Nyfiken på Emanuel Karlsten

Det hackas en del – med all rätt – på gammelmedia och deras förakt och rädsla för sina användare och bloggosfären. Men det finns goda exempel på motsatsen. Alltså traditionella medier som ser potentialen hos bloggosfären och till och med handplockar medarbetare därifrån. Expressen gjorde ett bra försök när de plockade in bloggare att redigera Kultursidorna tre sommarfredagar. Men det finns de som går steget längre.

Kanske något oväntat är en av Sveriges modigaste tidningar när det gäller nya medier den kristna dagstidningen Dagen.
Den har under det senaste året genomgått något av en metamorfos och har idag en av de bästa sajterna av alla traditionella tidningar när det gäller interaktivitet.

Något som vi till stor del kan tacka Emanuel Karlsten för. Frälsningssoldaten som bloggade på “The kristen upplevelse” och därifrån plockades till Dagen som webbredaktör. Något som väcker i varje fall mitt intresse och jag var tvungen att ta reda på lite mer om Emanuel och hans jobb med att förändra Dagen.se.

Emanuel hade ingen journalistisk bakgrund överhuvudtaget men fick upp intresset för journalistik och hur medier fungerar genom sitt bloggande. I bloggen uppmärksammade Emanuel några tidningstabbar och fick uppmärksamhet i bloggosfären och även i media.

En av de största framgångarna var när Emanuel var den som uppmärksammade det faktum att Scandic hotels skulle ta bort biblarna från hotellrummen. Resultatet blev att hotellkedjan beslutade lägga tillbaks biblarna.

Sommaren 2007 sökte han sommarjobb på Dagen som reporter. Han fick vikariat som redaktör för Dagen.se och här beskriver han själv hur han jobbade den första sommaren:

“Med extremt enkla grepp snyggade jag upp sajten. Började använda bilder, ge puffarna lite “kärlek”, spela med rubriker och på så sätt tydliggöra för läsaren vår nyhetsvärdering. Till synes extremt enkla knep, men som ändå, av någon anledning, förbigåtts. Jag initierade bloggar från olika kristna sommarkonferenser. Startade en mms-portal där dagenläsare kunde mms:a in sina bästa sommarbilder eller bilder från andra event. Helt enkelt saker som jag själv saknat som läsare av Dagen.se.

Jag åkte till Almedalsveckan och gjorde, med oerhört enkla medel, relativt välproducerad webbtv.

Under sommaren inledde jag även kontakt med Twingly. Efter viss övertalning av den egna tidningsledningen kunde vi i augisti lansera Twingly på Dagen.se. Då som tredje dagstidning i Sverige, efter DN och SvD. Twingly kom att sätta och befästa Dagen.se på kartan. Det har gjort att det långt mer än tiodubblat antalet inlänkar till Dagen.se. Det har gjort att vi nästan varje dag har en länk med på knuff.se. Det har gjort att vi är en naturlig tidning för många att söka sig till för att få ett uppslag att skriva om, eller en ny vinkling på en nyhet.”

Som Emanuel Karlsten själv säger – många av de viktigaste förändringarna kan göras med enkla medel, och jag tror inte Dagen ångrar att de lät honom göra de här första smygande förändringarna av sajten.

Emanuel hade sökt in till en journalistutbildning men den hann han bara börja på eftersom Dagen ville ha tillbaks honom och sedan oktober ifjol är han deras webbredaktör.

Sedan Emanuel tog över har följande förändringar gjorts på Dagen.se:

* Dagen har fler, oftare och mer uppdaterade bloggar, och de har hög placering. Utöver nyheter och opinionsmaterial är det bloggarna som klickas mest.

* Tagit bort det inlåsta materialet. (här fick Emanuel stångas en del med tidningsledningen) TIdningen låser fortfarande in sitt featurematerial för prenumeranter, men de blir inte synliga så länge man inte är inloggad. Glada prenumeranter får mer material, och “gratisläsare” slipper bli förbannade.

* Googleoptimerat – Dagen fanns i princip inte på google innan, men googles intrafik står nu för drygt nu för drygt 30% av den dagliga trafiken.

* Infört prenumerationen Ekosmart – En idé född utifrån diskussionerna (och kompromissen) om att det inte längre går att låsa in material. Samtidigt får Dagen, som första tidning i Sverige, ts-poäng på dessa (webb)prenumeranter.
(Detta skrev SSBD om här.)

* Prioriterat tidningens kärnmaterial – Dagen har bortprioriterat att lägga ned tid på regelbunden egenproducerad webbtv, utveckling av sidotjänster och nya webbtjänster. Istället har fokus legat på att presentera textnyheter så bra som möjligt.

* LäsarDagen körs som beta. Där kan läsarna själva skicka in sina nyheter.

* Försök pågår med att leta sig ut bland microbloggarna på Twitter.com/dagen. Än så länge pumpas bara rss-flödet ut. (Men Emanuel själv är däremot – såklart – aktiv på Jaiku)

* Mobilsajten mobil.dagen.se

* Lagt ut rss-flöden

* De populäraste artikelserierna samlas på en platta längst ner på förstasidan.

* Anmäl fel i artikel-knapp (under varje artikel), för att snabbare ska hitta faktafel och eventuella stavfel eller formateringsfel. (Sofia like)

* Livebevakning med Bambuser – Under “Jesusmanifestationen” som lockade 12 000 kristna till kungsträdgården var det flera som livebloggade från olika håll under dagen, och allt bambusades. Dagen var då den första tidningsredaktion som använde Bambuser redaktionellt. Veckan senare använde svd.se tjänsten.

* Livesändning av egna arr – under Dagen och Frälsningsarméns arrangemang (g) som i Gud i Almedalen livesändes egna seminarier och eftersnack.

Och resultatet: Jo Dagen.se har ökat trafiken med 60 procent på ett år. Däremot har Emanuel inte ett dugg att göra med intäktssidan, han gör sitt redaktionella jobb oberoende av det. Men annonsförsäljningen på nätet ligger enligt uppgift just nu över budget…

Dessutom bloggar Emanuel om sitt jobb och om vad som händer i medievärlden och bloggosfären. Han länkar friskt till andra och är öppen och tar diskussioner, precis som det ska vara.

Som varande reporter på en morgontidning där jag tycker att beslutsfattandet är en alldeles för utdragen process som bromsar och hämmar kreativitet är jag imponerad av hur snabbt det går på Dagen. Men Emanuel själv säger så här:
“Dagen är en liten tidning med en ledning som – när de väl beslutat sig – arbetar OERHÖRT snabbt. Problemet är att komma till det där beslutet. Och där har det absolut inte varit helt lätt. Jag stångar mig alltjämt blodig varje dag. Och här finns oceaner av frustration hos mig.”

Emanuel snälla – fortsätt vara frustrerad. Stånga dig blodig och genomför dina idéer, så att andra får se hur bra det kan bli. Så att vi har någon att ta efter och använda som gott exempel på vad man kan åstadkomma.

Och ni tidningschefer: Våga lite mer. Fatta lite snabbare beslut. Låt killar som Emanuel få friare händer så att det händer saker.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(100%) (0%) (0%) (0%)
1 butt