Livestreama redaktionsmöten

Idén att direktsända exempelvis morgonmöten på nätet är inte särskilt ny. Vi har skrivit om det förr, bland annat här.

Spokesman review är ett ypperligt exempel på att det fungerar.
Men trots att så många så länge talat om det och även lyft fram just Spokane som ett bra exempel, går det trögt. Jag känner inte till någon annan som sänder sina möten regelbundet, men tar tacksamt emot tips på sådana som gör det.

Men som sagt – det talas om det. Och Tom Cheredar har skrivit på Newsassignment.net.

Han skriver om fördelarna med att låta läsare vara med och chatta under möten, och tar också udden av motargument som handlar om att andra kommer att sno ens nyheter.

“I won’t pretend there isn’t value in keeping the editorial meetings exclusive, but that is in regard to sensitive stories and probably feature pieces. Everything else should be wide open to others in the community.”

vidare:

“The “scooping” era of journalism on the internet is valid only because people do not care where they get their news from and by the same token most people are weary of trusting newsblogs like they do a newspaper [my own opinion]. Soon the only thing that will matter is a dedicated community.”

Som sagt. För att i framtiden vara relevanta krävs kommunikation. Med läsarna. Möjlighet att delta. Och det är inget som behöver kosta, snarare är det ett sätt att få nya infallsvinklar, tips och nyheter. Och framförallt – ett sätt att i framtiden ha ett existensberättigande.
Det kommer att kosta mer att inte haka på än att göra det.

Tom Cheredar rekommenderar tjänsten Ustream.tv.
I Sverige är tjänsterna Bambuser och Qik.com mer kända, och något enklare att använda då det enda som behövs för att kunna sända direkt är en mobiltelefon.

Beträffande rädslan för att någon ska sno nyheterna och tidningen inte ska vara intressant om läsarna varit med och vet vad som komma skall är jag mer rädd att det är svårt att göra redaktionsmöten attraktiva att titta på. Så himla kul är det inte. Men det behövs inte så många tittare för att de ska kunna tillföra tidningen viktiga synpunkter eller information. Det här handlar inte om att få klick på sajten, det handlar om väldigt mycket mer än så.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!