Fegheten i tidningsbranschen

Läser Martin Jönsson om tidningshusens dåliga affärer på nätet.

Han beskriver hur reklamintäkterna på nätet ökar ständigt, fast inte hos de traditionella tidningshusen. Och han sätter fingret på en sak som kan göra mig otroligt frustrerad och trött. Nämligen detta:

“Många tidningsföretag har varit tveksamma att satsa på nätet eftersom de inte sett tillräckligt många exempel på hur tidningsföretag tjänar pengar på nätet. Och så går resonemanget hela cirkeln runt.”

Varför är det så, att alltid någon annan måste vara före? Att man måste få något slags bevis innan man själv vågar satsa? Det finns en symptomatisk tröghet i tidningsbranschen, en rädsla för att våga prova nya grepp och ett tänk i stil med att “men så gör inte vi”, särskilt om “ingen annan gör så” heller.

För precis som Martin konstaterar: Det går att tjäna pengar på nätet. Ganska många gör det. Så varför inte tidningarna?

Jag har hört luddiga förklaringar om att det inte går att sälja in annonser på nätet. Samtidigt som jag sett på nära håll att det faktiskt går om man satsar på att sälja webb.

Och såklart: De som tjänar pengar på nätet är sajter som är fria från fyrkantigt tidningstänk. Tidningshusen måste släppa det. Det går inte att tänka “tidning” om man ska göra webb. Vi gör nyheter. Vi förmedlar information. Det finns tusen sätt att göra det på, så varför ser nästan varje tidningssajt ut som en papperstidning fast på skärm?

Vilken tidning i Sverige ska våga göra något helt nytt av sin webb? Våga riva ner, börja på noll och göra helt nytt anpassat till internet och webb 2.0? Jag tror inte att det betyder att alla ska starta communitys. Jag tror det handlar om användarvändlighet, sökvänlighet, möjligheter för användarna att skapa sin egen sajt och bra tjänster mobilt. Det handlar om att kommunicera med sina läsare och satsa på interaktivitet.

(Jag hyser stort hopp här till Sydsvenskans Redesign, och hoppas att deras idéer ska smitta av sig till andra tidningshus.)

Och inte minst – se till att ha en gemensam vision om hur det ska ske, där marknadsavdelningar och redaktioner kommunicerar med varandra för att nå bästa möjliga resultat. Och då kommer det också gå att få reklamintäkter, det går ju uppenbarligen på andra sajter som är nätanpassade istället för tidningsanpassade. Det finns inte längre tid att vänta på resultatet för andra tidningssajter, det borde räcka med att konstatera var reklampengarna tar vägen…

Mer om detta – lyssna på What’s Next intervju med Alberto Knapp Bjerén från spanska user interaction-byrån the Cocktail. Hans budskap är “Glöm att du är en tidning”.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!