En händelse som skolskjutningen i Finland får traditionella medier att jobba hårt. Framför allt handlar det idag om att både skapa bra innehåll för sina traditionella kanaler; printeditionerna eller de tablåbundna nyhetssändningarna men också att battla konkurrenterna för snabbaste nyheterna på sina webbeditioner. Inget nytt idag.
Det som man kan notera är några saker:
- Även om mÃ¥nga medier kört pÃ¥ YouTube-vinkeln (värre i exempelvis brittiska tidningar där sÃ¥väl Telegraph som Daily Mail drar sina växlar pÃ¥ detta) sÃ¥ läggs inte skulden pÃ¥ YouTube specifikt och sociala nätverk generellt som ofta skett förr. TvÃ¥ möjliga förklaringar: sociala medier och sociala nätverk är nu sÃ¥ pass “mainstream” att det helt enkelt är omöjligt att beskylla dessa för sÃ¥na saker utan att tappa anseende. Vidare kan det helt enkelt ocksÃ¥ handla om en snabbare sammansmältning där traditionella medier smälter samman mer och mer med de nya sociala medierna.
- De traditionella medierna har ändrat sig och visar idag inbäddade filmklipp. Tekniken är äntligen anammad. Och testad och väl använd. Ett exempel är SvD vars webb-TV-satsning upplevs som mer sociala medie-aktig än exempelvis Aftonbladets.
- I ett par DN-artikel hittar jag en inbäddade länkar i löpande text. Och det är länkar till andra mediebolag (i det här fallet finska sådana). Det innebär att traditionella medier närmar sig bloggosfären, förstår värdet av att länka och länkas
- Journalister har det enklare idag än förut att snabbt hitta “personliga” delar om exempelvis en gärningsman – DN väljer att gÃ¥ till sÃ¥väl YouTube som MySpace för att sedan kunna skriva en analyserande del om personen i frÃ¥ga.
- Istället för att, som normalt för printjournalister, skriva en lång text som tar upp det som hänt väljer de flesta tidningarna att släppa upp det som i små portionsbitar. Det blir ett annorlunda sätt.
- Ett exempel på hur illa det kan gå med automatiserad reklam visar den bild som Bambuser-Tomsun tagit och som Dabitch på Adland hittade.
Tags: Dagens Nyheter, Daily Mail, YouTube