Disruptive Media liveblogg III – Fredrik Svensson

Nu: Fredrik Svensson, Creative director på mediebyrån Starcom. www.starcom.se

Talar om hur många kommersiella budskap vi matas med varje dag. Fler och fler budskap får mindre och mindre uppmärksamhet av konsumenterna.

Medieyråerna är sämst på detta. Hur många exponeras för annonsen? Vad är det? Vad spelar det för roll? Ingen. Det intressanta är inte hur många som sett den, hur många som klickar, det intressanta är inte räckvidden utan uppmärksamheten.

Hur många upplever varumärket?

Sociala medier är ett slarvigt uttryck för ett utmärkt sätt att dela. Sociala medier har Fredrik valt att kalla för “Delade digitala upplevelser”

Hur gör man en lyckad kampanj i sociala medier? Fredrik ger fem tips.

Enda regeln man behöver ha med sig när man jobbar med sociala medier: Det handlar om att ha bra idéer. Det handlar inte om vart man är, det handlar om att i grunden ha en bra idé.

Det spelar ingen roll varifrån en idé kommer heller, bara man använder den bästa idén. Reklambyrå, PR-byrå och mediabyråer måste jobba närmare varandra och förstå varandra mer.

Så till de fem tipsen:

Börja berätta historien men låt konsumenten slutföra den.

Exempel. SvenskaFans.com är en community som skriver om fotboll, allt innehåll skrivs av medlemmarna själva. Den är reklamfinansierad. Efter fotbollsVM tyckte folk att fotboll var trist och besöksantalet rasade. Utmaningen bestod i att hitta ett sätt att få folk att börja tycka att fotboll var kul igen.

Fotbollsspelaren Håkan Mild ringdes upp. Grejen var att han är känd för att vara ett träben, extremt oteknisk, och man skulle försöka få honom att inte vara det. Man började med att säga Om Håkan Mild lyckas med detta – hur långt kan man då gå? Användarna uppmanades att skicka in fortsättningen. Folk skickade in mängder av bidrag som fortsättning på reklamfilmen, och en av dem har haft en mijlon visningar. Besöksantalet steg med 25% tack vare kampanjen, som kostade 20.000 kronor att göra.

Ett annat exempel är en kampanj för Guitar Hero.

Man skickade filmer till utvalda användare och sa att den som skickar den vidare till flest vänner vinner en Gibsongitarr. Filmerna har nu setts av en halv miljon, och spelet är det populäraste hos spelföretaget.

Skapa ambassadörer.

Konsumenter är de bästa ambassadörerna. De är de bästa att använda för att sprida sitt budskap vidare.

Klädföretaget WE har varit framgångsrika med att bygga attityd och bygga sitt varumärke när det gäller kläder. För ett halvår sedan började de lansera hörlurar som var något nytt och WE köparna såg inte WE som ett teknik/musikföretag. Utmaningen låg i att få folk att koppla ihop WE med musik. En global musiktävling skapades, där människor fick göra och lägga egna låtar och hade en chans att vinna ett skivkontrakt. För att nå ut med tävlingen skapade man en ambassadör, en kycklinghuvad DJ vid namn Physical Bobsom gick ut och pratade i olika sociala medier, Facebook, Myspace, Twitter och berättade om tävlingen. Fick in flera hundra låtar, bjöd in tio band till London. Hörlursförsäljningen har gått bra och budgeten överträffades med femtusen procent.

Så till Rockbjörnen. En miljon människor röstar årligen på Rockbjörnen. Så ville man nå ut till de med smalare musiksmak. Var finns de? Jo i sociala nätverk som Myspace. Man skapade en egen kategori som hette rockbjörnens Myspacekategori i samarbete med Myspace. Myspace drev kampanjen själva och det kom in 2.6 miljoner röster från Myspace, och en miljon från AB-läsarna.

Gå dit de är, tvinga dem inte att komma till oss.

Bort med banners, folk vill inte klicka in sig till företag, man ska ta sig dit de är.

På aftonbladet lade man in en tävling om att ta fram en officiell EM-låt och det gjordes på Aftonbladets egen sajt. Egna ambassadörer. Driver sitt eget röstande.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!