Veckan som gick – vecka 16

Mycket har i vår “bubbla” handlat om Disruptive Media. Sofia har sammanfattat första dagens seminarier i tidigare postningar (vi kommer att tagga upp dem för enklare åtkomst) här på SSBD och Niclas var på workshop med Neville Hobson som han sammanfattade här. Vad gäller första dagens seminarier så var det kanske första gången som det digitala genomslaget visade sin styrka: även de som inte kunde vara närvarande av olika skäl kunde följa det hela, vara delaktiga och endast förlora själva det analoga minglandet.

Söndagsbloggning brukar vara lite mer “mjukvara”, mer personligt. Jocke Jardenberg har valt att ge personer cred för det som de gjort, något som vi lätt glömmer idag när det går fortare och fortare. Hans postning om Lotta Holmström är viktig: inte bara för att hon är en av de personer som förändrat saker i mötena mellan old media och new media, utan också för att visa en historieskrivning.

Nyheten att Thorbjörn Larsson uppenbarligen censurerat DNs läsarombudsman visar än en gång på de stora problem som traditionella media står inför när de möter en medievärld som mer och mer byggs på transparens och autencitet.

För någon månad sedan var Niclas uppe på Dagens Media. Nu har Anders Andarve dykt upp. Andarve är nästintill mytomspunnen som en idog och inte sällan uppkäftig (och ibland tjatig) kommenterare av branschmedierna. Hans namn syns jämt i artikelkommentarer, fr a runt frågor om GP/Stampen och tidningsbranschen.

Martin Jönsson kommenterar Mitt-I-tidningarnas framgång inom den hyperlokala sfären.

En av veckans applikationsnyheter är att Six Apart släppt en Facebook-applikation där man kan blogga i sin Facebook men skicka ut bloggtexterna utanför. Det är helt enkelt ett behövligt sätt för Facebook att förändra sin isolationistiska approach med att man bara kan plocka in saker i Facebook men aldrig flytta ut dem.

On one hand this could end up being just another Facebook app, the vast majority of which probably weren’t worth the time they took to create. On the other hand, BlogIt could be a small wedge into a series of game changing moves in social media.

Riksdagsman Mats Johansson (m) går hårt fram för att ta bort reklamskatten. Först för dagstidningar. Detta är inte heller speciellt förvånande, då denne politiker är en av de mest kritiska till bloggarnas utveckling.

Anders Mildner skrev apropå de döda bloggarna i USA om tidningarnas beteende i stort när det gäller bloggar. Han har ett par intressanta perspektiv, som detta: Ironiskt nog är det allt oftare de traditionella medierna som står för fördumningen. Receptet ovan på hur man får länkar från bloggar verkar nämligen stämma rätt bra. I jakten på besökare, kommentarer och länkar producerar journalisterna därför gång på gång medvetet hittepånyheter – allt i jakten på publik.

Ryktet som Facebooks död är betydligt överdrivet. Antalet unika besökare ökar.

2008 verkar verkligen vara ett år för sociala medier. Nu är det Posten som öppnar en kundchatt.

Teveprogrammet Efterlyst har kommit ikapp Rapport i antal tittare. Om det säger mest om Rapport eller om Efterlyst eller om tittarna låter vi vara osagt, men litegrann kanske det har att göra med att tittarna är mer deltagare än ensidigt mottagare i Efterlyst än i Rapport.

Maja Aase lämnar tidningen Journalisten. Hon har gjort en del förändringar och sajten känns fräschare nu, men varför ingen kommentarsfunktion? Va? Vi hoppas att hennes efterträdare blir någon med bra insikt om nya medier så att diskussionen på allvar kommer igång bland journalisterna som fortfarande i många fall ligger ohjälpligt efter när det gäller kunskap om och intresse för interaktion och läsarmedverkan. Om journalisternas tröghet skriver förre chefredaktören för Journalisten Martin Jönsson här.

Martin Jönsson skriver också om tevekanalernas nya konkurrensmedel: webbteve, apropå lanseringen av nyhetskanalen.se. En sajt som för övrgit lämnar en del övrigt att önska, men man får anta att det rör sig om barnsjukdomar som går över.

Metro lanserar ett nytt system för länkning till andra tidningar som skriver om samma ämnen. Vi ser gärna att fler tidningar hakar på, snarast.

En intressant notering om namnpublicering lite apropå det här. Det skulle vara intressant om den här diskussionen får fortsätta ett tag, inte bara utifrån professor Stig Hadenius utan även andra perspektiv som det Niclas tog upp här.

Och så ett tips för dig som har möjlighet att närvara i morgon måndag när publicistklubben debatterar debatterande. Medverkar gör bland annat Olle Lidbom aka Vassa Eggen. Vi som inte kan närvara hoppas att någon Bambusar tillställningen.

Sist brukar vi visa en video, men har inte hittat någon passande den här veckan, så istället länkar vi till den här underbara texten av Mickey J Barczyk om hur genomsnittsbloggaren ser ut.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar