra det senare – då öppnas en helt ny värld av intäktsmöjligheter.

/Fredrik Strömberg
Blogg
Twitter

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , , ,

(50%) (0%) (50%) (0%)
2 buttar
  • http://ordbloggen.se Mats

    Undrar om inte avtalet TV4 har med staten reglerar reklaminpassen i avbrotten.
    Ser dock inte hur de ger pengar till TV4 ex vis?

  • Emil Ovemar

    Det känns som att direktsänd TV måste börja experimentera med det engagemang som alltid funnits men som först nu börjar bli möjligt att göra något av på ett snabbt och smidigt sätt.

    SMS-tickern i nederkant känns inte så fräsch men jag tror på att göra något av all data som finns och hitta storyn i det materialet. Överhuvudtaget visualisera och skapa något intressant av data tror jag att mediebolagen måste börja titta på.

    På söndag sänds förresten MTV Video Music Awards där man låter ledande Stamen Design (http://stamen.com) skapa en “new, engaging, real-time Twitter visualization experience”
    http://www.twilightlexicon.com/2009/09/09/ashley-greene-mtv-correspondent/comment-page-1

    Kanske börjar ett första stapplande steg tas där?

    En annan intressant aspekt av feedbackloopen är upphovsrätt på det material som “tittarna” skapar. Bara för att man kommenterar något vill man inte nödvändigtvis att TV4 eller en annonsör plockar in det i ett sammanhang som gynnar dem.
    Den som poängterar vikten av upphovsrätt på det man sänder måste självklart respektera detsamma för det material tittare skapar. Någon som vet vad som händer här? Det enda jag känner till är http://tweetcc.com som låter Twittrare sätta licens på sina Twittermeddelanden. Sekretess och upphovsrättfrågor för realtidswebben blir intressant att följa.

  • http://fredrikstromberg.se Fredrik Strömberg

    @Mats
    Så är det säkert, att det finns stora legala hinder för att göra så här. Den andra frågan förstår jag inte riktigt, du kanske bara själv funderar på hur TV4 får pengar – eller är det en fråga till mig?
    /Fredrik

  • http://lakonism.blogspot.com/ Markus “LAKE” Berglund

    Mig veterligen begränsar avtalet mer ramarna för hur långa avbrotten får vara. Att det måste vara en mångfald av annonsörer har jag inte hört något om.

    12 minuter per timma, eller vad det nu är, kan alltså användas till spännande interaktion med tittarna. Mycket tänkvärd idé!

  • http://fredrikstromberg.se Fredrik Strömberg

    Mmm, det kanske är görbart. Nu kör vi! Kul att du gillade det du läste.

  • http://www.whataguy.se Anders Flodqvist

    En fantastisk idé som ligger helt i linje med vad jag brukar tjata om. Med ny teknik kommer också möjligheten att välja bort traditionella reklambudskap. Därför måste företag erbjuda konsumenter reklam som har ett värde i sig för dessa. Dessutom helst någon form av ickemonetärt värde eftersom pris i allt mindre grad blir ett konkurrensmedel i alla fall inom produktområden som har med ny teknik eller information att göra.

    Att erbjuda ett avbrott där man ger mer av programmet fast från ett annat perspektiv stämmer in till 100 % på ovanstående. Om jag var marknadschef på Aftonbladet hade jag nappat på idén direkt. Eller varför inte Sony som du skriver? Kan ju kopplas till Singstarkonceptet hur lätt som helst på hur många sätt som helst.

    Kanoninlägg!