Disruptive Media Liveblogg – inledning

Sofia är idag på Disruptive Media-konferensen “Från massmedia till mikromedia” i Stockholm och kommer att liveblogga här under dagen…

Annika Lidne,Lidne Inc, som är arrangör av konferensen, inleder med att ge en bakgrund och förklara sociala medier, vad det är och varför.

På förra Disruptive sa Annika: Tre saker kommer:

1. mikrobloggning eller närvarotjänster, exempelvis Jaiku. (Jaiku är en mikrobloggtjänst där man skriver meddelanden i sms-längd där man meddelar vad man gör precis just nu. Det roliga med Jaiku är att meddelandena kommenteras och diskuteras. Jmf Twitter där man inte har kanaler eller kommentarsfunktioner liknande de på Twitter.)

Annika tror att många som upptäckt sociala medier genom Facebook kommer att gå över till mikrobloggtjänster.

2: video på nätet, och exemplifierar med Bambuser som är på plats under konferensen.

3: sociala nätverk i företag. Kommer stort som ersättning för mail.

Det sa hon alltså under förra Disruptive Media som hölls i September och redan kan man se att det hon pratar om utvecklats.

Idag ska det talas om de stora trenderna som kommer och kommer att påverka företagen.

“Det är inte framtid, det händer just nu”

Vad betyder disruptive media? Det handlar egentligen om att saker förändras hastigt och omstörtande. Disruption är något ömstörtande.

Kort vad som händer i medievärlden: i år kommer internet att bli enskilt största medie när det gäller reklam och annonser.

Trendbrott ifjol: dagspressen sjönk med två procent, Expressen och Aftonbladet med 6-7 %, radion går ner med 2.5 procent och på magasinssidan ser man väldiga nedgångar. Vi ser en generell nedgång av printmedia.

Teve går inte ner lika mycket även om det finns tendenser att det går mer åt nischkanaler medan de stora kanalerna förlorar mark.

Idag: tre saker: digital ekonomi, omskakande mjukvara, demokratiseing av media.

Vad är den digitala ekonomin? Chris Anderson som för några år sedan såg att på internet funkar inte ekonomi som vi är vana att se på ekonomi, han skrev bloggen/boken Long Tail i samarbete med sina bloggläsare. Det betyder att offline så måste man sälja på volym, det är bestsellers som gäller. För några år sedan kunde man köpa flera år gamla böcker, idag ska böckerna säljas inom några månader. Samma gäller med skivor, det går inte att hålla ett stört utbud, folk håller inte i lager smala grejer. Däremot på nätet kan man få tag vad som helst, på nätet går det att ha lager med nischade produkter även om de inte säljer mycket, men summan av de små nischade produkterna är den långa svansen som sammantaget ger en stor volym och står för en stor del av intäkterna på nätet.

Det här ger också möjlihgeter för folk att hitta marknader och sälja saker, så som nya band som idag inte ser nödvändigheten av att ha skivbolag då de själva hittar sina kunder på nätet och kan sprida sin musik genom alla kanaler som finns och möjigheten att hitta sin perfekta publik.

Chris Anderson jobbar nu med en ny bok som heter Free som handlar om att ge bort. Man ska ge bort gratis för att i slutändan kunna tjäna pengar. Saker ska vara gratis. Det handlar om att det inte längre går att konkurrera när mycket av det man försöker sälja finns gratis.

“Varför betala för nyheter när de finns gratis på webben?”

Revolutionerande idé i Danmark: ska vi börja ge bort bilar gratis? Låter helt idiotiskt, men tänk för några år sedan vad man skulle tänkt om de delade ut mobiltelefoner gratis?

Det går att ge bort en bil gratis om man tar betalt för elen. Det är alltså inte så absurt som det kan låta. Ge bort elbilen för att kunna sälja mer el.

På nätet finns: Köp en laptop nästan gratis mot att du tecknar dig för ett abbonemang. Ge bort huvudprodukten och tjäna in det på annat.

Annika har jobbat på Scania: Scania tjänar inga pengar på att göra lastbilar. De tjänar pengar på eftermarknaden. Det är det tänket som Free handlar om och det som kommer.

Omskakande mjukvara:

Problemet i Europa är att folk inte förstår att mjukvara är viktigt. Komma bort från tänket att “allt kommer att bli bra om vi blir fler och får in fler folk” men med nya medier kan vi distribuera arbetsbelastning åt andra personer som inte behöver vara anställda. 20 kan göra mer än 40 om man använder rätt kanaler och låter andra jobba och finnas på arenan.

Free: ge bort saker men ta in pengar för annonsintäkter.

Debatt i Sverige om fildelning. Skivindustrin arga, politikerna blandat sig in, användarna vill ha gratis musik. Men varför måste man köpa musik? Varför ska man betala för en låt som man tröttnar på? Istället kan man ju använda exemeplvis Spotify som bara finns i datorn, där man inte laddar ner filer utan streamar musik, tillgång till massor av musik utan att behöva köpa en enda låt. Troligt kommer snart en skarp version där användaren betalar ett fast pris i månaden för att få tillgång till hela biblioteteket. (reds anm: i dagsläget är dock utbudet lite knapert på Spotify, som än så länge bara finns i en betaversion för inbjudna testare)

Demokratisering av meda: Övergå från masskommunikation till mikrokommunikation, inte en som talar till många utan många som talar med många fast färre. Nischade bloggar, teveprogram osv. Användarna väljer efter eget intresse och det är inte längre några få som kan bestämma vad alla andra ska läsa. en tidning tar inte hänsyn till användarens individuella preferenser.

Det här betyder at auktoriteterna försvinner. Demokratisering. Se förr var doktorn, prästen, läraren, auktorieter som ingen vågade ifrågasätta – idag har man möjlighet att ta reda på saker själv och ifrågasätta och söka på andra områden.

Annika tar även upp exempelet med tidningar som bör kommunicera mer med sina läsare.

Hon nämner konflikten mellan doktorsguiden.se och läkarna som är oerhört upprörda över att patienterna får möjlighet att rekommendera sina läkare. Aukorieter blir rädda för att förlora makten. Gäller läkare, redaktörer och journalister som tidigare haft makt att bestämma vad folk ska läsa och utifrån vilka vinklar.

Annonsörerna höppar över medieföretagen och hittar sina egna plattformar för marknadsföring.

Hur påverkar det här ditt liv och din organisation? Det är det dagen kommer att handla om.

Här finns Annikas Slides.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!