Veckan som gick – vecka 43

Läs den här postningen av den indiske Deepti Bharthur, där han skriver om vilka drömmar han har om journalistyrket. New media is the place to be:

Like most people of my generation, I think new media is where the future lies. It’s nascent and not institutionalized in the way print or television has been. That is what makes it that much more exciting to work with. It’s a chance for one to change traditional ideas about how journalism should be. To break down the old understandings about news value or narratives and maybe even invent new ones. My ideal job would be having my own website with maybe a small scale staff and finding that middle path between news and feature writing.

Anders Mildner kommenterar Joakim Jardenbergs “Fem saker som alla mediehus bör göra nu.”
Och han tar det ett steg längre och varnar för att den nya öppenheten kan ha motsatt effekt:

För när allting kan hamna på en blogg eller skickas vidare, reagerar människor genom att dra ner på kommunikationen. Vi riskerar att förlora lite av den öppenhet som vi med teknikens hjälp har vunnit de senaste åren.
I en tid där ickejournalister mailar journalister på jakt efter material att publicera på sina bloggar, kommer naturligtvis det motsatta också att bli vardag. Och där är vi faktiskt redan, vilket man bara behöver slå upp senaste numret av Nöjesguiden för att förstå.

Jan Helin förklarar i sin blogg varför Aftonbladet valde att låta Papa Dee tala ut i tidningen, redan innan han dömdes för ringa misshandel på sin fru. När sedan Papa Dee går till angrepp mot Bladet väljer Helin att tiga. Varför?

Apropå medborgarjournalistik och nya grepp för att dra läsare till tidningarna verkar kändisredaktörer vara populärt. Helt säkert finns det många personer utanför tidningsbranschen som har många goda idéer att tillföra, att få ögon utifrån är oftast uppiggande. Ändå är det svårt att inte associera till de kändisbartendrar som var så populära för ett par år sedan för att dra folk till krogarna…

Papperspriserna kan komma att chockhöjas. Och i ljuset av det redan idag kan kosta så mycket som 100 spänn bara att dela ut en enda tidning i glesbygden kan man fundera på om den prenumererade papperstidningen kommer att vara en så god affär för mediehusen om ett år eller två. Som vi skrev tidigare: vad är det som är så fantastiskt med själva papperet? Marknadsbudgetarna beräknas gå ner markant – en del anar att det mycket kommer handla om växling mellan medieslag: flera företag har sedan länge flaggat för att satsa allt mer på webb och rejält mindre på framför allt printreklam. Andra menar att nedgången kommer att bli rena motorsågsmassakern när det gäller medieköp. Frågan är väl vad man tror att ett företag kommer att satsa på för sorts media när konjunkturen vänder? Vanan vid att använda internet kommer att öka – och med det även sänka incitamenten för att köpa en tryckt tidning – att då välja bort webben och låta det bli ett komplement är kanske vare sig logiskt eller speciellt klokt.

En av veckans stora händelser i Medievärlden var när WII i tisdags släppte sin rapport “Svenskarna och Internet 2008″. Den visar det vi redan visste, men nu svart på vitt. Internetanvändningen och användningen av sociala medier och bloggar ökar väldigt snabbt.
Läs mer hos Media Culpa, Beta Alfa, Media Culpa igen, Martin Jönsson, Dagens Media, Mindpark.

Samtidigt publicerar Wired en text där de menar att bloggar är sååå 2004. Det tror vi är fel. Och det tror Anton också. Liksom Daniel på Mindpark.. Förutom att det mest andas en smula early adopter-elitism så visar just detta att bloggen verkligen blivit mainstream i USA – och därmed användbar för fler än de tidigaste trendsättarna. Något som Forrester noterar i sin rapport om sociala medier 08.

Paul Ronge har skrivit om Vägverket och Uppdrag Granskning:

Men de första stegen i revolutionen (som i alla radikala omstörtningar) är stapplande. Exempelvis: Vägverket har ljudbandat. Vem orkar lyssna på Skogö i över en timme? Varför inte filma tillställningen lika gärna? Det skulle vara roligare och ge mera tryck. Uppdrag Gransknings Nils Hansson har också helt rätt när han säger: “Vi klipper ut de relevanta delarna. Det är det som är journalistik”. Vägverket måste helt enkelt visa att viktiga budskap i Skogös resonemang klipptes bort, annars blir publiceringen av ljudbandet på hemsidan helt poänglös.

Och efter att programmet sänts skriver Ronge vidare.

Det vanliga är att papperstidningar tar steget över till webben. Men det finns dom som gör tvärtom.

I veckan släpptes svenska Youtube, något vi nämnde här. Bonniers såg till att vara med från start. Något som Mikael Zackrisson på Veckans Affärer tror kan vara det smartaste Bonniers gjort på nätet.
Fast Thorbjörn Larssons presentationsvideo på Dagens Nyheters Youtube-kanal var kanske inte så himla smart. Dessutom är det dumt att det inte går att embedda klippen från DN, något som man däremot kan hos både Expressen och TV4.
Ännu dummare var det att Medievärlden inte fick direktsända presskonferensen som hölls.

Medievärlden som för övrigt öppnat en utvecklingsblogg under den gångna veckan.

Newsdesk kopplar ihop 7000 företag med Twingly. Nu ska man alltså få en blogglänk på företagssajterna när man skriver om och länkar till dem.
Onekligen väldigt intressant. Och frågan är hur journalistiken påverkas, när pressmeddelanden i allt högre grad läggs ut direkt hos företagens egna sajter, och blir omskrivna och länkade av bloggosfären. Man kan ju tänka att också tidningarna i högre grad helt enkelt borde länka direkt till pressmeddelanden med en kort kommentar, och istället för att göra rewrites vilket är det vanliga, lägga lite mer krut på att faktiskt ta reda på det som inte står att läsa innantill. Och varför inte med hjälp av alla kunniga och initierade människor som befolkar bloggosfären, vilket nu blir lättare också för journalisterna i och med twinglylänkarna på företagssajterna.
Frågan är också hur företagen kommer att hantera de bloggar som är kritiska. Länkarna går ju att moderera. Vi hoppas att företag som får väldigt mycket kritik ändå inser att de tjänar på att låta länkarna till de kritiska bloggarna synas och inse att det är upp till dem själva att förändra sitt erbjudande, skapa bra support och göra andra förbättringar för att faktiskt visa att a) man lyssnar på kritiken b) ser den som en tillgång och c) har insett att man idag bara är delägare till sitt varumärke.

Reblog this post [with Zemanta]
Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://fyranyanser.se Anton

    Tack för omnämnandet och för ett väldigt bra blogginlägg! Kan inte annat än tycka att de här Veckan som gick-inläggen är bland det bästa som kommer i min rss-läsare. Tack!

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Anton: Tack ska du ha, det var roligt att höra!

  • Paul Ronge

    Tack för intresse för mitt blogginlägg. Undrar bara i all vänlighet vilken gammal byrå jag haft “som levt gott på Vägverkets reklampengar”? Är det Havanna så hade vi inte Vägverket på min tid.
    Kul och bra blogg för övrigt, men det behöver inte vara en nackdel om det man skriver är sant :-)
    /Paul

  • http://deepedition.com Niclas

    @Paul Ronge – Mitt fel. Men visst jobbade du på Rewir? Nåväl. Allt kan bli konstigt sent på nätterna. Det är ändrat.

  • Paul Ronge

    Inga problem, jag har aldrig jobbat på Rewir eller någon reklambyrå, men nu är det ju fixat med enkel kommunikation.
    Fortsätt gärna läsa vår blogg, jag tänker läsa er!

    /Paul