Coelho gillar sociala medier

Jeff Jarvis skriver på guardian.co.uk om hur bestsellerförfattaren Paulo Coelho använder sig av sociala medier och går så långt så att han stöter sig med sin förläggare när han länkar till piratöversättningar av hans böcker som ligger ute på nätet.

“Coelho discovered the power of free when a fan posted a Russian translation of one of his novels online and book sales there climbed from 3,000 to 100,000 to 1m in three years. “This happened in English, in Norwegian, in Japanese and Serbian,” he said. “Now when the book is released in hard copy, the sales are spectacular.”

Att boken fanns ute på nätet ökade alltså försäljningen drastiskt, så Coelho är inte någon idealistisk typ som gillar att jobba gratis. Han har bara precis som Jarvis skriver förstått principen free – att ge bort något gratis för att kunna tjäna pengar i nån annan ände.

Men hans amerikanske förläggare var inte lika förtjust.

“So Coelho started linking to pirated versions of his books from his own website. But when he bragged about this at the Burda Digital Lifestyle Design conference in Munich last January, he got in trouble with his US publisher, HarperCollins, whose then head, Jane Friedman, called him.

Friedman had caught Coelho red-handed – one of the supposedly unauthorised versions he linked to had the author’s own notes in it. “She said, ‘Paulo, come on, don’t shit me’.” He was pirating himself. So they reached a compromise: each month, a different Coelho novel can be read for free in the publisher’s online reader, which prevents making pirated copies.”

Coelho är i mångt och mycket ett bra exempel på hur sociala medier fungerar och hur man kan använda sig av dem för att nå en publik, få publiken att engagera sig och i förlängningen också tjäna pengar. Han bloggar och sägs ha väldigt kul när han får använda språket på ett nytt sätt. Han är en flitig användare av Twitter.

Han använder också sina läsare i sin research inför nya böcker och har därmed förstått att det handlar om kommunikation båda vägar. Han basunerar inte bara ut sina budskap, han deltar, lyssnar och får själv ut något av det. (exempelvis på Twitter följer han fler än det är som följer honom, i motsats vad man kan tro om en sådan superkändis) Han videobloggar också, som här.

“Coelho is the thoroughly modern author. But he still believes in print. For him, this isn’t a matter of print v digital. It’s a question of what comes when you add digital to print. What does it bring him? “It gives me a lot of joy,” he said, “because writing is something you do alone.”

“For Coelho, digital is about relationships. The internet always is – and he is revelling in the new connections it gives him with his readers. He loves to meet them face-to-face. He mentioned on his blog that he’d like to invite a few readers to a party in a remote town in Spain and he was shocked that they were willing to fly in from as far away as Japan. Now he regularly invites readers to his parties.”

Me like. En så stor författare som Paulo Coelho bjuder in sina läsare, träffar dem, bjuder på sig själv och förutom goodwill och ökad försäljning blir han också mindre ensam i sin författarlya. Samtidigt som själva delandet av de egna tankarna kring sina böcker mättar mångas nyfikenhet och kanske gör en och annan tidningsintervju överflödig…

Och han har förstått det här med att läsare vill delta, känna sig sedda och dela med sig av sina tankar.

Ta bara det här inlägget i hans blogg, där han beskriver hur han öppnar posten och får ett ex av den brasilianska upplagan av sin nya bok i handen, och vilken tillfredsställelse han känner då. Varpå han frågar sina läsare vilken typ av arbete de får tillfredsställelse av. Det rasslar bara till i kommentarerna när folk vill dela med sig och berätta vad som får dem att känna sig stolta och nöjda.

Ett icke okänt väl beprövat knep. Ställ frågor. Låt folk berätta om sig själva. Dela med sig av både tankar och kunskap, så kommer de att gilla dig. De kommer att känna sig viktiga och vilja ha en relation med dig. Ett knep som fler mediehus i Sverige borde börja använda sig av lite oftare. (och inte bara mediehus, utan företag och organisationer överhuvudtaget som vill vara relevanta och behålla sina kunder/medlemmar/användare)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar
  • http://www.jenefeldt.se Jenefeldt

    Intressant läsning. Älskar historier som denna. Hur folk lyckas använda nätet på det sättet. Att erbjuda något gratis för att tjäna mer pengar på andra sätt.

  • Pingback: Power of free at Jenefeldt.se

  • http://mymlanthereal.wordpress.com Sofia

    @Jenefeldt: Kul du gillade texten, det var ju mer eller mindre ren stöld från Jarvis…