Bloggstafett inför Media Evolution

Nästa onsdag, närmare bestämt den 4 februari, gästar Chris Anderson Sverige och Malmö, under eventet Media Evolution. Chris Anderson är den Anderson som är chefredaktör för Wired Magazine, som skrivit boken “The Long Tail” och som snart släpper boken “Free”.

Jag ska dit, och SSBD ska också delta i en bloggstafett inför evenemanget. Först ut är Peter Sunde från The Pirate Bay, nu på onsdag.
Sedan följer Martin J Thörnkvist, Morten Lund, och på söndag är det min tur.
Måndag skriver Mikael Zackrisson och slutligen på tisdag är det Eirik Solheim som tar stafettpinnen.

Vi ska alla ska skriva ner våra tankar kring den här artikeln, och teorin om gratis.

Tanken är också att What’s Next ska göra en pocast med Anderson där han får kommentera bloggposterna.

Jag vill gärna ha lite input. Om allt är gratis, hur ska man då tjäna pengar? Vad betyder Andersons teori för mediebranschen?
Läs gärna det här som Jardenberg skrivit om att faktiskt ingenting är gratis, med utgångspunkt i en diskussion med chefredaktörerna Thomas Mattsson, expressen.se och Sören Karlsson, hd.se.
Waldemar Ingdahl skrev nyligen en post med rubriken “Slutet för gratis är gott”:

Wall Street Journal skriver att en studie från Efficient Frontier tar fram att intäkterna från betalda sökresultat föll med 8% under 2008. Inte bra nyheter för bland annat Google, Microsoft och Yahoo!
Tidigare var det att det inte växte lika mycket. Det kan få fler tråkiga konsekvenser. Hur kan det gå för andra typer av annonsering på nätet? Det har varit annonseringen som betalat mycket av gratistjänsterna, inte minst de för internet oerhört viktiga sökmotorerna.

Vad innebär detta? Är Chris Anderson ute och cyklar?
Tyck till, ifrågasätt, ge konkreta och praktiska exempel om ni har några.

Uppdaterat eftersom:

Peter Sunde: Chris Anderson visiting Malmö.
Martin J Thörnkvist: Keep what you got by giving it all away.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , g

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://www.shoppinggatan.se Mattias Aspelund
  • http://paulwaper.wordpress.com/ Tomas

    Bifaller Mattias slutsatser. Tack för bra exempel oxå :)
    Chris har vinglat lite på sin cykel förut oxå
    http://paulwaper.wordpress.com/2009/01/23/en-lang-historia-av-the-long-tail/

  • Håkan Lindgren

    Som jag ser det är den verkliga storyn i Andersons artikel inte att saker som tidigare kostade pengar håller på att bli gratis, utan att vi övergår till att betala för varor och tjänster på indirekta, mindre uppenbara sätt.

    Jag skrev en artikel om det i GP i höstas:

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=437694

  • http://internetmarketingconference.com Lennart Svanberg

    Japp, Chris Andersson är ute och cyklar. Hans long tail teori har redan sågats sönder och samman och tron att du kan bli rik på att inte ta betalt följer samma felaktiga tankegångar som en gång skapade internet bubblan.

    Det är inte gratis att gå på seminariet, chris flygresa är inte gratis och han tar säkert betalt för att tala.

    Lägg er tid på andra tänkare som berättar hur du kan ta betalt på nätet istället (om du nu vill tjäna pengar) :-).

  • Martin

    Instämmer. Det är lite ironiskt att eventet heter “Business by charging nothing” och så kostar det 1700+moms att komma dit.
    Där har du svaret på “Om allt är gratis, hur ska man då tjäna pengar?”.

  • Mattias Aspelund

    @martin, @lennart: Måste bara komma tillbaka till den här diskussionen. Lite skoj att tre av våra större Internetframgångar, Skype, MySQL och Spotify, är freemiumtjänster om nu Chris har så jäkla fel. Freemium fungerar onekligen rätt bra. Vilka svenska ickefreemium-exempel har vi?