Veckan som gick – vecka 35

En intressant artikel om könsroller på nätet kan också föras över till en diskurs runt mediernas val att låta kommentarer eller bloggar finnas med i artiklarna: om man faktiskt vill ge kvinnor plats är en inbjudan till att blogga om artiklar något som kan appellera till kvinnor?

En av oss som är gamla i bloggargemet funderar över om vi kommer att få en ny generation bloggare som är vana vid att kommentarer består av dryga och gentemot postningen irrelevanta tyckanden:

I have a feeling that if you’ve only seen blogs in the past five years (which is probably 95+% of people reading blogs today) you consider comments to be de rigueur and they are entirely divorced from the original concept of a conversation between the reader and the author of the original post. It’s not an intimate conversation, it’s just another content management feature available to you on the web.

Mediakakan har släppts för andra kvartalet (Mindpark får länken eftersom IHMs egna diagram är mycket fulare) och visar dels en faktiskt oväntad ökning generellt men också att Internet som annonskanal fortsätter att öka med 25 % jämfört med för ett år sen.

Journalister börjar i större utsträckning använda sociala medier för att följa en händelseutveckling (vi hoppas att kunna få en initierad gästbloggpost om detta framöver), precis som att fler och fler medier använder exempelvis Twitter för att hålla sina läsare uppdaterade. Inför Gustav, den orkan som beräknas nå New Orleans på måndagsmorgonen amerikansk tid har just Twitter blivit en viktig part för att hålla människor uppdaterade förutom att man väljer att använda wikitekniken för att samla kunskapen och information liksom communitytjänsten Ning (via Fallon Trendpoint).

Att bli politiker idag innebär att alla mediainslag du någonsin gjort finns på YouTube. Det får Sarah Palin nu erfara, som är utnämnd till republikansk vicepresidentkandidat. Time har satt ihop en samling filmer som kanske hon inte är helt stolt över. På samma sätt har någon (enligt uppgifter hennes son) försökt att “rätta” eller “lägga tillrätta” hennes Wikipedianärvaro i samband med utnämningen. Och självklart har det ramlat fram diverse mer eller mindre fejkade nakenbilder på henne och en tävling i att göra fakes på henne. Trist men tyvärr vanligt.

NY Islanders har valt att ge bloggare samma deal som traditionella medias journalister – förhandsinfo och en egen “blogbox” under matcherna.

The Islanders Blog Box rules are simple: “The NYI Blog Box will be your open forum. From start to finish, you’ll be in control. All we ask is for the chosen bloggers to act respectfully in the restricted media areas and keep all critiques in good taste.”

Säkert har en del sportjournalister gnisslat men det är ett bevis på att bloggandet inte längre är något “dagboksskrivande” i USA utan en reell mediekanal.

Virginia Heffernan ger ett bra exempel på hur sociala medieutvecklingen skapat “narrowcasting”-nyheter på ett sätt som de större mediehusen inte klarar av eftersom de behöver vara breda och generella, men också något som de ibland ser som ointressanta nyheter. Helt enkelt att ta lokalnyheterna till en än mer nischad punkt.

Moderaternas kovändning i frågan om storstadspressens statliga stöd har blivit uppmärksammat både här och där. En förklaring kan vara den syn som Håkan Hvidtfelt, professor i journalistik vid Stockholms universitet, lägger fram:

generellt är viktigt att presstödet lever vidare eftersom dagspressen spelar en sådan viktig roll i debatt och opinionsbildning.

Ett uttalande som onekligen kommer i ett annat ljus när man börjar titta vad som händer i de olika sociala nätverken, bloggosfären och exempelvis i tjänster som Newsmill.

Amelia Adamo hojtar tycker till om “rätt-hetsen” (något som ju onekligen blir roande då hon är ungdomsmedias grand old lady). Hon är självkritisk till mediernas inflytande i ungas sökande efter “rätt stil”. Hon får medhåll av Sofia Wistam (även om det hon beskriver snarare är mobbning). Sen gör Expressen en intressant kantring i frågan och väljer att låta “stilbloggarna” (fd modebloggarna) försvara sig. Men det är inte några andra än mode”bloggare” inom traditionella medier (Lindström på Café, Klinga på Kanal 5 och Fahrman på Metro) som får uttala sig. Alltså väljer man att än en gång påskina att traditionella medier “äger” även de nya medierna. Synd. Tror att det blivit mer spännande om man frågat andra.

Annie Wegelius intervjuas om SVTs nyordning. Det intressanta är när hon svarar på frågan om nischkanaler:

Vår expansion på nischkanalsidan handlar främst om att skapa sådana på nätet.

Diskussioner om upphovsrätt uppstår hela tiden. Ett sätt att som upphovsrättsinnehavare åtminstone försöka att både få ett visst skydd men också ge möjlighet till andra att använda ens material utan att behöva lägga en massa tid på att jaga legala “ok” är Creative Commons. Här är en sorts reklamfilm (via BetaAlfa) för den idén:

Slutligen. Grunden för journalistik – är det verkligen att jaga reklamintäkter. Om inte – skulle det inte påverka valen av vilka kanaler man vill låta sina alster gå i?

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!