Newsmill. En nyhetskvarn i mitten – mellan den ostrukturerade och ibland vilda bloggosfären och det den traditionella, printstrukturerade massmedia. Det är min känsla efter att ha sett en förtitt pÃ¥ Bonniers och finansbolaget Proventus satsning pÃ¥ PM Nilssons och Leo Lagercrantz debattsajt Newsmill. De har redan börjat att tjuvköra via sin utvecklingsblogg, vilket bland annat renderat en smärre bloggbävning efter en artikel frÃ¥n Cecilia Gyllenhammar och Jessica Zandén.
Uppbyggnaden är relativt traditionell, där man varje morgon har ett redaktionsmöte (det är Leo, PM och Bangs chefredaktör Karin Eder Ekman som utgör redaktionen just nu) som sedan läggs ut pÃ¥ sajten som en ruta över vilka ämnen som man vill ta upp. Sedan har man en huvudartikel som skrivs av nÃ¥gon känd person, som ska ha “levt” det ämne som personen skriver om. Inte bara de normala “talking heads/soffpotäterna” alltsÃ¥. Övriga ämnen inbjuds alla att skriva om frÃ¥n scratch. Under dagen kommer sidan att förändras utifrÃ¥n de texter som kommer in, och den aktivitet som dessa renderar genom det sinnrika “röstningssystemet” som bygger pÃ¥ känslan läsaren har inför det som skrivits. Personer som gärna vill skriva om ämnen som kommit upp kan, efter registrering, fÃ¥ tillgÃ¥ng till en sorts “egen” blogg och allt kopplas till huvudartiklarna. Kommentarer finns för alla artiklar och man kommer ocksÃ¥ att se till att andra, externa bloggars pingbacks syns (i den betaversion jag sett var dessa dock väl undangömda). Allt kommer att modereras av redaktionen, en moderation som de redan fÃ¥tt ett antal kritiska kommentarer runt pÃ¥ sin utvecklingsblogg. Moderation är nödvändig men utifrÃ¥n de kritiska kommentarerna, och min erfarenhet av bÃ¥de mitt eget bloggande och att vara strategisk konsult till företags bloggsatsningar sÃ¥ är det viktigt att sätta en klar moderationsstrategi och skriva en rejäl disclaimer om det.
Som skribent kan man också välja vilka traditionella media man kan tänka sig att medverka i, vilket är ett nytt grepp som kan bli mycket intressant: ett incitament för att skriva via Newsmill.
Ekonomiseringen handlar dels om normal bannerannonsering – som jag förstod det inte pÃ¥ nÃ¥got sätt kontextualiserad men ocksÃ¥ om nÃ¥got som kan bli ett mycket spännande sätt för företag att sätta sin egen agenda i olika frÃ¥gor: att kunna “hyra” ett eget rum för debatt pÃ¥ sajten. Arbetsnamnet är Seminariet och det kommer bli mumma för pr-konsulter och företag med svÃ¥righeter att faktiskt komma fram med “sina” frÃ¥gor. Redaktionen kommer ocksÃ¥ att vara närvarande för att det hela ska vara öppet och inte totalstyrt av företaget som hyrt rummet – nÃ¥got som säkert kommer fÃ¥ en del företag att fundera bÃ¥de en och tvÃ¥ gÃ¥nger över om de verkligen vÃ¥gar göra det här. Men som marknadsförare ser jag det här som en oerhört bra grej. Det handlar om att lÃ¥na relevans frÃ¥n Newsmill men ocksÃ¥ bygga en transparens runt sina egna frÃ¥gor.
Det jag inte fick klarhet i hur de tänker göra med att i artiklar jobba med utlänkar respektive noggrannhet med länkning till eventuella källor men det kommer vi antagligen att se efterhand.
Vad tror jag om framtiden för Newsmill? Om de lyckas att hitta tillräckligt intressanta skribenter, och vÃ¥ga dessa ta ut svängarna tillräckligt för att fr a bloggar ska “hugga” pÃ¥ artiklarna sÃ¥ kommer det gÃ¥ väl. Det intressanta för Newsmill är just den delen: att bli en plats som bloggar kan spinna vidare frÃ¥n – som inte är DN Debatt, som inte bygger pÃ¥ print som grundläggande idé utan faktiskt är en del av det digitala medielandskapet. Samtidigt kan Newsmills lite Ã¥lderstigna syn pÃ¥ skribenter vara en black om foten: de vill gärna att man ska skriva under sitt “eget” namn. Jag har diskuterat det i en bloggpostning pÃ¥ min egen blogg men i korthet tror jag helt enkelt det inte är en vettig väg att gÃ¥. FarhÃ¥gan för mig när det gäller möjligheten att “vinna” bloggosfären och övriga sociala medieeliten är hur öppet man vÃ¥gar att lÃ¥ta Newsmill vara. Samtidigt kan Newsmill just fungera som en enkel övergÃ¥ng mellan traditionella medier till sociala medier för sÃ¥väl media som för ordinära läsare, intresserade av debatt och opinion.
Vad kommer det här innebära för debatten i mer tradionella medier? Läs vidare i Newsmill 2.