Veckan som gick – vecka 23

Det varma vädret har inte precis inspirerat till datorhängande, men en del bra grejer vill vi ändå rekommendera:

Mycket har under veckan naturligtvis kretsat kring WAN, World Association of Newspapers som hade sin årliga kongress i Göteborg.
Sofia var där och redan skrivit ett kort referat men här följer några fler länkar för den som vill läsa mer om vad som sades under kongressen: Martin Jönsson har skrivit om rapporten från AP om ungdomars syn på nyhetsmedier.
Elisabeth Bäck bloggade flitigt under hela kongressen, med många personliga reflektioner.
Anna Serner har skrivit en mycket kort sammanfattning där hon funderar över det faktum att inget offentligt uttalande gjordes från kongressen angående självmordsbomben mot Danska ambassaden.
Hans Kullin bloggade under hela kongressen. Här har han skrivit om budskapet som trumpedades ut här och där – nämligen att papperstidningens död är betydligt överdriven. Men det fick inte stå helt oemotsagt.
Samtidigt diskuterades faktiskt spännande innovationer vad gäller papper, så som det här nya formatet.
Sedan vill vi igen ge Axel Håkansson från Medievärlden cred för all Bambusing under kongressen.

Olle Lidbom reflekterar över skillnaderna i amerikansk och svensk dagstidningsannonsering, och hur de slår olika när internet tar över radannonseringen.

Bilddagboken köper in sig i Bloggkoll. Eller snarare är det Wyatt, som förutom Bilddagboken även ligger bakom Lunarstorm och Tyda.se, nu köpt in sig även i Bloggkoll. Vi säger grattis till grabbarna på Bloggkoll.

Martin Lindvall på GCI Stockholm skriver intressant om att göra material tillgängligt för fler och samtidigt ge saker som sägs vid olika framträdanden och evenemang längre livstid.

Martin Jönsson kommenterar Obamas vinst i kampen mot Clinton inför amerikanska presidentvalet, och menar att Obamas trumf var att han var betydligt bättre på att använda sig av de sociala medierna. Ligger antagligen en hel del i det.
Martin skriver också om Expressens upplageras, som är större än konkurrentens. Som ändå inte kan sägas vara litet. Det går fort nu, och takten i raset av papperstidningarnas upplagor verkar öka med skrämmande hastighet för alla papperskramare.

Daniel på Mindpark har skrivit om kvalitet kontra kvantitet på nätet. Och tar upp det oh så viktiga ordet relevans. Om mediesajterna inte lyckas vara relevanta för användarna kan de lika gärna lägga ner nu.
För som Joakim säger: Det är nu det händer. Och jag kan lätt relatera till hur det ser ut hemma hos mig, i min familj, och hur barnen irriterar sig när någon från teve inte finns på nätet, eller när jag själv inte orkar koncentrera mig på att se en hel film utan att faktiskt ha lite koll på vad som händer i resten av världen samtidigt.

Folk vill inte vara får, skriver Erik Stattin. Och det är det här tänket som är så viktigt för alla sajter som vill ha trafik – de som besöker sajten måste få delta, agera, säga vad de tycker och dela med sig av sina egna kunskaper, snarare än vara passiva mottagare av information som någon annan valt.

Leif Kajrup tar upp det som Niclas länge predikat: Du äger inte längre ditt varumärke. Samtidigt påpekar han att sociala medier inte är lösningen på allt, men ett viktigt verktyg.

Sen så har ju Fotbolls-EM dragit igång, och Ola Henriksson på svd.se har försökt spå vilka sajter som kommer vinna kriget om den bästa bevakningen.

Veckans video blir kanske något oväntat en Bambusing från WAN. Där firades midsommar i förskott för att visa de utländska gästerna hur man leker “små grodorna”. Ett par kända mediepersonligheter kan höras och ses i filmen.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!