Spännande politikteve

Det pratas mycket om rörlig bild.
Fler och fler nyhetssajter har förstått vikten av det och börjat producera webbteve.
Ofta enligt klassisk dramaturgi helt tagen från “gammelteve” även om de flesta förstått att det inte funkar att sända hela program på nätet – folk vill kunna välja mellan inslagen.

Ett område som kanske inte känts så hett när det gäller webbteve är politik, men nu börjar det röra på sig även där, och för mig som tror stenhårt på att just debatt är ett område där man kan hitta fina synergier mellan rörlig bild och text både i print och på webb är det glädjande att hitta guldkorn som Barometerns Heta ord från höger.
Att inslagen dessutom publiceras på YouTube gör inte saken sämre:

Ett minus är väl att inslagen är lite svåra att hitta på Barometerns sajt, de borde göras mer lättillgängliga för jag tror att det här är ett sätt att hitta tittare som normalt inte läser ledarsidan eller tror att de är så intresserade av politik.

Mer politikteve av en annan kaliber är Ledarbloggens Youtubiana, en idé de snott från Fredrik Strage på DN, men som funkar alldeles utmärkt också när det gäller politik. Redaktionens kommentarer lyfter inslagen och jag ser initiativet till en utmärkt introduktion till svensk politik. Kvaliteten och seriositeten varierar såklart. Det är svårt att bedöma statsministrar efter en jämförelse mellan detta klipp där vi får tretton minuter Olof Palme, och detta här Reinfeldt suger i sig helium:

Här finns alla klippen samlade.

Nu vill jag se den sajt som tar detta ett steg längre. Jag vill se livestreamade möten på Svenskans ledarredaktion, svd.se använder ju redan Bambuser så varför inte använda det i opinionsbildandet också? Streaming från utvalda riksdagsdebatter kan funka, men jag skulle ännu hellre se politiker ställda mot väggen med möjlighet för tittarna att ställa frågor under pågående intervju, det som är den mest spännande funktionen med just Bambuser och Qik.

Att satsa på nya medier handlar också mycket om att fånga upp internetgenerationen som inte läser tidningen. Nästa valrörelse kommer att dra igång med full kraft om mindre än ett år, och där finns potential att nå ut till de unga som inte alls är ointresserade av politik men som vill ha den serverad genom snabba klipp, möjlighet att interagera och kunna ta del av valrörelsen på tider som de väljer själva. Det finns fortfarande en chans för gammelmedia att sno åt sig en del av den kakan, men med tanke på de tröga beslutsprocesserna jag skrev om igår är det nog läge att börja fundera redan nu på hur de unga väljarna och läsarna ska lockas komma till våra sajter när valrörelsen drar igång på allvar.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , , ,