Veckan som gick – vecka 4

Ännu en vecka är till ända och här kommer ett försök till sammanfattning av det viktigaste som hänt och det bästa som skrivits i och om den värld vi kallar det nya medielandskapet;

Först en liten eloge till Expressens Thomas Mattsson som den senaste tiden engagerat sig hårt för att snappa upp och delta i samtalet i bloggosfär och annorstädes. Inte minst intressant är den här postningen där han tar upp artikelkommentarer. Men självklart ska de släppas, om inte helt fritt så ska det inte krävas inloggning för att få kommentera artiklar…
Idag skapade Mattsson ett Bloggy-konto och bland det första han gjorde var så väldigt rätt. Han ställde frågan om hur han bäst ska använda mikrobloggarna. En fråga som genererade en mindre diskussion om hur ett medieföretag kan använda bloggarna, och olika användningsområden för Bloggy och Twitter. Sedan bloggade han om sina första intryck. Heja Thomas! Han diskuterade också sitt inlägg på Bloggy sedan han postat det. Så här vill vi se fler redaktörer jobba.

Mikrobloggarna som för övrigt fått extremt mycket uppmärksamhet denna vecka. Explosionen av nya användare i Sverige fortsätter och flera av de traditionella medierna är nyfikna och skriver om det. Idag DN, med fokus på Bloggy-skaparen Jonas Lejon. Igår fanns en artikel i UNT där bland andra Sofia intervjuats. Här finns en pedagogisk genomgång av hur man gör, och så har Niclas skrivit en post på deepedition där han förklarar skillnaderna mellan blogg och mikroblogg. De är inte på något sätt fiender och mikrobloggens framfart är inget hot mot de traditionella bloggarna.

Richard Gatarski berättar om Twitter som utmärkt verktyg i kriskommunikation, mycket intressant också för journalister.
NRKbeta skriver om Twittrande reportern Andreas som ständigt rapporterat live från Hebron.
Lisah Pettersson, reporter på ABC, skickade nyligen ut en tweet där hon frågade efter nyhetstips, något som uppmärksammats och som Paul Stefan Ronge skriver mer utförligt om här, men en vinkel som också utgår ifrån PR-konsulters nya roll.

Mikael Zackrisson skriver också om Twitter och dess “svenska genombrott”, och lite grann om vad det kan tänkas bero på.
I USA är man ingen om man inte finns på Twitter.
Björn af Kleen på Expressen går tvärt emot Mattsson och dissar mikrobloggarna på ett okunnigt och fördomsfullt sätt.

SvD.se gjorde en test och lade in ett Twitterflöde på sajten.

Twingly har också lanserat en helt ny sökmotor, nämligen mikrobloggsöket.

The Guardian bjuder på en väldigt spännande text om hur man tack vare nätet kan mäta genomslag för det journalistiska arbetet, genom antal klick, länkar och så vidare. Risken med dessa mätningar är ju att de i ett kortsiktigt tänkande kan göra journalistiken urvattnad, men så enkelt är det inte;

So what should news publishers be doing? A more viable strategy may be for them to identify and follow “editorial isolines” – points of consistent editorial judgment that would establish them as digital “anchors”, rather than digital windsocks. In practice, that would entail a strategic focus on certain kinds of coverage, and audiences reflecting existing editorial and brand values.

This would be challenging, given the inexorable race among publishers and journalists to outperform each other on the latest web rankings. But a more targeted focus on audience characteristics – and not size or volume alone – would have the potential to sustain a more robust business model over the longer term.

Helsingborgs Dagblad testar att köra Öppen redaktion. Det är webbtevereportern Linda Larsson som filmat morgonmötet och lägger ut i sin blogg.

Mark Comerford intervjuar journalister som jobbar hårt med att integrera sociala medier i jobbet, först ut är Alison Gow, vars blogg rekommenderas.

Gustav Holmström är en flitig fjortonåring. Bland annat lägger han upp en hel del bilder på Flickr under Creative Commons-licens, och häromdagen fick han en bild publicerad i LA Times. Ett bra exempel på hur massmedia kan använda sig av medverkan från medborgarna, gränslöst. Och faktiskt skulle det kunna fungera omvänt också. Vilken tidningsredaktion i Sverige ska våga lägga upp sitt bildmaterial på Flickr? Finns någon som gör det redan? Tipsa oss i så fall.

Vi skriver ju en del om print vs webb, och hur papperstidningar ska lyckas överleva. Gissningsvis kommer vi att få se fler som följer efter Affärsvärlden, som krymper upplagan samtidigt som de höjer priset och blir “mer magasin, mindre nyhetsinriktad”.

Förra veckan nämnde vi att LA Times har så bra intäkter från nätet att det numera kan finansiera lönerna åt alla anställda. Det går inte riktigt lika bra för alla, och nu är det hög tid att faktiskt hitta modeller för att tjäna pengar på nätet, eftersom kurvorna pekar neråt också för papperet. Ingenting är ju egentligen gratis.
Ett sätt kan ju vara att kanske effektivisera utvecklingsarbetet. Något som sparar pengar i ena änden och snabbare kan generera intäkter i den andra. Eller åtminstone snabbare ge en vink om hur pass lönsam en ny idé kan komma att bli.

Och vad gäller snabb utveckling kan knappast någon ha missat 24 hour business camp som pågick från onsdag till fredag i veckan. Ett gäng smartskallar med laptops och så småningom också internetuppkoppling kläckte idéer, byggde sajter och presenterade efter 24 timmars arbete ett gäng nya nättjänster.

Joakim Jardenberg beskriver lägret som det bästa han varit med om.
Medievärlden var där och direktsände.
Sara Hernandez väljer ut några av de nya sajterna och recenserar.
Judith Wolst är fortfarande stum efter att ha varit där.
Thord Daniel Hedengren skriver om sin sajt Börja Blogga.
Lilla Gummanbrudarna skriver om sin tjänst “barnamun”.
Anton Johansson som till vardags jobbar med att utveckla Twingly skriver om sitt 24hrbc-projekt.
Nikke Lindqvist pustar ut.
Utvecklingsbloggen på svd.se har valt några favoriter.
What’s Next bjuder såklart på Podcast från eventet.
Erik Starck är trött men skriver några rader om Taggatidning.
Mikael Zackrisson skriver om obehovet av riskkapital.
Framtidsbloggen drar slutsatser och sammanfattar den trender som 24hrbc visat.
Sofia har också skrivit helt kort om några av de nya sajterna här.

Veckans “Must Read” är denna text på Newsmill av Martin Hedén. Mediernas mentala rotation, analyserar det nya medielandskapet och ställer sig frågan om bloggarna, mediehusen och tryckerierna behövs. Svaret på den sista frågan är nej. Annat han tar upp i den långa men läsvärda texten:

Med beaktande av riksdagens uttalanden om vikten att stimulera och garantera mångfald, vore det mer motiverat idag att dela ut den halva presstödsmiljarden till entreprenörer och aktörer inom Internet än till svenska tidningshus…

…Människorna rör sig åt ett annat håll. De vill bli medskapande och är det i allt större utsträckning.
Den angelägna journalistiken håller samtidigt på att frigöra sig, den söker fler arenor än de stora mediehusen, och en av dem finns i bloggosfären.
I en hoppfull vision ser jag ledningarna vakna upp och börja värdera det kapital som tidningarna byggt som insamlare och strukturerare av samhällsinformation under de förra seklet. Min övertygelse är att detta är en tillgång som inte bara är nyttig demokratiskt sett utan också kan kommersialiseras.

Greger Morin utvecklar tanken på ekonomiskt stöd till enskilda journalister här:

Öka deras möjligheter! Ge dem “konstnärslön” – kanske i form av en del av presstödspengarna. De ska kunna ha en rimlig inkomst och ha resurser till granskning och grävande. Deras material kan syndikeras till de medier som är intresserade – även inom bloggosfären.

Man kan gärna ge det lite romantiskt skimmer och kalla dem “medborgarjournalister”. Det är journalistiken som sätts i centrum, inte medieorganisationen och framförallt inte organiserade särintressen. Kraven ska vara höga både vad anser teknisk yrkeskunskap och andra professionella attribut – integritet, oberoende, hög etisk nivå.

Vi behöver fler gläfsande, folkilskna terriers istället för drevhundar.

Och det faktum att bloggare/medborgare på allvar faktiskt konkurrerar med etablerade medier är långt ifrån ett svenskt fenomen.
Men det behöver inte ses som något dåligt eller vara hotfullt, det bör ses som en möjlighet för de traditionella medihusen, men det gäller att vara ute i tid och fånga upp de möjligheterna.

Ett tydligt tecken på kris i branschen var meddelandet från WAN som ställer in den årliga konferensen som skulle ägt rum i Indien om ett par månader. Joakim Jardenberg kommenterar på Mindpark, Jeff Jarvis tycker också till. The Guardian skriver också.

Ett annat tecken är sifforna som visar att medieköpen minskade stort under december. Hela elva procent jämfört med föregående år.

En nöt att knäcka för att hitta nya inkomster är upphovsrätten, alltså avtal mellan journalister och medieföretag. Aftonbladet har i veckan tecknat ett sådant som båda parterna verkar nöjda med.

I måndags var det debatt i PK om Liza Marklund och Sanningen om Gömda. Det har Sofia skrivit mer om här. Och med den här postningen på Newsmill där Gunilla Kinn sätter fingret på problemet som inte handlar om huruvida Liza lurat sina läsare eller ej, sätter vi också punkt för Gömdadiskussionen här på SSBD, om det inte händer något alldeles särdeles rafflande som vi inte kan låta bli att rapportera.

I tisdags släppte svtplay en ny beta. Har inte hunnit spana in den men som tur är finns det andra som gjort det. Lite relaterat och kul är att våra grannar i väster berömmer Radiotjänsts kampanj om tevelicensen.

Redesign är ständigt pågående på olika sajter. Nu är det svd.se som efter bara ett och ett halvt år ska göra en sådan, för att tillfredsställa sina annonsörer. Naturligtvis bloggar de. Också Dagen.se gör redesign och Emanuel Karlsten ber om läsarnas synpunkter.
Medievärlden visar några skisser i sitt Redesignarbete.

Kristofer Björkman informerar om att Påven nu har en Youtubekanal. Liksom Israeliska armén. Användningsområdena för de sociala medierna är obegränsade, uppenbarligen.

Jeff Jarvis nya bok släpps till veckan, tipsar ingen mindre än Seth Godin om.
Olle Lidbom har skrivit om Jarvis ekosystem för medierna, bra sammanfattning.

Snart ska Bambuser funka också från din Iphone. Testsändning här.

Sofia skrev i förra veckan om att tänka tvärtom, från webb till papper. Ett tänk som är ganska utbrett som det verkar. Att göra papperstidning av bloggar känns inte egentligen särskilt innovativt, frågan är bara om det är lukrativt och om någon i Sverige vågar? Och hur det egentligen fungerar med bloggpostningar på papper, med tanke på att de ofta växer fram i samspel med andra genom länkar och kommentarer.

USA har fått en ny president . Något som genererade en hel massa trafik på nätet. Nättrafiken slog rekord sedan presidenten hållit sitt tal och svurit eden.
Seth Reznik förklarar här varför nätnärvaro har betydelse om man vill göra succé i politiken. Något som Obama och hans medarbetare förstått.
PM Nilsson utnämner Carl Bildt till Sveriges Obama:

På sociala medier-konferensen i Seattle förra våren pratade jag om Bildts blogg. Ingen hade hört talas om något liknande och då ska man veta att Seattle de dagarna var full av folk från hela världen som var superspecialister på allt som har med bloggar att göra.

Obamas vandring från Illinois till Vita huset var tidernas största bloggbävning i USA. Många har sagt det förut, men det är fortfarande väldigt fascinerande hur han använde det nya medielandskap som kallas sociala medier.

Valet 2010 kommer troligen och förhoppningsvis att bli tidernas största bloggbävning i Sverige. Men det beror delvis på vad partierna gör. Än så länge är de ganska försiktiga.

Det tycks också finnas en vis skepsis inför bloggen som ofta döms ut som ett privat skvallerforum. Men titta då på Bildt. Han för dagligen ett sofistikerat samtal om sitt jobb, dvs om utrikespolitik, och han har skapat sig en plattform som gör honom väldigt stark.

Och med det stänger vi dörren till veckan som var, och öppnar den för veckan som kommer. Glöm inte att kommentera, ställa frågor och tipsa oss om sådant ni vill läsa mer eller mindre om. Kanske har du förslag på någon bra gästbloggare eller tips om något spännande som händer på en redaktion någonstans i Sverige?
Låt oss veta!

Läs även andra bloggares åsikter om

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • cjl

    Oj, vilken bra post.

  • http://perakeolsson.se/2009/01/26/mikrobloggarna-ar-en-guldgruva-for-journalister/ Mikrobloggarna är en guldgruva för journalister — Per-Åke Olsson

    [...] Mer bra läsning:Veckan som gick – vecka 4 at Same Same But Different [...]

blog comments powered by Disqus