Veckan som gick – vecka 51

Det här blir vår sista veckosammanfattning för i år, sedan tar vi ett välbehövligt juluppehåll.
Håll tillgodo:

Än en gång har Twitter varit först som kanal för en nyhet. Flygkraschen i Denver blev först känd genom en Twitteranvändare som var med om flygkraschen – AlleyInsider har sparat ner en hel del av hans tweets. Mashable skriver att det här antagligen är det vi kommer att se mer och mer under 2009. Precis som när det gäller Mumbaiattacken finns det här direktrapportering som ingen journalist kan fixa. Shel Holtz menar att det inte längre går att tänka i de gamla nyhetscyklerna:

The 24-hour news cycle died years ago with the rise of electronic media and, more recently, the Web, but even that has continued to evolve. We live today in a 140-character news cycle. That is, news has the potential to break as quickly as someone can communicate it over any of the real-time group communication channels.

Hans slutsatser är hårdföra mot de traditionalister som fortfarande tror att människor i längden nöjer sig med att vänta på nyheterna till morgonen efter.

But I don’t want this to distract from my overall point. Go ahead and love or hate real-time reporting, but deal with it. The 140-character news cycle is a fact of life.

Självklart innebär det inte att allt är bra, men det är en del av ett utökat medielandskap där nyheterna får många fler perspektiv.

Jeff Jarvis har skrivit en bra text om kvalitetsjournalistik, för er som är rädda att den spelat ut sin roll:

Or are papers victims of time and technology? I wondered whether papers’ masters, like Ditchley Park’s ennobled land barons, are now out of their age. I don’t believe they will be replaced by the workers in the stable – citizen journalists (who weren’t in the room). But I do think we’ll all end up working closer together, tilling smaller fields.

Relaterat kan vara den här undersökningen som Newsdesk har gjort, som visar att de flesta fortfarande helst talar med traditionella journalister.

Samtidigt som även traditionella journalister i allt högre grad (fast fortfarande för lite) provar nya vägar:

Even though nonprofits are subject to the same tough economic times, there are opportunities there. “What I have found in the last several years is that many non-news organizations like museums and foundations, or any educational institution, or any with an educational mission, is often very interested in applying the values of journalism through the information they convey,” said Mr. Glenn. “They want information which is accurate, verified, complete and objective, which is clearly and interestingly communicated to the audience. These are all the things journalists do in news settings, and they can do it as well in non-news settings.”
Many of these organizations are on the Web, and they have publications of various kinds for educational purposes. Journalists who have Web or new-media skills can find employment with these groups. “They need to move their information onto the Web to expand their bases,” explained Mr. Glenn.
“Some institutions don’t even know they need journalism, and you need to tell them. I’ve worked with charitable foundations where I made a very strong case that they should provide what is in effect a constant news flow to their community because there’s so much going on in their community that they needed basically to report on the field for their members.”

Internetworlds Magnus Höij och Ulrika Halvarsson delger sina tankar om traditionell journalistik kontra medborgarjournalistik i sin blogg. Kul läsning.

Förra veckan berättade vi att också onlinejournalister nu kan få det prestigefyllda Pulizerpriset. Onlinejournalisten Robert Niles har kollat upp vad som gäller och skriver här, till exempel att bidragen måste skickas till juryn tryckta på papper… Nån har inte tänkt hela vägen…

“Papers” som i tidningar är knappast utrotningshotade. Men paper som papper är det. I varje fall om vi pratar morgontidning. SCA vill höja papperspriserna 20 procent, och det nya avtalet mellan TU och pappersleverantörerna kommer att kännas.
Och apropå tidning. Vad är egentligen en tidning? I kommentarerna till det här inlägget diskuteras ordet. Och tidningar som i nyheter och information kan ju faktiskt delas ut genom andra kanaler än trycksvärta på papper. Generationen som växer upp nu föredrar att få sina nyheter och kommunicera via sin mobiltelefon. Och apropå mobila tjänster har Anna Serner skrivit ett angeläget inlägg i sin blogg.

Siffrorna på hur amerikanska tidningar använder sociala medier och internet generellt visar på ett ökat intresse. 2008 innebär en rejäl ökning. 58 procent av de stora tidningarna har under året öppnat för användargenererat material – jämfört med endast 25 procent året innan. Dubbelt så många tidningssajter öppnade upp för kommentarer jämfört med året innan och 92 procent av tidningarna använde sig av sociala bokmärkestjänster vilket för två år sedan endast låg på sju procent. Kravet på inloggning för att få tillgång till allt fritt material fortsätter att sjunka. 2008 är det endast elva procent som kräver att man loggar in. Det är positiva siffror även om man kan dra slutsatsen att amerikanska tidningar fortfarande gärna vill att användarna ger saker men det är färre av dem som skapar riktiga sociala relationer. Det är dock något som också ökar men inte lika snabbt.

Scott Karp har skrivit på Publishing 2.0 om vad som händer med annonspengarna när tidningen går över från print till webb. Läs gärna hela artikeln, en teaser här:

Most newspaper companies’ strategy right now is based on the assumption that you can’t shut down the print newspaper because it brings in 90% of the revenue, and you couldn’t possibly support the same news gathering operation with the 10% revenue slice that goes to the website. (The 10% problem)
There’s just one problem with this assumption. All of the ad dollars that the print newspaper gets are, by definition, ad dollars that the newspaper’s website does NOT get.
Think about that for a second. Newspapers know that they are competing with their websites for ad dollars. But newspapers are also essentially competing with their websites for survival.

Jeff Jarvis drar långtgående slutsatser utifrån en vision om digital framtid där han helt enkelt förklarar att tidningar måste inse att de kan vara länknoder för nyheter:

Clearly, by getting rid of print production and distribution, the LA Times not only gets rid of huge costs – which usually amount to at least half a newspaper’s budget – it also loses both circulation revenue and advertising revenue, which is much higher than digital revenue. As Westphal pointed out in our email exchange, some digital advertising is tied in bundles to print advertising and so the risk is that getting rid of print would hurt digital. But I suspect the opposite would happen: Some of that print advertising will now be forced online. Indeed, I’ve long argued that newspapers should force both readers and advertisers to online – to the future – and turning off the presses would do that.

I veckan har Ledarbloggen på svd.se nått förstaplatsen i sin Youtubiana. En fantastisk satsning som bjudit på historiska återblickar, allmänbildning och spännande åsikter. Allt i ett, trevligt paketerat och en förebild för journalister överlag som vill hitta nya sätt att arbeta i det nya landskapet. Tänk om varje reporter hade en egen blogg där de kunde dela med sig av sina kunskaper, specialintressen, slaskmaterial som inte har plats i vanliga artiklar och samtidigt kommunicera med läsare och utvecklas, få tips och bygga vidare på gamla historier.

Twingly har lanserat sin 100-topplista över mest relevanta bloggar. Vi finns med, och inte bara SSBD utan också våra privata bloggar. Bisonblog finns också med, liksom Mindpark, Martin Jönsson och Vassa Eggen. Vi kommer att skriva mer om den här satsningen och om Twingly, håll utkik!

För er som sett vår widget till höger från Google Friend Connect och inte alls förstått vitsen: Daniel på Mindpark har förklarat vad det är bra till. Läs!

Onlinevideo – eller tidningarnas TV på nätet går bra. Expressen visar goda KIA-siffror för sin satsning och Aftonbladet har valt att koppla ihop sig med den inte alltid helt politiskt korrekta kanalen Vice Broadcasting System.

Hos Mindpark finns också denna förträffliga genomgång om Sociala Medier, tretton frågor och svar.

Martin Jönsson analyserar hur det kan komma sig att Expressen ökar upplagan. Knappast något som talar mot det vi ständigt tjatar om – nämligen att det är mer eller mindre lönlöst att satsa på att öka upplagorna. Satsa på nätet. Satsa på sociala medier. Satsa på relevans och trovärdighet.

Medievärlden jobbar vidare på sin nya sajt, och det är spännande att följa med i arbetet. Senaste printnumret av tidningen nämnde förresten födelsen av den här bloggen som en viktig händelse under fjolåret. Och vi ser fram emot att den och andra texter som hittills varit förbehållna pappersläsarna snart ska gå att finna på den nya sajten.

Vi skriver en hel del om bloggar och internet som en viktig kugge för ökad demokrati. I vissa länder är det blodigt allvar.

Joakim Jardenberg uppmanar alla medieföretag och mediechefer att donera pengar till Wikipedia. Bra initiativ tycker vi, och Sofia har skrivit lite mer personligt om Wikipedia här.

Tro inte att vi missat att det varit jordbävning i Skåne. Däremot kanske du missat att vi skrev om den här. Läs och lär! Sören Karlsson på hd.se har bloggat här om trafiken till sajten i samband med skalvet, och Joakim Jardenberg intervjuades av Medievärlden om huruvida han var först att berätta nyheten på Jaiku.

Suveräna podcasten What’s Next hade premiär för livesändning under MMSS. Titta/lyssna, bland annat intressant snack med Bambusers grundare Måns Adler.

I våras tog Martin Jönsson över chefredaktörsskapet över svd.se från Bo Hedin. Nu flyttar man om igen, och Jönsson blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, medan Bo Hedin blir utvecklingschef. Fredric Karén tar över efter Jönsson på svd.se.

Veckans chefredaktörsbloggare måste vara Jan Helin, som bloggar om Liza Marklund-debaclet.
Mer sånt. Och det verkar som om Olle Lidbom håller med oss.

En intressant nyhet är den om kvalitetsmärkning av webbsajter. Martin Jönsson har skrivit mer om det.

Mediaontwitter vill skapa en onlinedatabas (via en wiki) för journalister.

Porrindustrin oroar sig mer och mer för användargenererat innehåll enligt Expressen. Vi tar inga moraliska ställning men konstaterar att även en av de medieindustrier som alltid varit bra på att skapa inkomster nu måste inse att användargenererat innehåll skakar om de gamla strukturerna. Och precis som andra mediehus så funderar porrindustrin på hur de ska överleva den nya medieverkligheten.

Enligt “myten” köpte Google Youtube för att skapa möjligheter och för att slippa stora rättskostnader när det gällde upphovsrätt. Och YouTube har hittills träffat överenskommelser med stora bolag – däribland Warner Music. Nu drar sig dock Warner ur och beordrar att alla videos som de äger rättigheterna till ska tas bort från nätverket. Det är illa och många tror att övriga bolag kan komma att begära samma sak. Anledningen är att Warner inte anser sig fått betalt enligt den överenskommelse de haft med Youtube. Frågan vart YouTube ska gå från nu blir relevant: satsa på premiuminnehåll eller fortsätta vara användargenererad onlinevideosajt? Läs Lis Gannes krönika (via Doktor Spinn)

Johan Larsson, mannen bakom Knuff, gör bra affärer i år igen. Så allt är inte svart i ekonomin.

Bloggosfären blev lite till sig över att Peter Englund nu blir ständig sekreterare i Svenska Akademin eftersom han ganska länge har bloggat. Han har intervjuat sig själv på sin egen blogg. Smart.

Det ska bli spännande att se hur Obama väljer att hantera traditionella respektive nya medier när han tar över som president. NYT har gjort en analys av läget. Frågan är om inte Obamas framgångar med att använda sociala medier som en kanal faktiskt kommer att förändra hela pressrumsverkligheten i Vita Huset också.

Inte för att tiden står still, snarare tvärtom, men julen står för dörren och vi behöver båda varva ner.
Därför gör Veckan som gick ett litet juluppehåll nu, men återkommer den 11 januari.
Naturligtvis kommer att fortsätta blogga om det händer viktiga och spännande saker i medievärlden under helgerna. Och så jobbar vi på vår årskrönika, som kommer att publiceras som sig bör vid årsskiftet.

Så från oss båda till er alla – Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

/Niclas & Sofia

Reblog this post [with Zemanta]
Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://deepedition.com/2008/12/22/hjalp-mig-hitta-bra-bloggar/ Hjälp mig hitta bra bloggar! at Deepedition

    [...] Kvällen har delvis gått åt till Veckan som varit. [...]

  • http://jardenberg.se/2008/12/22/jardenberg-kommenterar-2008-12-22/ jardenberg kommenterar – 2008-12-22 | jardenberg unedited

    [...] Veckan som gick – vecka 51 [...]

  • http://medievarlden.wordpress.com/2008/12/22/det-ar-dags-att-bygga-overblickbar-generos-nyttig/ Det är dags att bygga – överblickbar, generös, nyttig « Medievärldens utvecklingsblogg

    [...] skrivs efter att jag läst senaste brevet från Same same but different – och slås av den slösande generositet som kännetecknar det bästa av nätet som kanal och [...]

  • http://bloggtidningen.se/2008/12/22/svenska-akademiens-nyvalde-standige-sekreterare-intervjuar-sig-sjalv-i-sin-blogg/ Svenska Akademiens nyvalde ständige sekreterare intervjuar sig själv i sin blogg | Bloggtidningen

    [...] Andra som bloggat om detta: Same Same but Different. [...]

  • http://www.socialagerillan.se/?p=389 Sociala Gerillan

    [...] Linus – 22 December, 2008 Veckan som gick på Same Same But Different – vecka 51 [...]

blog comments powered by Disqus