Veckan som gick – vecka 18

Isobel skriver intressant utifrån den senaste Publicistklubbsdebatten:

Varför talades det å ena sidan om vikten för det så kallade folket att lufta sina uppfattningar, som på bloggar eller i Ring P1, å den andra om behovet att upplyst och kunnig idédiskussion, men så lite om tanken att experter och andra skulle kunna tala med varandra? Det är ju just det som händer i bloggvärlden, men som så få i gammelmedia tycks begripa. Sändare och mottagare är på samma nivå i hierarkin, etiketterna utbytbara, samtalet möjligt.

Se Pontus Schultz framträdande på Medietekniks branschdag. Som vanligt har Björn Falkevik gjort ett stort jobb i att dokumentera saker som händer. Fortsätt med Björn Jeffreys dragning från samma tillfälle.

Josh skriver om svärmintelligens och kopplar det till några nya schyssta sägningar: bloggosvärm. Det hela handlar om att fördjupa tänkandet runt wisdom of the crowd och crowdsourcing. Intressant och sätter man det i ett medieperspektiv så handlar det om att det faktiskt ger möjligheten till att varje artikel har en potential att bli ännu bättre genom att låta läsarna delta i själva tillkomsten.

advergirl har skapat en sorts roadmap för krishantering genom att använda sociala medier. Intressant både för företag men också för medierna – hur faktiskt använda fr a mikrobloggningen som en tidig heads-up.
Hon avslutar med en känga:

Don’t lie (actual lies, fake email accounts, faux online personas, etc.). Don’t send press releases (you wouldn’t believe how many of those I actually receive). We’re people. You are, too.

Via Media Culpa får vi reda på att Gawker Media börjar sälja av en del av sina bloggar. Det som kanske är mest förvånande är att Wonkette blir en del av samma reklamnätverk som Daily Kos, PerezHilton mfl och släpper contentnätverkandet med övriga bloggar (Gizmodo, Lifehacker mfl) i Gawker. I sin vanliga lätt manierade stil förklarar Nick Denton det med att han och Gawker dels förbereder sig för en nedgång för mediesajter (eller hur det nu var) och dels att Gawker haft svårt att sälja reklam på de sajter som nu avyttras. Vi tror också att det handlar om en konsolidering, att det är svårt att driva ett contentnätverk med flera så oerhört starka, disparata bloggvarumärken. De som idag är redaktörer på Wonkette verkar inte helt hänga läpp heller.

Tidningen Dagen ligger som vanligt i framkant. I lördags Bambusades Jesusmanifestationen i Kungsträdgården. Rykten gör gällande att Bambuser slog tittarrekord.

Vassa Eggen kommenterar Håkan Lindqvists ledare i Journalisten. Håhåjaja.

Att det bara är ungdomar som hänger på nätet är en myt som väl ingen tror på längre. Sveriges pensionärers riksförbund presenterade i veckan sin nätupplaga av tidningen Veteranen, som är användarvänlig och säkert kan komma att funka bra som forum för pensionärer. Bland forumen kan nämnas “Gay and Grey”, för homosexuella pensionärer. Heja!

Kullin skriver på Media Culpa om unga politiker i Malaysia som tvingas blogga. Om de inte gör det anses de inte vara kvalificerade att bli ledare. Något för alla bloggmoståndare i Sverige att fundera över. Bloggen är inte ett irrbloss i debatten. Långt därifrån.

En sur karamell har hittat ett exempel på medborgarjournalistik i ett nötskal.

Martin Jönsson gillar – precis som jag – Playrapport.
Däremot kan man fundera över vad som händer med Public Service när Englas begravning ska direktsändas i teve. Niclas har skrivit om det på deepedition.

Leif Kajrup har skrivit bra om reklam i webb 2.0.

Mikrobloggar kan användas på många sätt. Rop på hjälp är ett.

Ny teknik har alltid betraktats med viss skeptiscism:

Skratta kan man och konstatera att inget har förändrats. Men discoavgiften infördes. (däremot blev det inte några indragna serveringstillstånd för diskoteken) Copyriot har skrivit utförligt om hotet och dansbanden här.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar