Skalvet som skakade Skåne

Tidigt i morse skakades Skåne av ett jordskalv.
Men det var inte tidningarna som var först med nyheten. Inte heller radio eller teve eller ens nyhetssajterna på webben.

Det var Jaiku. Och något senare Twitter.

Tomas på What’s Next har skrivit en mycket bra sammanfattning över rapporteringen om skalvet i morse. Vi känner igen det hela från händelserna i Bombay.

Naturligtvis var tidningarnas nätupplagor inte sena att haka på, och det har skrivits en massa om jordskalvet, om jordskalv i allmänhet och historiskt.
Men något har hänt. I anslutning till artiklarna finns länkar. Som här, länkar till Google apps, till Edinburgh earth observatory och till European-Mediterranean Seismological Centres sajt.
Utomordentliga kartor och information till läsarna som vill veta mer om skalvets utbredning. Helsingborgs Dagblad länkar direkt i texten till Svenska nationella seismiska nätet och bjuder dessutom på pdf:er från tidigare skalv.

För att inte tala om alla blogglänkar man kunnat följa från både skånetidningarna och drakarna i Stockholm. Länkar till bloggar som skrivits av skåningar som vaknat av skalvet, som berättar och ger ögonvittnesskildringar.

bild-21

bild-4

Sydsvenskan.se slogs rekord idag i antalet kommentarer.

bild-3

Så vad kan vi lära oss av detta?
Det råder ingen tvekan om att traditionell redaktion aldrig kommer att kunna slå mikrobloggarna när det gäller att vara först ute med en nyhet. Men det betyder inte att redaktionerna, mediehusen och journalisterna är överflödiga. Däremot kanske vi direkt kan knyta an till det som Joakim Jardenberg har skrivit om nya tjänster på redaktionerna.

För i sanningens namn ska det sägas att för att följa med i rapporteringen i alla olika kanaler som finns på nätet, från Twitter till bloggar och Wikipedia så måste man vara tokuppkopplad och ha tid som de flesta inte har. En effektiv redaktion som vet var den ska leta kan däremot snabbt samla länkar och skapa en hub för länkar som sammantaget ger all tänkbar information man kan vilja ha, och såklart också under en dag som denna sammanfatta och paketera den på ett sätt som är lätt att ta till sig.

Det är inte farligt att länka ut. Det är inte farligt att länka till andra tidningar eller medier. Det är inte farligt att skicka iväg läsarna. Tvärtom. De som länkar mest är de som kommer att klara sig längst.

Tänk efter. Om du vill ha den bästa informationen på enklast möjliga sätt, var vänder du dig då? Till tidningen som dagen efter sammanfattar och skriver ihop en summering som du redan sett på tevenyheterna, eller kanske en sajt som hjälper dig att hitta relevant information för just dig? En sajt som ger dig tillgång till både ögonvittnen genom bloggar, fakta genom länkar till kartor och organisationer och myndigheter, bilder och filmer genom Flickr och Youtube så att du slipper söka efter dem själv?

Jag kan säga att jag knappast skulle kasta mig över en sajt som skriver att jag ska få läsa mer i papperstidningen dagen efter. Det finns information att få på andra ställen.

Uppdatering: Morris Packer, Bonniers, har skrivit om detta på Newsmill. Mycket intressant om bland annat publiceringstider på nyhetsajterna.

Uppdatering: Kolla kommentarerna här också. Från Skånskan hävdas att de var först. Deras jordbävningartikel är daterad klockan 6.22.

Uppdatering: Som saom mycket riktigt påpekar i kommentarerna var Svt Play faktiskt först av alla, genom att sända skalvet i direktsändning. Här är klippet:

Reblog this post [with Zemanta]
Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://blog.twingly.com Martin Källström

    Fler tidningar borde ha ett litet utrymme längst upp i sidmallen som kan fällas ut med en liten teaser av typen “Jordbävning i Skåne! Mer information inom kort.” och sedan ge alla på redationen möjlighet att sms:a in text som läggs ut direkt där (hmmmmm om det går att göra säkert). Då skulle de ha möjlighet att vara lika snabba som mikrobloggar. Om det är viktigt att vara snabb?

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Martin Källström: Nja. Det var väl lite det hela postningen gick ut på, att snabbheten kanske kan lämnas därhän till förmån för länksamlandet… :)
    (inte för att det inte är bra att vara snabb OCKSÅ, men jag tror det är omöjligt att konkurrera med typ Twitter.)

  • http://www.skd.se/article/20081216/NYHETER/338275689/1056 Webbredaktör

    Åja, vi på Skånskan var inte långt efter jaiku. Och en halvtimme före sydsvenskan!

    http://www.skd.se/article/20081216/NYHETER/338275689/1056

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Webbredaktör: Ahh, tack för det.
    (Och så slås man igen av att man gärna vill kunna se när/var/hur artikeln uppdaterats.
    Hur såg den första texten 06.22 ut?

  • http://blog.twingly.com Martin Källström

    @sofia, ok :)

  • http://www.skd.se/article/20081216/NYHETER/338275689/1056 Eva, Webbredaktör

    Det är en funktion att fundera på! Tiden för den senaste uppdateringen står alltid när du kommer in i artikeln, men hur artikeln såg ut går inte att se som sajten fungerar nu. Hur tänker du att det skulle se ut, på en nyhetstidnings sajt – så att det inte blir förvirrat?

    Svaret på frågan är att den första versionen sa ungefär att “En kraftig skakning kändes i stora delar av Skåne vid 06.20 på tisdagsmorgonen. Det är i nuläget oklart vad skakningen beror på”. Några minuter senare bekräftades att det var ett jordskalv, och snabbt kunde vi länka till en del av de sajter du nämner i inlägget.

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg
  • http://josefboberg.wordpress.com/2008/05/06/intelligens-bl-a-humor/ Josef Boberg

    Bra tänkt/skrivet

  • Patrik

    Eva, webbredaktör: För att visa gamla versioner på en nyhetssajt skulle man kunna använda wikipedias variant med en historik över varje sida. Enkelt

  • http://saom.blogspot.com/ saom

    Man kanske måste ha med etermedierna lite här också? Svt.se sände skalvet direkt på webben, svårt att bli mer först än så. Det hände ju mitt under direktsändningen av Musikhjälpen i både SVT och SR, och de diskuterade medan det pågick huruvida det var en jordbävning eller ej. Och bara nån minut efteråt avade programledaren låten som spelades genom att säga att det verkade ha varit en jordbävning, även om han avfärdade det rätt snabbt som orimligt…

  • http://hd.se/blogg/karlsson/ Sören Karlsson

    De nya sociala “medierna” är fantastiska. Och man skulle kunna vända på resonemanget och hävda att det vore väl skräp om inte någon på Jaiku eller Twitter lyckas få ut ett par rader innan de etablerade tidningssajterna kan lägga ut en text.

    Jag menar, “Oj, det skakar! Vet nån vad det va?” är ju inte en nyhet. Däremot en bra signal om att något kanske hänt. Som kanske är en nyhet. Som kanske ska in på sajten.

    Det viktiga för de etablerade medierna är att ha koll på de nya kanalerna, etablera en närvaro där och plocka upp det som kan platsa på nyhetssajterna eller i tidningen.

    De sociala medierna och de etablerade nyhetssajterna fyller helt enkelt olika funktioner. De sociala medierna är en väldig resurs för “gammelmedia”, om man kan ta vara på dem. Men just genom att sätta en nedre kvalitativ gräns för vad som är “nyheter” har tidningssajterna också en roll.

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @saom: Ah yes! Ska uppdatera med det. Du har rätt.

    @Sören: Du har ju också rätt. Och litegrann det försökte jag också säga. Inte att gammelmedia var dåliga på att fånga upp det, jag skriver tvärtom att de inte var långt efter, och jag lyfter fram det bra som både hd.se och sydsvenskan gjorde under dagen. Kunde ha skrivit mycket mer men kände inte att det behövdes för att få fram poängen.
    Jag ser ju de sociala medierna som underbara källor för gammelmedia, men det jag kanske främst ville säga i den här posten var nyttan man ger sina läsare när man länkar vidare…

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Håller med Sören i hög grad, men tycker kanske att du gör det lite för lätt för dig ändå;)

    Men mer om det 15.45 i Medievärlden. Hugg in där också.

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    @saom men du pekar ju precis på missen där. De hade ett guldläge, men genom att inte ha örat mot marken (sic) så missade de att det verifierades från hela skåne. Så hade han inte behövt avfärda utan kunde gjort ett bra knäck av det istället för det som nu blev.

    Så du ser rätt sak, men gör fel analys ;)

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Joakim: Det beror ju lite på hur man ser det. Den som tittade på Svt Play fick ju ungefär samma information som den du skickad ut på Jaiku. :) “Det skakar”.

    Sen kan jag hålla med om att det kunde fångats upp på ett bättre sätt, det är inte alltid man ser skogen för alla träd…

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    @sofia: jag tror du missförstår mig. För egen del var jag lika lost som snubben i tv, först. Det kändes som en jordbävning, det kan väl ändå inte vara möjligt? Men i samma ögonblick som masse dök upp och berättade samma sak, och sedan fler följde på så växte bilden. Det var inom en minut klart för mig att det *inte* skulle avfärdas. Precis den resan kunde svt också gjort.

  • http://saom.blogspot.com/ saom

    Jag gör ingen analys alls. Jag bara tyckte att det borde vara med i genomgången av mediebilden.

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Joakim: Jag håller med dig om det, (att det var ett misstag att avfärda istället för att genast ta reda på mer) men eftersom vi nu gjorde jämförelsen mikroblogg och tradmedia så… Och utifrån det så var ju “förmedlingen” från Jaiku som du säger precis lika förvirrad som den från svt/sr.

    Det intressanta med just Jaiku/Twitter och liknande är ju att man snabbt kan se att “det var inte bara jag, det skakade i hela Skåne”…

  • http://saom.blogspot.com/ saom

    Mikrobloggarna kan självklart ses som överlägsna när det gäller direktresponsen och den delade upplevelsen. SVT är väl den mest trögstartade elefanten av dem alla i jämförelse. Men – radion är också ett väldigt direkt och “gemensamt” medium, jag slår vad om att om det hade hänt vid en kristligare tidpunkt hade de genast märkt att det var nåt eftersom de hade blivit nerringda av lyssnare som ville säga att de inte var ensamma i skaket. Särskilt de lokala radiostationerna, som är såpass nära och direkta med sina lyssnare att det i alla fall går att jämföra med mikrobloggandet.

  • http://saom.blogspot.com/ saom

    Jag känner att jag för ett splittrat resonemang mest med mig själv här, men jag måste bara säga en sak till: :)

    Jag menar alltså inte att SR ligger i framkant på nåt vis i den här diskussionen. Faktum är ju att det är rätt omodernt att använda telefonen till annat än sms/surf och själv skulle jag aldrig komma på tanken att ringa till en radiostation på det viset.

    Men de ska inte glömmas bort heller.

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @saom: Du sätter ändå fingret på en viktig sak somjag kan tycka att jag själv har lätt för att glömma. Nämligen att alla nyhetskonsumenter faktiskt inte är användare av sociala medier…
    Folk använder telefoner. Folk ringer. Folk kommunicerar med snigelpost.
    Och just det är väl en hake när det gäller att utveckla arbetet på redaktionerna. Samtidigt som man ska befinna sig i framtiden och fånga upp nya medievanor har vi en hel gammal stock av prenumeranter som knappt vet vad email är, och vi ska fungera för dem alla…

    Kanske lite off topic men vafan…

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Jag viker ut texten lite på medievärlden. Tror jag fått med det mesta av min syn på saken där.

    http://www.medievarlden.se/Articletemplate.aspx?versionId=111359

  • http://mediaxel Axel Håkansson

    Mig är det (nästan) aldrig någon som ringer med tips. Däremot får jag det nästan dagligen, både direkt och indirekt via sociala medier. Jag vet inte riktigt vad man ska dra för slutsatser av det. På ett sätt blir det ju mer “lika för alla” eftersom du kan följa vem du vill på exempelvis Jaiku, medan det krävs en del för att bygga upp ett nätverk av “ringande tipsare”. Samtidigt är det ju inte alla som använder tjänsterna, men alla som ges tiden kan ju faktiskt göra det..

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Axel Håkansson: “alla som ges tiden…”

    Jag är rädd att det på många redaktioner faktiskt fortfarande ses som lek och tidsslöseri att surfa in på Facebook, läsa bloggar och twittra som exempel…

  • Pingback: Veckan som gick - vecka 51 at Same Same But Different

  • Pingback: När det brinner i Malmö at Same Same But Different

  • Pingback: mikroblogg för dummies « the real mymlan

  • Pingback: Nu är skrivaren trasig igen » Blog Archive » Lite kurs i mikrobloggande