Second Opinion

Idag öppnar Second Opinion upp för allmänheten.
SSBD har skrivit om Second Opinion tidigare, här och här.

Second Opinion är en sajt skapad för att privatpersoner och företag/organisationer ska ha en plattform för att ge en “second opinion” på sådant som rapporteras i etablerade medier.
Den påminner om Newsmill men där Newsmill öppnar för debatt i vilket ämne som helst och lyfter bloggare på ett tydligt sätt kommer Second Opinion att fokusera på just att bemöta sådant som publiceras i nyhetsmedierna:

På second-opinion.se bjuder de som verkligen kan något om ett ämne på sin kunskap. Second Opinion är också de omskrivnas nyhetstjänst som gör det möjligt för den som inte fick en komplett eller korrekt belysning i den ursprungliga artikeln att få en andra chans eller en alternativ vinkel.

Där Newsmill säljer debattplats, (denna vecka åt TCO) tar Second Opinion ut en avgift från företag och organisationer som publiceras på sajten:

Vi välkomnar kunskaper, fakta och nya vinklar men vi vill slippa ogrundade åsikter och påhopp. Det ska vara tydligt vem som står bakom inlägg på Second Opinion. Skribenterna är indelade i tre kategorier: privatpersoner (blått), företag och organisationer som betalar avgift (rött) och vår egen redaktion (grönt). Vi vill att varje skribent ska identifiera sig och anonyma inlägg är inte välkomna.

Second Opinion drivs av företaget S O Nyheter AB som ägs av grundarna Mats Olin, Maria Bjaring och Martin Gerentz. Finansieringen sker med medel som satsats av ägarna samt genom de avgifter som tas ut av företag och organisationer som skriver på Second Opinion. Intäkter kan även komma från annonsering.

Jag har skrivit mer om Second Opinion på Bloggvärldsbloggen.

Uppdaterat: Dagens Media skriver också, liksom Resumé och Medievärlden.
Thord Daniel Hedengren har tagit sig tid att skriva en utförligare recension av sajten.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://beastankar.blogspot.com/ Béatrice Karjalainen

    Låter som en bra efterföljare till Mediekritik.se.

  • http://Kristoffer.Nolgren.se Kristoffer Nolgren

    Jag hjälpte so lite I samband med Att de skulle beställa sin webplattform. Det är ett riktigt bra och beundransvärt projekt som jag tror kan bidra till det svenska medielandskapet. Jag förväntar mig inget annat än storverk!

  • http://www.warborn.se Emmie

    Europaparlamentsvalet närmar sig och du verkar vara en person med någon typ av samhällsintresse – jag utgår givetvis från att du röstar den 7/6. Jag vill i detta mail lyfta fram Jörgen Warborns politik, gå gärna in på hans hemsida http://www.warborn.se för att läsa om vad han kan göra för dig i EU. Warborn är en underdog i EU-valet, som nummer 17 på moderaternas lista är hans chanser att faktiskt komma in i europaparlamentet ganska små. Vad som krävs är 30 000 kryss i valet. Driver du eller funderar på i framtiden driva ett företag är Warborn kandidaten för dig, oavsett “politisk färg”.

    Jag skulle bli jätteglad om du väljer att kryssa Warborn den sjunde juni.

    Tack för en bra blogg!

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Emmie: Jag publicerar din kommentar bara för att kunna bemöta den offentligt, egentligen hör den hemma där den först hamnade – I spamkorgen.

    Att finnas i bloggosfären och använda bloggar för att nå ut med budskap är en god idé. Att kommentera bloggar med kommentarer som inte har med ämnet att göra för att som i ditt fall samla röster till ett val eller bara få besökare till en sajt är ICKE GOD NÄTETIKETT.

    Det beteendet får endast motsatt effekt, och jag skulle aldrig ens drömma om att klicka på din länk.