Bloggosfären kommer att påverka valutgången

Nya medier – nya förutsättningar för politiken.
Idag gästbloggar miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand om sina tankar kring det nya medielandskapet och hur det påverkar politiken.

mariaw2-foto-fredrik-hjerling


Bloggosfären kommer att påverka valutgången

Jag har bloggat sedan valrörelsen 2006 och varje inlägg läses av mellan några hundra och ett par tusen personer. Redan 2002 började jag skriva krönikor på Sourze.se och även där är det ofta runt tusen personer som läser. Det finns i alla fall väldigt få inlägg jag gjort som haft färre träffar än antalet besökare på ett genomsnittligt torgmöte.

2008 var året som jag medvetet började använda bloggen för att sprida information i förväg. Den delen av mitt Almedalental som handlade om FRA la jag ut på kvällen innan, för att utveckla informationen för de som var oroliga över vår uppgörelse med Socialdemokraterna.

Jag gillar kombinationen av traditionella och nya medier, som att samköra ett blogginlägg med en debatt i en morgonsoffa. Ofta när man förbereder sig för traditionell media kommer man på bra och roliga exempel som inte får plats eller kanske inte passar in. I bloggen kan jag då uttrycka mig friare.

Ett blogginlägg har sedan en livslängd som är svårslagen, på gott och ont. När man googlar miljöpartiet är det säkert lätt hänt att hamna på en äldre artikel med åsikter som är skriven i ett sammanhang som inte längre är aktuellt. Men å andra sidan kan ett budskap nå fram gång på gång, istället för att hamna i pappersåtervinningen eller försvinna ut i etern.

Vi gröna är vana Internetanvändare. Det är därför gröna partier i världen landar i samma positiva åsikter om fri mjukvara och är engagerade i integritetsfrågor på nätet. Vi har generellt ett försprång mot de andra partierna som IT-användare. Så vitt jag kan se så är vi också överrepresenterade i bloggosfären. Om några veckor är gröna bloggare inbjudna på träff på riksdagen, där både jag och Peter Eriksson ska delta. Vi ser gröna bloggare som viktiga opinionsbildare, både inom partiet och bland allmänheten.

Självklart kommer bloggosfären och sociala medier att påverka valutgången. Bloggarna äger ju stora delar av associationsmakten. Vilka nyckelord nätanvändare kommer para ihop med miljöpartiets är förstås avhängigt vad som skrivs om oss på nätet. Blir det ”opålitligt” och ”mossigt” eller ”framtid” och ”yes we can”?

/Maria Wetterstrand
språkrör miljöpartiet de gröna

Reblog this post [with Zemanta]
Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: ,