Hemliga pappan gästbloggar om framtiden

Dagens gästbloggare är kulturjournalisten Andreas Ekström, Sydsvenskan, som bloggat i olika former sedan 2003. Mest känd är förmodligen Hemliga pappan, som utvecklades till bok år 2006. Vi har tidigare intervjuat honom om just Hemliga pappan. I dag bloggar han huvudsakligen på egna, nyligen redesignade sajten andreasekstrom.se, men också på Sydsvenskans kulturblogg (som just nu är under ombyggnad). Under sin tid på DN blev han tidningens första bloggare – och vet en del om de klassiska striderna mellan papper och webb.

Så, ordet över till Andreas:


foto: Lars Brundin

Segertåget

Tänk er ett pressmeddelande från tidningen Göteborgs-Posten daterat 2015:

Tidningen Göteborgs-Posten har glädjen att meddela att den tryckta upplagan nu pressats ner till under 70 000 exemplar – samtidigt som senaste Orvesto konsument visar nya rekord i GP:s räckviddssiffror, alla kanaler sammanräknade.
”Vi vill sluta trycka helt så fort som möjligt. Med de nya modeller vi har för både intäkter och publicistik finns det snart ingen anledning att betala för en dyr och miljöovänlig distributionsapparat”, säger Stampenkoncernens huvudägare Peter Hjörne i en kommentar.
De 70 000 prenumeranter som fortfarande får tidningen hemburen betalar numera strax under 8 000 kronor om året, inklusive moms, för denna service. Ändå genererar de inga nettointäkter för GP.
”Men vi ser att det finns en äldre kärna, ett slags läsarbas som har levt med GP genom många år, och som fortfarande värdesätter det här sättet att läsa tidningen så högt att vi inte tycker att vi kan ta det ifrån dem”, säger Peter Hjörne.
Om den nuvarande minskningshastigheten kan hållas räknar Stampen med att trycka sin sista papperstidning år 2025.
”Det känns enormt roligt att det här målet äntligen finns i sikte. Jag hade inte trott att jag skulle få vara med om det under min livstid”, säger Peter Hjörne

***

Nej. Så låter det inte. I stället skrivs, flera gånger om året, den stora klagosången om papperstidningens död. Och den skrivs med sådan energi och fantasirikedom att den är på väg att bli en betydande del av vår kulturskatt.
Så kan vi inte ha det.
Inte när alla möjligheter till motsatsen finns.
Dagspressen, eller rättare sagt alla etablerade medier som huvudsakligen haft andra distributionssätt än internet, lider av ett enormt dåligt självförtroende i den här världshistoriska omställningen.
Jag har bara en fråga:
Varför det?
Om man har massor av kunskaper om vad folk vill läsa, höra och se, och när de vill göra det, och hur mycket de vill betala för det – då ligger man steget före alla andra, inte steget efter.
”Internet är en underbar plats, och vi leder där.” Bevingade ord? Inte riktigt, även om de borde vara det. Läs om dess ursprung och sammanhang här.

I korthet: Arthur Sulzberger, publisher på The New York Times, konstaterade för några år sedan sorglöst att han inte visste om Times alls skulle tryckas om fem år. Och vem bryr sig? Webben finns ju!
Sulzberger kan förstås bara ha talat sitt hjärtas mening. Men för den som är lite mer cyniskt lagd är det nog inte omöjligt att tolka Sulzbergers citat som en mycket medveten och inomredaktionell politisk handling.
Sulzberger har fattat det svenska tidningsledare ännu inte har fattat:
Det är ingen nekrolog vi jobbar med här. Det är storyn om ett segertåg. Ut och berätta.

Uppdaterat: Jo vi har flyttat upp det här inlägget, eftersom vi tycker Andreas eminenta inlägg förtjänade lite längre tid på toppen än ett par timmar.

Reblog this post [with Zemanta]
Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://deepedition.com Niclas

    Ja jävlar. Den satt som en smäck. Tack!

  • http://www.disruptivemedia.se Annika Lidne

    Kanon. Jag gör vågen. Om nu bara beslutsfattarna fattar.

  • Leif Kajrup

    Lysande! Behöver man säga mer?

  • http://sandra.jakob@hd.se Sandra Jakob

    Helt rätt och exakt det budskapet som vi bör föra fram i våra organisationer. Varför detta dåliga självförtroende? Vi är bäst på det vi gör lokalt, sen ska vi bara förpacka det väl. Det är ingen tävling mellan formaten. Det är bara ett nytt sätt att tänka.

  • Pingback: Andreas Ekström räddar min helg · Mindpark

  • http://www.popa.com Johan Ejermark

    Strålande bra skrivet. Heja utvecklingen!

  • Paula Hammerskog

    Jag håller med – men träigt nog begriper jag inte varför det måste vara ett antingen eller, jag älskar pappret OCH webben. Eller kanske mer sant, jag struntar i vilket format något har, bara jag får innehållet på ett sätt som är relevant där jag är – när jag är där. På kryssning över Atlanten kändes det oerhört rätt med en vikt A3 där man skrivit lite rubriker om vad som utspelat sig i resten av världen (utanför dess centrum Queen Mary II) under det senaste dygnet, normalt konsumerar jag media i alla former fem-sex timmar om dagen.

  • Pingback: helg hos mymlan « the real mymlan

  • Fredrik Strömberg

    Cool. Ganska tunga Epic-vibbar dock. “A newsletter for the elite and elderly…”

  • http://deepedition.com Niclas

    @Paula Hammerskog – Det handlar inte om antingen eller utan om både och. Men papperet måste hitta en ny form, en ny position eftersom den det har idag inte kommer att hålla. Det är väl egentligen det som i grunden det hela handlar om: här och i andra diskussioner.

    Sen kan man ju fråga sig hur många döda träd vi ska slösa bort på grund av drömmen om kryssningar på Atlanten ;)

  • http://sixx.se/nextgen Fredrik

    Gick på fejk press-meddelandet när jag läste det (jobbar inte i branschen, det kanske är förklaringen :) ). Helt underbart skrivet av Andreas. Tänk om det bara varit sant!

  • Pingback: Andreas Ekström » Blog Archive » Hos SSBD

  • http://www.verandafilm.com/earlyadopter/ patrik

    Har följt några trådar och känner att detta var klockrent. Men är det verkligen en sådan skepsis mot att satsa på webb och vad beror den på? Okunskap? Rädsla för den exakta mätningen? Brist på bra exempel? Skriver om TV och tycker att tv mediet kommer att genomgå en liknande utveckling med sviktande annonsintäkter och ett exakt mätbart tittande på webben. Det måste ju annonsörerna gilla? Frågan är om inte annonsörerna kommer att driva detta lika mycket som tidningarnas egen utveckling av tjänster – de bästa interaktiva kampanjerna görs i reklamvärlden.

  • http://deepedition.com Niclas

    @patrik – Problemet är bara att reklambranschen är minst lika seg och trögflyttad när det gäller att utnyttja de nya medierna.