Veckan som gick – vecka 42

Sajten som försökte vara lite TPB för tryckta tidningar har kastat in handduken: Mygazines har stängt. Och precis som TKJ påpekar i sin postning så är fortfarande själva affärsidén (som VPulp vars lagliga kopiering betalas av annonser) en smula… bisarr. Vill man bläddra i en tidning – i sin browser?

Ok, den här är från förra veckan men har legat och slängt i min (NS) feed. Det är nyheten om hur Elle, traditionella modemedia Hachette-giganten väljer att samarbeta med Stardoll. I sig ett bevis på hur nya medieentreprenörer och gamla duktiga mediahus kan hitta varandra: och att Elle väljer att samarbeta med just Stardoll som har en unik idé, och sedan också plocka in diverse modebloggar för att bredda innehållet. Det roande i det hela är att Guardian-journalisten inte verkar brytt sig om att kolla vad Stardoll faktiskt är och missar godbiten att det i grunden handlar om en community med digitala klippdockor.

Att skvaller skulle göra att ett land väljer att skära ner rätten till yttrandefrihet verkar hårresande men det är något som sydkoreanska politiker uppenbarligen funderar på – när det gäller nätet – efter att två skådespelare/sångare tagit livet av sig och skyllt på skvaller på internet. Förslagen är långtgående och ärligt talat skrämmande. Läs mer hos Journalisten.

Kristofer Björkman tipsar om rapporten “Svenskarna och internet 2008″ som släpps i morgon. Den kan laddas ner här efter lunch på tisdag alltså. Spännande.

Dagens Media firade sin tioårsfödelsedag. Den bilaga de tryckt till festen var riktigt bra. Den är samtidigt en resa genom mediernas svåra vägval runt webbpublicering. Tyvärr endast på papper till festdeltagare och prenumeranter.

Urban Lindstedt har skrivit en kort men väldigt pedagogiskt förklarande text om varför sociala medier är viktiga och ej kan ignoreras, och att man inte heller kan stanna som åskådare utan måste delta.

Efter Newsmill, där alla skulle få chansen att debattera istället för att behöva gå med mössan i hand på DN Debatt, så startas nu Second Opinion vars syfte är att ge en plattform för företag som anser sig blivit felaktigt citerade, inte hörda på osv i de traditionella medierna:

Vi ska ge chansen till dem som anser sig blivit felaktigt framställda i medierna att få ge sin syn på saken. Förutom att vi vill vara en mediegranskande sajt så vill vi också bidra till att höja kvaliteten på journalistiken

Tanken är uppenbarligen att göra det genom en egen redaktionell granskning. Sajtens inkomster kommer att fr a handla om de medlems-/användaravgifter som företag ska betala för detta. Själv ser jag två problem: a) fler och fler företag inser att man kan göra det här genom att faktiskt skapa en blogg på sin hemsida – sannolikheten att läsare av traditionella medier går till Second Opinion efter varje gång något står om ett företag i tidningen är liten. Däremot kan man väl tänka sig att en läsare går till företagets egna sajt… b) rätt intressanta etiska frågor som redaktionen kommer att ställas inför som journalister. c) att starta det nu verkar kanske inte som världens bästa tidpunkt. Och när man försöker hitta någon sajt så finns den inte: .se-domänen är parkerad hos ett webbhotell, .com hos ett annat.

Apropå Newsmill skrev PM Nilsson i veckan denna tänkvärda kommentar om kommentarer. I bloggen funderar han också över om en redaktör bör skriva egna artiklar. Ja vad tycker ni? Jag tycker framförallt att PM gör rätt som tar upp frågan med sina läsare på sajten.

Diskussionen mellan Martin Jönsson och Anna Serner är lite svårtydbar. Vad är det som de bråkar om egentligen? Anna Serners inlägg är här. Jönsson kontrar med ett megalångt inlägg.
Själv blir jag extremt fundersam över det logiska i att säga att man “tror på papperstidningen” – varför inte tro på mediernas möjlighet att överleva oavsett format? Eller som Serners minst sagt goddag yxskaftiga skrivning:

om papperstidningen verkligen ska lyckas på nätet måste även journalister våga bemöta åsikter (och kritik) offentligt, och förstå att även läsare och bloggare har rätt att ha sin egen tolkning över vad journalister skriver över tid.

Papperstidningen på nätet? Eh… Okej…

Joakim Jardenberg har för övrigt skrivit denna högintressanta sammanfattning från FOWA.

Joanna Geary som är journalist på Birmingham post har skrivit ett bra inlägg om att “Journalists don’t know their own business” Inte minst diskussionen i kommentarsfältet är läsvärd.

Relaterat till Geary’s text är Jeff Jarvis som skriver i The Guardian om att journalister måste ta ansvar.

The fall of journalism is journalists’ fault. It is our fault we did not see change coming soon enough and ready our craft for its transition. It is our fault we did not exploit – hell, too many resisted – the opportunities new media and new relationships with the public presented. It is our fault we lost readers and squandered trust. It is our fault we did not give adequate stewardship to journalism and left business to the business people. It is our fault we sat back and expected some princely patron to support us.

Webbteve ökar. Snabbt.
Medan vanligt tevetittande går ner.
Reklamintäkterna på nätet ökar i USA.
Trenderna är tydliga. Det är svårt att förstå varför så många fortfarande tvekar att satsa, och det är av högsta vikt att mediehusen tar tag i sin nätannonsering nu. Tar den på lika stort allvar som printannonseringen och satsar. Det är lätt att säga att webben är en förlustaffär så länge man inte gör sitt yttersta för att dra in pengar där. För att öka förståelsen för att reklam kanske måste se annorlunda ut på nätet än den gör på papper kan man alltid läsa hos Mashable. Via Beta Alfa.

Trots nedgången för teve är det flera som vågar satsa. Nu senast Corren med kanalen 24 Corren. Hans Kullin reflekterar över just siffran 24.

Dagen.se ska göra om och bli bättre. Föga förvånande bjuder Emanuel Karlsten in läsarna att tycka till. Han passar också på att puffa för LäsarDagen.

I våras skrev vi en del om Radioheads album som användarna fick ladda ner fritt och betala frivillig summa för eller inte alls. Nu presenteras hur det hela gick ekonomiskt. Bra som det verkar. Heja, mer sånt!

Magasinet Plaza satsarnätet. Dom har gett bloggarna en central roll och det ska bli intressant att se hur de lyckas.

I veckan fick vi också för första gången siffror från Orvesto Internet.

Det blir mycket Mindpark den här veckan, men jag kan inte låta bli att länka till Jardenbergs text om e-papper. Som att piska en död häst.

Årets blogg har utsetts av Veckorevyn. Kan väl tycka att det finns en viss övervikt åt en viss del av bloggosfären…
Årets blogg: Kenza Zouiten
Bästa bloggbusiness: Blondinbella
Kaxigast i bloggvärlden: Hanna Fridén (Metrobloggen har däremot Sveriges sämsta permalänkar)
Bästa kändisblogg: Carolina Gynning
Bästa sminkblogg: Makeupoholic
Bästa veteran: Englas Showroom
Guldpennan: Bloggkommentatorern
Bästa bloggform: Emmas Closet
Bästa nykomling: Linda Rosing
Bästa manliga modeblogg: Manolo
Bästa foto: Maria Ulmefors
Bästa fashionista: Style by Kling
Bästa dagens outfit: Amanda Berg (måste vara något fel därför det var en… tom blogg…)
Mest originella: Nio till fem
Bästa partyprinsessa: She city
Functional Lifestyle Award: Linda Skugge

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://www.webpal.se/blogg Niklas Olsson

    Apropå att läsa tidningar i en browser, ta en titt på http://issuu.com/ , här kan det faktiskt finnas ett riktigt värde i en tidning på internet. Man kanske inte läser hela tidningen där men tänk om en vän tipsar om en viss artikel man vill åt, eller om man läser en artikel och vill ge sig in i en diskussion runt den…

  • http://www.second-opinion.se Maria Bjaring

    Kommer in med lite info om Second Opinion, som det står om i detta veckobrev. Gällande sajten så ska den lanseras till årskiftet. Men redan nu kan den som vill titta och läsa mer om oss och vad vi ska göra. Det handlar inte bara om att ge en röst till dem som vill komma till tals utan vi provar redan vårt egna redaktionella koncept som ska vara ett av de tre benen. Second Opinions egen redaktion ska korrigera, fördjupa och komplettera redan publicerade nyheter. Vi bjuder in alla att delta och just privatpersoner kommer att bli en prioriterad grupp användare. Mer kommer men kolla http://www.second-opinion.se