Veckan som gick – vecka 19

Erik Starck har skrivit träffande om sitt beroende. Beroende av sociala nätverkstjänster så som Jaiku, Twitter och Twine. Bäst är när han förklarar att det inte är tekniken i sig det handlar om, utom om detta:

No, the real source of my addiction is you, dear reader. It’s your thoughts, your ideas, your insights that keeps my addiction alive. I just can’t get enough of it. I want more, more, more!”

För det är ju precis det det handlar om. Utbyte av kunskap och idéer. Och ett visst mått av bekräftelse.

En moraliserande debattartikel från en entreprenör. Onekligen en märklig inlaga som försöker att balansera på “allt är bra om det är lagom använt”. Stefan Hallgren förklarar att “lägereldstittandet” är över när det gäller TV – och att det finns många saker som är mer produktiva (sic!) än att se TV. Hans springande punkt är att bokläsning, internet och datorspelande skapar mer aktivitet i hjärnan än TV-tittandet; och därför är det bättre.

Linda Skugge, som faktiskt är en av dem som i en mer bred folklighet populariserade bloggandet, väljer att sluta på Expressen efter femton år. Tidningen drar upp det hela som en stor nyhet. Skugge nämner bland annat Vulkan.se där man siktar på utomlandslansering.

I måndags diskuterades supporterjournalistik i SVT. Kobraredaktionen intog fotbollskväll. Daniel Olemyr har skrivit en mycket bra sammanfattning här.

En dag med Eva Hamilton. Onekligen intressant att allt är mycket analogt. Hon kollar mailen en gång per dag…

Intresset för att annonsera på bloggar ökar. Att de flesta fortfarande famlar lite efter rätt sätt och att ingen har några riktiga siffror är kanske inte så förvånande med tanke på hur bloggosfären fullkomligt expoderat det senaste året.

Ett enkelt men konkret exempel på hur bloggar kan komplettera nyhetstexter, ge ett mervärde och tillföra viktig information är det här, där Aftonbladet har en artikel baserad på en statistisk undersökning och den som följer länken till bloggen Genusperspektiv kan få en lite annan bild av det skrivna. Det här visar ju också hur journalisterna kanske måste vara lite mer noggranna. De är granskade. Farligt kanske för den som vill ha makt, men ur ett journalistiskt och demokratiskt perspektiv alldeles lysande.

Fredrik Wackå har skrivit om bloggstatistik. Det är långt ifrån antalet träffar som räknas. Också Vassa Eggen berörde ämnet.

Ett problem för exempelvis mobil-TV är att operatörerna vägrar släppa uppgifter om vilka som använder olika tjänster, vilket gör att mobil-TV-tittandet är försvinnande jämfört med mer mogna mobilmarknader i Asien. Ett ytterligare problem är också operatörernas girighet som tar sig uttryck i svåröverskådliga abbonnemang och ett ointresse att sälja flatrate på riktigt.

Sånt här behövs det mer av. Steg för steg, så skapar du din egen WordPressblogg. När det rasar in nya tjänster och möjligheter önskar jag mig fler lätta instruktioner av folk som har testat, så man slipper göra om andras misstag.

I USA har politikerna förstått vikten av att använda sociala nätverk för att hänga med. Det går trögt i Sverige men Björn Mellstrand på JMW nämner några som ändå försöker.

På The Blog Herald har Jonathan Bailey skrivit om Copyright and Twitter. Intressant inte bara utifrån Twitter utan ifråga om allt material som flödar fritt på nätet, det som Sofia behandlade tidigare i veckan här.

Och apropå Twitter – det är lätt för oss nördar att tro att det är hur stort som helst. GCI Stockholm har siffrorna.

StockholmMediaWeek bjöd på flera intressanta debatter om framtidens medier. Samtidigt lanserades Aftonbladets Snack, som Niclas skrev om här.

Medievärlden hade ett stort reportage om Sofia. Men… varför finns den inte att läsa på nätet? Det är märkligt när inte ens branschtidningarna förstår vikten av att delta i konversationen online, särskilt då artikeln handlar om nya medier. Och… varför kan man inte kommentera artiklar på Medievärldens sajt? TU:s eget organ borde vara en utmärkt plattform för diskussion kring utvecklingen i medierna, och inte bara en megafon. Är det symptomatiskt att TU inte vill ha diskussion? I samma nummer fanns en debattartikel av Svenåke Boström som inte heller den återfinns i webbupplagan. Oerhört märkligt med tanke på ämnet – “Var finns tidningsledarna i debatten?” där Svenåke uppmanar där chefer inom pressen att finnas på nätet, att läsa bloggar och aktivt delta i diskussionen. Vi kommer antagligen försöka att återkomma i ämnet framöver.

Martin Jönsson presenterade siffror som visar att allt fler tidningsredaktörer tror att nyheter i framtiden kommer att vara gratis, samtidigt som de ser ljust på framtiden.

Anställda dissar interna nätverk. Inte ett dugg förvånande, ingen orkar med att finnas överallt hela tiden. Det här är en utmaning för företagen den närmaste tiden – att hitta fungerande sätt för intern kommunikation på de offentliga plattformarna. Wackå har skrivit mer om det här.

På lördagskvällen var det dags för Pangea Day. En alldeles underbar tillställning. Människor över hela världen samlades för att tillsammans med andra och samtidigt som resten av världen se en lång rad kortfilmer, utan egentlig agenda annat än att beröra. Sannerligen ett exempel på hur nätet gör världen mindre och för oss närmare varandra. I Sverige har uppmärksamheten varit liten kring eventet, men på några platser samlades folk och tittade tillsammans. Andra satt hemma och följde med via sina datorer. Självklart fanns en kanal på Jaiku där man kunde diskutera och kommentera under tiden. Highlights från kvällen hittar du här.

Veckans video kan inte bli någon annan än denna: Tom Waits visar hur man gör en presskonferens (se hela):

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar