Veckan som gick – vecka 20

Jonas Bonnier har intervjuats av amerikanska Advertising Age. Martin Jönsson kommenterar intervjun här. Det handlar mycket om nya medier och närvaro på internet. Tidigare har vi nämnt Bonniers uttalande att “internet är inte massmedium”, något som han utvecklar i intervjun på ett inte så dumt sätt. Intervjun kommenteras också på Dagens Media.

Martin Jönsson har även skrivit om reklamkonjunkturen på nätet som fortfarande verkar gå spikrakt uppåt. Mer pengar läggs nu på internetmarknadsföring än dito teve och direktreklam. Samtidigt skriver Resumé om ett hot mot nätannonseringen som den ser ut idag: Spridningen av i det här fallet Adblock plus, en programvara som blockerar annonsbanners. Samtidigt går det ju hand i hand med det budskap som vi försöker sprida: framtidens användare vill själva välja. Vad, när och hur de ska konsumera sina medier, inklusive reklamen.

Kanske bäst den här veckan – Niklas Strömstedt ställer Se & Hörs chefredaktör Tua Lundström mot väggen. Jag kan tänka mig att somliga redaktörer börjar darra på manchetterna när de inser att de inte längre går fria från granskning. Det är bara att konstatera att de inte längre har makten över ordet. Men för demokratin är det underbart. För yttrandefriheten är det underbart. Och för den seriösa journalistiken är det alldeles fantastiskt.

Svenska wordpressklubben har hållit sitt första möte. I samband med det ställer Jonas den intressanta frågan om vilken svensk tidning som ska vara först med att skippa ex polopoly och köra wordpress fullt ut.

I början av veckan släpptes bloggvärde.se, en sajt där man kan ta reda på hur mycket pengar ens blogg är värd. Liknande verktyg har funnits länge, frågan är relevansen i de fiktiva värdena som räknas ut. Vi (både Sofia och Niclas) skulle vara miljonärer om det fungerade i praktiken. Anders Mildner har som vanligt tagit det ett steg längre när han bloggar om bloggvärde, och reflekterar över det faktum att bloggarna inte längre lever i periferin utan faktiskt börjar bli en faktor att räkna med.

DN tar upp kampen om de kunskapstörstiga genom att lansera dn.factlab. Bra tanke, jag var in och gjorde ett par sökningar men tyckte det var lite rörigt. Ska inte vara för hård dock då sajten än så länge är i Beta.

Något som diskuterats flitigt under veckan är GCI Stockholms undersökning som visar att var fjärde storföretag inte alls förstår sociala medier. Niclas skrev om det på Researcher. Brit Stakston på JMW har skrivit om det. CGI Stockholm kommenterar deras inlägg här. Och så mer hos Researcher.

Ämnet aktualiserades nästan genast när svd.se låg nere alldeles för länge under onsdagen. Niclas skrev om det här.

Många är vi som spänt väntar på att få se hur PM och Leo’s “hemliga” debattsajt ska se ut. I veckan värvades en tredje redaktör, nämligen Karin Eder Ekman som varit redaktör för tidskriften Bang. Hon ska visst börja formellt den 1 augusti men har redan smygstartat med att blogga på den gemensamma bloggen.

Twitter som nyhetsmedium har diskuterats förr, inte minst i WNINM där Sofia medverkade. Nu är twitter på tapeten igen, i och med jordbävningen i Kina. Och senast i fredags fick både Niclas och Sofia de snabbaste uppdateringarna om hockeysemifinalen via Jaiku. Underbart för nyhetskonsumenterna, hotfullt för traditionella media. Om de inte tar åt sig och lär sig använda de nya snabba kanalerna på rätt sätt.

En som i veckan börjat använda sig av Jaiku är Leif Pagrotsky. Ska bli intressant att se i vilken omfattning han kommer att använda sig av kanalen.

Och apropå Whats Next – i veckan var nomineringarna klara och nu kan du gå in och rösta fram de som ska vinna Svenska podradiopriser.

Mashable kan man läsa nyheter om twitter i princip varenda dag. Den här veckans guldkorn var detta. Men de har också skrivit om de svårigheter som uppstår när man använder flera nätverkstjänster och ska försöka synka dem, här om Friendfeed vs twitter. Istället för att göra konversationen sammanhållande förs den på flera olika plattformar som inte alltid har naturliga kopplingar. Splittrar istället för samlar. Ett problem som vi också märkt av den senaste tiden när inbjudningar till oräkneliga antal sociala mashups sprids snabbt som attan. Förvirring uppstår.

Det här projektet som avslutades i veckan har det varit rätt tyst om tycker jag. Ska bli väldigt intressant att få ta del av resultatet och jag hoppas verkligen att det ska ge konkreta reslutat i praktiken.

Sydsvenskans Redesignprojekt går vidare. I fredags hade de ett spännande frukostseminarium som sammanfattas här.

Kanske relaterat till Sofias reflektioner om upphovsrätt och vad som kan hända när allt släpps fritt på nätet. Självklart saknas inte den uppföljande debatten i bloggosfären. Också Dagens media har skrivit om debaclet.

Och när vi ändå är inne på public service och Engla: Andreas Ektröm har funderat.

Mer public service men om något helt annat har Vassa Eggen skrivit.

Hos Erik Stattin, Mymarkup, old school and shit, hittade jag en video med den levande legenden, mediaguryn Noam Chomsky på besök hos Google. Den är lång, men jag kunde inte sluta titta/lyssna. Inte minst intressant när han tar upp okunskapen om vad som händer i världen och hur den ser ut, hos dagens unga, främst i USA. Han nämner deras bortskämdhet och ointresse för vad som händer i omvärlden. Fast med tillägget att han tror det är bättre nu än för några år sedan.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar