Så här borde alla svenska tidningar göra

Idag lanserar Dagen tjänsten NewsMatcher, och det är bara att än en gång gratulera tidningen till att vara först bland de första med det bästa och senaste.

Tjänsten som levereras av Aitellu är helt enkelt en lösning som scannar av en artikel och letar upp andra texter om samma sak, så här kommer det att se ut på sajten:

bild-1

I pressmeddelandet skriver Dagens Emanuel Karlsten att “Nu skickar vi våra läsare till våra konkurrenter”, och det är så rätt, så bra att göra så.

Redan idag är det flera tidningar i Sverige som förstått att man inte kan stänga in sig på sin egen sajt, och länkar till framförallt bloggar men också andra nyhetssajter (Nyheter24 är rätt bra på det).
Med NewsMatcher sköts detta automatiskt, och allt som sköts automatiskt gillas, så kan de personella resurserna ägna sig åt viktigare saker, som grävande journalistik till exempel.

Det finns fortfarande en rädsla för att skicka iväg läsare annorstädes. Jag ska tala om varför man inte ska vara rädd för det; fortfarande har nyhetskonsumenterna begränsad tid till nyhetskonsumtion, så kommer det att fortsätta vara. Visst vill alla att den tiden ska läggas på den egna sajten?
För att en läsare ska välja just din sajt i det stora utbudet krävs att man ger ett mervärde, att man öppnar upp för den typen av öppet landskap som nätet är där man surfar runt genom att följa länkar och på så sätt få sin dagliga dos nyheter och information.

Vinnaren kommer att bli den som lyckas bli en hub, alltså ett nav kring vilket resten av nätet snurrar, en samlingsplats för allt som är relevant och intressant. Om läsaren av tidningen Dagen vet att hos Dagen hittar man förutom välskrivna reportage och bra rapportering om det man är intresserad av också får länkar och tips om andra relaterade saker och kanske andra vinklar på samma sak är chansen större att nätsurfaren fortsätter vara Dagen trogen.

Alla siffror jag sett pekar på att ju mer man länkar till andra, desto fler träffar får man på sin egen sajt, därför är det så bra det Dagen gör nu, och jag ser fram emot att se fler nyhetssajter följa efter.

Än en gång – grattis Dagen!

Uppdatering: Sedan tidigare använder också Metro NewsMatcher. Några fler som gör det som är utom vår vetskap? Tipsa, och tipsa gärna också om andra innovationer i branschen!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://atomicplayboy.net/ Johan Svensson

    Bra steg. Det var inte så länge sen tidningarna var livrädda för att ens använda länkar till det de pratade om i sina texter.

  • http://jesperastrom.com Jesper Åström

    Yes. Dagen är King. Däremot är det inte helt så enkelt att man kan säga att utlänkar innebär trafik in. Vad relevanta utlänkar betyder är att en nyhet uppfattas som heltäckande. Då kommer även användaren tillbaka.

    Ny trafik behöver dock anskaffas genom att antingen få goda omdömen på platser som Same Same But Different och i andra medier, genom de nöjda och glada nuvarande användarna men främst genom sökmotorn. Är du en heltäckande källa kommer du att attrahera inlänkar vilket kommer ge dig en smutt placering i Google.

    Så att istället för att skriva:

    “Alla siffror jag sett pekar på att ju mer man länkar till andra, desto fler träffar får man på sin egen sajt, därför är det så bra det Dagen gör nu, och jag ser fram emot att se fler nyhetssajter följa efter.”

    Så skulle jag skriva:

    “Alla siffror pekar på att relevant utlänkning för att exemplifiera, beskriva eller referera leder till att man får fler lojala läsare..”

    Men då e ja petig :) Om du har fler än 100 utlänkar på en sida räknas du generellt som spam av Google -> and you don’t want to give someone the wrong idea :)

    //Jesper

  • http://jungrelations.com/blog Olle Ahnve

    Transparens och öppenhet är sannerligen en vattendelare i mediavärlden idag. De som anammar och vågar vs de som låser in och fegar.

    Jag hoppas innerligt att det snart kommer finnas en mätbar vinstfaktor för den förstnämnda gruppen. Dagens initiativ är inspirerande men en fungerade affärsmodell vore avgörande för att skapa verklig förändring.

  • http://nyheter24.se Eric Rosén

    Hej! Vi har på Nyheter24 använt Aitellus newsmatcher och blogmatcher en längre tid (än t ex Dagen), dessutom länkar vi ivrigt till källor i både brödtext och i av skribenten utvalda länkar. Och nu implementerar vi också blogmatchern för fullt. Vi är således helt ledande på allt länkande, som jag ser det (högst subjektivt).

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Eric: Jo som jag ju också noterade är ni bra på att länka ut, däremot hade jag inte fattat att ni använde Aitellu. :) Tack för den infon.

    @Olle: Jo. Affärsmodeller är också viktigt, men för att en bra affärsmodell ska funka krävs ju att man man har något att sälja, typ ett bra innehåll…

    @Jesper: Ja du är petig! :)
    Och det där med spam – kanske man skulle sluta med Veckan som gick då…

  • Robert Rosén

    Jättebra grej av Dagen med flera.

  • http://lakonism.blogspot.com/ Markus “LAKE” Berglund

    Jag är ganska säker på att Nyhetskanalen.se länkade till “konkurrenter”, men just nu hittar jag inga externa länkar där. De hade något upplägg med två olika vinjetter till nyheterna:

    “Du” – öppet för kommentarer
    “Dom” – externa länkar till andra nyhetssajter

    Nu verkar dock bara “du”-vinjetterna vara kvar och de är ganska få…

  • http://onethatknows.com Omer Rosenbaum

    Jag vet inte om länker till andra sajter är bättre för läsare. NewsMatchs tjänsten kan leda till samma opinioner i annorlunda tidningar. Så läsare vilja inte att försöka antingen nya eller annorlunda opinioner om ämnet, precis som Google sökjätten kan ibland tvingas användare användar inte deras hjärn när söker att fråga.

    Jag ska nog inte anväda tjänsten.

  • Roger

    OK, Dagen verkar ju ligga långt framme. Men jag undrar om det finns andra dagstidningar som har kommit lika långt, eller längre. Tänker t ex på Dagens ekosmart-prenumeration.

    Har tänkt titta närmare på de här frågorna inom ämnet kommunikationsvetenskap.

    Några tips?

  • http://tidningsliv.wordpress.com/ Svenåke Boström

    Ja, Sundsvalls Tidning kommer att erbjuda en liknande abonnemangsform med start nu i månadsskiftet, mars-april. Helgabonnemang (fre-sön) + e-tidning på nätet resten av veckan till ett lägre pris än ordinarie abonnemang.
    Kanske blir det e-papper i nästa steg :-)
    PDF-tidning på nätet är ju trots allt lite otympligt och inte lika mobilt som papper eller e-papper.

  • Roger

    Tack för den uppgiften! Dagen ligger långt framme. Samtidigt är det ju något av en nischdagstidning med läsare som kan tänkas ha en lite mer ideell inställning(?). Förr var det t ex vanligt med stödprenumerationer för Dagen.

    Min tanke är att det för tidningsvärlden i stort blir ännu mer intressant att se om Sundsvalls Tidning som lokal/regional morgontidning lyckas med liknande prenumerationsform.

    Fast det förstås, i Dagens fall kombineras det med en offensiv inställning vad nättidningen anbelangar, det kanske fordras för att lyckas ordentligt.

  • Gerhard P

    Aitellu verkar vara riktigt i ropet. Nu kör Expressen igång med Aitellus “Blogmatcher” också. Verkar fungera som en dröm efter någon dags ping-förvirring bland bloggarna.