Nyheter24 utmanar gamlingarna

Nu har gammelmedia i Sverige fått en framfusig utmanare på nätet i Nyheter24 som lanseras idag.
Så här skriver grundarna själva:

Vi har båda länge drömt om att skapa en nyhetssajt som är anpassad efter modern internetteknik och som tillfredsställer internetläsarnas behov på ett sätt som kvällstidningarnas webbutgåvor inte klarar av. Och därför startar vi i dag Nyheter24.se.
Nyheter24 är en bred nättabloid med nyheter (inrikes, utrikes, ekonomi), sport och nöje. Vi har byggt en sajt som vi själva vill besöka, en sajt som ger oss snabba och effektiva nyheter, roliga nöjesreportage och som tillfredställer våra högt ställda krav på en diger sportrapportering.
Hos oss hittar du de senaste, viktigaste och roligaste nyheterna paketerade på ett begripligt, lättillgängligt och spännande sätt. Det ska vara enkelt att hitta det du söker och få en bra uppdatering och överblick över dagens nyhetsflöde.

Första intrycket är positivt. På startsidan finns inga texter eller ingresser, alla puffar är bildpuffar med rubriker, och jag gillar att de vågar testa en modell vi inte är vana vid i Sverige, åtminstone inte när det gäller ren nyhetsförmedling. Det är för övrigt ett av problemen med webbsatsningar generellt, att de flesta stirrar sig blinda på hur andra gör och har svårt att tänja på gränserna.

Nyheter24 är lättöverskådlig och användarvänlig.
Men vad bygger den på? Jo – rewrites, sammanfattningar och länkar till andra sajter. Nyheter24 samlar det mesta och det bästa som publiceras på nätet och länkar friskt till källor och konkurrenter. Artiklarna är korta och ganska grunda men länkar tydligt till ursprungskällan, som förutom gammelmediasajter också är bloggar eller som här: Newsmill.

De använder sig också av TT som leverantör av nyheter, förutom de egna nyheterna som produceras.

Jag tror att Nyheter24 kan bli rätt populär bland läsarna, och hos de bloggare som ser en chans att kanske få en plats i rampljuset på sajten om de skriver något riktigt intressant. Den lär också fungera som en bra sammanfattning av dagens händelser för den som inte orkar surfa runt på för många ställen, men när det gäller den som vill ha mer än bara ytliga uppdateringar är jag tveksam.
Martin Jönsson är skeptisk, inte minst när det gäller de ekonomiska målen. Och med tanke på den optimism som Newsmill visat utan att hittills publicera en enda annons (?) är jag benägen att sälla mig till Jönssons skeptiscism.

PM Nilsson på Newsmill jämför Nyheter24 med Huffington Post, nyhetssajten som tar upp det mesta och bästa som skrivs runt om på internet och inte heller drar sig för att länka till andra sajter när de plockat nyheter från dem. En sajt som för övrigt nämndes både här och där när Newsmill lanserades för några veckor sedan.

Oavsett hur det går för Nyheter24 är konceptet intressant, och jag tycker att de som funderar på en redesign av sina gammelmediawebbar ska snegla lite på Nyheter24 och sno en del idéer. Att länka till bloggar och konkurrenter och använda sig av youtubeklipp för att illustrera sina nyheter tror jag stenhårt på. Vad jag däremot saknar hos uppstickaren är själ, och det tror jag kommer att vara ett av gammelmedias främsta konkurrensmedel i framtiden. Själen, den som sitter i ett väl inarbetat varumärke, ska inte underskattas. Särskilt inte när själen samsas med trovärdighet som i många fall tagit årtionden att bygga upp.

Axel Andén på Medievärlden har intervjuat grundarna Douglas Roos och Patrik Sandberg.

Uppdatering: Och som ett brev på posten, bara för att jag skrev att Newsmill inte har några annonser har de idag sålt sin första annons.
Vilket jag ändå tycker är lite lite och lite sent med tanke på hur länge Newsmill planerats och projekterats.

Uppdatering II: Vassa Eggen har gjort ett par intressanta reflektioner kring Nyheter24.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar