Veckan som gick – vecka 22

Vi var ju lite lata förra veckan men nu ska vi ta tag i det hela.

Den största nyheten var att NYT väljer att släppa sitt innehåll helt fritt: och då fritt i meningen att man väljer att skapa ett öppet API (application programming interface) runt vilket andra kan bygga applikationer, exempelvis koppla samman det med karttjänster etc. Det fortsätter det jobb som NYT faktiskt haft länge – när de byggt ut sin RSS-användning och på många olika sätt blivit en viktig nyhetskälla för bloggosfären. NYT själva har inte egentligen gått ut med nyheten (vad jag kan se) men frågar sina användare vad de skulle vilja använda det till.

Jocke J har hoppat in och pratat om ombudsmän för media. Ett bra prat. Kortversion kan läsas på Mindpark.

Att Rolf van den Brink väljer att avgå som chefredaktör för Dagens Media var både oväntat och väntat. Om hans mål är att satsa vidare på Dagens Story eller vilka andra idéer som han har vet man inte men hans efterträdare blir Fredrik Svedjetun som tillsammans med Tia Jumbe kommer att rodda tidningen vidare. Ett val som på papperet verkar tillfälligt men som på VD Meerburg låter mer tänkt att fortsätta:

Det är dags för Dagens Media att gå in i nästa fas som mer ³etablerad²
tidning och webb. Vi känner att vi har rätt bemanning I både Fredrik
Svedjetun och Tia Jumbe att driva Dagens Media vidare. De har varit hos oss
länge och vet precis vad vi är och vad vi behöver göra framöver

Det vore spännande att se några nya tag när det gäller att inkorporera mer av det sociala medietänkandet i tidningen framöver. Eftersom Resumés communitysatsning inte verkar fått riktigt den effekt som de tänkt sig så ligger vägen öppen för DM att bli relevant i att spetsa rapporteringen runt nya medier-marknadskommunikation.

En som förstått det här med att granska medierna och använder bloggen som kanal för att rätta till missuppfattningar och föra ut sitt budskap utan risk att bli felciterad är Ulf Ekman. Han kommenterar Dagens artikelserie om Livets Ord i sin blogg, och hans retorik funkar även i den kanalen.

Dagen har för övrgit fräschat upp sin sajt, den känns mycket överskådlig och användarvänlig.

Avisen.dk har tröttnat på läsarmeterial. Jag tror fortfarande på det, men det måste finnas en tydlig tanke bakom och total anarki är inte modellen.

Mycket har handlat om Resumés lista över viktiga människor. Ronnie Sandahl har dissat sin egen nominering under sin kapning av Belinda Olssons blogg.

Webbläsarföretaget Opera har sammanställt sin mobila webbläsares användningsområden och slår fast att den mobila webben tillhör de sociala nätverken.

With social networks dominating Opera Mini’s traffic, it is clear that people use their mobile browser as yet another communication tool on their phone. I find it reassuring to see that there is decreasing distinction between the types of Web content people use on the mobile device – it really is one Web, with people using whichever device they choose to connect to that Web.

Just tanken på att vi blir mindre beroende av vilken gadget vi använder för webben är en viktig insikt som fr a medierna måste inse och hantera – exempelvis se till att serverprogramvaran automatiskt känner av från vad man surfar in på och förändrar sajten utifrån användarens behov.

Ett briljant exempel på när sociala medier blir en del av det kollektiva medvetandet är hur bandet Weezer bjuder in de mest kända personerna från YouTube att delta i deras video:

Som Wired väljer att kalla det:

Whether you think of the savvy short as the web celeb edition of “We Are the World” or a live-action version of “Internet People,” the catchy geek anthem hits its mark.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!