Disruptive Media liveblogg part II – Neville Hobson

Nu kommer Neville Hobson www.nevillehobson.com

Under morgondagen ska han hålla en master class i sociala medier men han finns med även under dagen.

Neville Hobson använder främst Twitter och han visar morgonens twitterflöde för oss, och talar om hur man kan använda tjänster som samordnar flöden från flera olika kanaler. Han berättar att han under morgonen chattat med personer på twitter som inte kommer att kunna delta under konferensen. (här kan inflikas att Disruptive Media kan följas via flera livebloggar, bambuser och i en egen jaikukanal)

Web 2.0 definition: interaction instead of information, demokratisering av information, handlar om att dela

The era of social computing: Den sociala strukturen är i händerna på användarna

Evolution – Disrupting – New

Påtagliga förändringar i människors medavanor och det sätt på vilket folk tar del av och använder information.

Kontroll är på väg bort, det skrämmer folk som tidigare haft makt och kontroll. Idag går flödet inte att kontrollera då vem som helst kan sprida information över hela världen på en mikrosekund

Trust in Shifting again

Folk har högre förtroende för företag än för politiker enligt en förtroendebarometer “Edelman Trust Barometer 2008″

Men mainstream media är fortfarande vanligaste sättet att ta det av information om företag, även om sociala medier är på uppgående.

Who do people trust most? They trust other human beings, de litar på andra som är ungefär likadana som en själv. “Someone like me” Här är styrkan i sociala medier. Svensk statistik på detta. tack Kullin!

The social media space -

1.3 miljoner bloggposter per dag

100.000 nya bloggar varja dag, två i sekunden

Mer podcast än globala radiostationer

100 miljoner användare i Myspace, 64 miljoner medlemmar på Facebook, 9 miljoner Linkedinusers

(statistik mestadels från technorati)

Tools that facilitate: communication, engagement, transparency, trust.

Neville Hobson går vidare och presenterar en rad olika sociala nätverk, så som facebook, youtube som enligt neville är ett stort socialt nätverk genom att folk delar och kommenterar, flckr är socialt på samma sätt som youtube , linkedin, twitter, myspace. Han nämner förändrade attityder och att många raderar sina facebookkonton. Twitter har ändrat Hobson eget beteende i interaktion med andra. Jaiku är annorlunda – mer en snabb väg att få respons på saker. Jaiku är än så länge väldigt begränsat till användare i Sverige och Finland.

Twitter ger en möjlighet för människor att ta del av många intressanta saker över hela världen beroende på vilka man väljer att följa.

Sessmic next big thing? Videokonversationsverktyg, som en visuell Jaiku/Twitter. Quik, Bambuser andra motsvarande tjänster är nästa stora sak som kommer och enligt Hobson redan är här. Det finns enligt Hobson 24 tjänster som erbjuder videokonversation, det är ett område som exploderar.

Så nu börjar Neville Hobson tala om FriendFeed – ett ställe att samla alla sina och sina vänner flöden från olika sociala nätverk.

“Your public is everywhere”. Hur hittar man rätt, hur använder man alla de nya verktygen för att träffa rätt?

“Anywhere, any time”

För att nå ut måste man ha koll på alla nätverk där folk finns, från bloggar till Flckr.

Blogsökmotorer så som technorati, google kan användas för att hitta rätt nischade målgrupper, att se nätverk, vem som är kopplad till vem osv. Det är ett arbete som tar tid, sedan måste man läsa bloggarna, försöka förstå personen man försöker nå, innan man tar kontakt med den vilket inte nödvändigt ska ske via mail. Det handlar om individer, att hitta individer. Det finns företag som tar bra betalt för att göra sådana sökningar. Hobson upprepar att “you need to understand”, och syftar på målgrupperna, individerna man vill nå ut till. Identifiera: Vem ska vi nå, sedan Hur: söka upp och sist Understand: läs på och försök lära känna/förstå personen du vill nå med ditt budskap.

Det borde inte vara svårare för en organisation att hitta rätt personer att nå ut till än det är att hitta rätt tidning/jorunalist/reporter för det man vill ha ut.

Hobson går in på produktplacering/textreklam i blogg när han berättar om hur 3 testade och Hobson blev erbjuden fritt mobilt bredband på villkor att han bloggade om det. Han hade inga problem med det men känner några som inte gillar det. Men det var en klar deal, rakt på: du får det här, du skriver om det.

Här börjar publik och åhörare att ifrågasätta i Jaikukanalen. Om att sälja ut objektivitet, om hur tidningar får prylar utan att kunna/vilja lova att skriva om dem. Frågor som kommer: Köpt medieutrymme? Medieetik? Flera tänker att man förlorar cred och trovärdighet om man säljer sig till företag och marknadsför deras produkter. Modebloggarna tas upp som exempel, de som blir överösta av saker och kläder och skriver om dem utan at informera om att det är reklam.

Hobson håller absolut inte med, han säger att han aldrig skulle ha tagit emot UTAN att skriva och enligt Hobson handlar det här om transparens. Hobson berättar i bloggen hur dealen ser ut, och han menar att så länge han är trygg i sig själv med vilken deal han gör, vilka produkter han testar. Han ser inget etiskt problem eftersom dealen är så klar.

Hobson ger exempel på en bloggar:

En som ger en bra image åt Marriott hotels där sonen till grundaren som idag är 92 bloggar. Ger en massa cred till hotellkedjan.

Rudi Fischer från Telekom Austria bloggar. Han skriver om sin personliga uppfattning om det som händer i företaget och i telekomutvecklingen. Skapar transparens och inger förtroende.

American Airlines satte upp en blogg för att kommunicera problem som uppstod på grund av säkerhetsproblem. En helt vanlig Bloggerblogg i namnet American Airlines. Ett mycket bra sätt enligt Hobson att kommunicera med folk på folks egen hemmaarena.

Hobson menar att om företaget inte själva pratar om vad som hände ri företaget kommer andra att göra det, kanske mindre fördelaktigt…

Monitoring Social media:

It’s not about the numbers, it’s about who they are.

Identifying the influencers – and then what?

Search engines: Why they love blogs

Fördel med sociala medier: vem som helst kan, man behöver inte specialister för att göra det

Det nya medlielandskapet handlar om att command and control inte längre fungerar. Man måste engagera sig i sociala medier för att det inte finns ett val längre.

Förändringar och möjligheterna är runt omkring oss hela tiden.

Avslutningsvis en diskussion om företagsbloggande där Hobson är odelat positiv och ser det som en nödvändighet. Vem i företaget som ska blogga beror helt på vad syftet med bloggen är. Finns en diskussion om huruvida det är bra att vd bloggar när den vanligtvis har mycket annat att göra, något som Hobson tycker är bull, sån tid tar det inte att knåpa ihop en blogginlägg. Det kan ju också vara en förtroendefråga vem som bloggar och det är klart att det kan kännas förtroendeingivande och bra för en kund att läsa och kunna kommentera det som högste hönset i ett företag faktiskt tänker och tycker.

Reblog this post [with Zemanta]
Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar

Comments are closed.