Mäktigast i medierna

Det börjar att röra på sig. Från att under många år varit djupa diken mellan traditionella medier och digitala medier så börjar det byggas fler och fler broar.

Det ser man bland annat i samband med utnämningarna av Sveriges 499 mäktigaste. De nominerade är visserligen oftast de vanliga (man kan väl säga att utse Göran Persson till årets mäktigaste pr-konsult är ett extremt analogt val…) men kul är att se hur Isobel H-K är med på 499-listan och hur hennes gränsöverskridande jobb med blogg och pappersmedia uppmärksammas.

listan över mäktigast i media finns självklart Jonas Bonnier och resten av de traditionellt stora men brobyggare är självklart Anna Settman på Aftonbladet Nya Medier (46e plats), Bo Hedin på SvD Digitala Medier (60).

Samtidigt vet vi att MittMedia och alla de andra mediehusen håller på att öppna ögonen. Det tråkiga med listan är att makten räknas utifrån ett kvantitativt perspektiv. Jag personligen hade gärna sett exempelvis Jocke Jardenberg på listan – han och Mindpark har makt utifrån sitt arbete med utveckling och spaning på nya medier.

Bland publicisterna ser det bättre ut: Kalle Ljungkvist ligger sjua. Hans långa arbete med Aftonbladet Nya Medier betalar sig. Elisabeth Bäck på VLT hamnar på 12e plats, och hennes bloggande ger tilltro till att VLT ska bygga fler broar mellan sin traditionell print och nya medier. Lundsjö på E24 är ett bra val (14) precis som Linus Paulsson på di.se (31).

För egen del hade jag gärna sett Pontus Schultz högre än 40e plats eftersom han har en mission runt nya medier personligen, och jag tror att VA.se kan komma att bli mycket viktigare i framtiden. Dock saknas bloggare. Varför? Vi har inte någon som står ut när det gäller nyhetsmedia i traditionell mening. Men jag skulle vilja påstå att Johan Larsson, skapare av knuff.se (och en hög med andra tjänster) borde finnas med på någon av listorna.

Om man däremot tittar på Årets Mäktigaste Åsiktsmaskiner så skulle jag vilja påstå att broarna är starka och breda (även om Resumé inte reflekterar över det). Redan på andra plats finns Katrine Kielos, vars bloggande varit väl känt. Precis som Alex Schulman på tredje plats. Peter Wolodarski har inte bloggat men ändå haft en fot i båda “lägren” liksom Per Gudmundson som tidigt tog bloggande och sociala medier till sig. Den första rena bloggaren på listan är Blondinbella aka Isabella Löwengrip (23), vilket kan kännas lite tråkigt om man önskar sig bloggen som ett fenomen utifrån en annan nytta än nöje – men det visar ändå att bloggandet nu är konsoliderat. På plats 27 kommer PM och Leo vars digitala idé kan bli hur bra som helst (jepp.). Björn af Kleen tillhörde den tidiga mediebloggenerationen (diagnos.dk) och Kjell Häglund har drivit blogg mycket länge. Den som bygger broarna mellan traditionella och nya medier mest är ändå Martin Jönsson som nyss blivit utnämnd till hedersgästprofessor vid JMKG. Han borde ha en högre placering än 45.

Men slutsatsen är ändå att broarna börjat byggas, de är smala spångar. Nästa år är jag övertygad om att listan kommer att se helt annorlunda ut. Mycket annorlunda.

Apropå mäktiga och inflytelserika bloggar så har Vassa Eggen blivit invald i Granskningsnämnden.

The Observer har valt att lista världens mest inflytelserika bloggar och till skillnad mot den svenska listans enda modebloggare så tronar här politiska bloggkonglomeratet Huffington Post på första plats. Sen följer en bred mix av de största och mest kända bloggarna. Utifrån ett rent sociala medieperspektiv är självklart Mashable intressant liksom Copyblogger på 50e men hela spektrat av bloggar är också en historia om utvecklingen av web2.0. Det som skiljer den här listan mot vad man skulle kunna tänka sig en motsvarande svensk listning är att här finns självklart stora teknikbloggar, några matbloggar och The Sartorialist, modebloggandets ursprung men fr a en mängd viktiga opinionsbloggar förutom Huffington. Plus ett antal personliga bloggar som inte handlar om mediepersonligheter utan organiskt skapade bloggframgångar.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!