Disruptive media liveblogg VII – Kristofer Björkman om Newsdesk

Kristofer Björkman från Newsdesk www.newsdesk.se har jobbat med journalistik och nya medier i 20 år, han talar om nya pr-verktyg för ny kommunikation. Hur de funkar i praktiken och hur man kommer igång.

“The News business is broken, and no one knows how to fix it” Kristofer visar ett exempel på när en stor båt skulle åka under Golden Gatebron i San Fransisco, alla bevakade, även traditionella medier. Men innan de kommit in till redaktionen fanns allt material redan ute på nätet, både bilder, kommentarer, texter, rykten, skvaller. TIdningarna hade liksom inget kvar att komma med.

“Svansen är inte bara lång, den är luden också”. The long tail, det är enklare att producera information, enklare att distribuera och enklare att få tillgång till den.

Var finns de som har inflytande på din marknad och hur kommer du i kontakt med dem?

Vi har förstått att något hänt, börjar förstå vad som händer men hur ska vi hantera det?

“The new rules of marketing and PR” av Robert Scoble ska man visst läsa också.

(Kristofer Björkman är för övrigt väldigt uppdaterad, hälften av slidesen innehåller citat och bilder från tidigare talare under dagen…)

Kärnan i Newsdesk system:

Newsdesk försöker göra företagens information tillgänglig överallt där journalister, redaktioner men andra inflytelserika personer finns och söker. Istället för att pusha ut bygger systemet på Pull, att nå den långa svansen. Så här gjorde Abba Seafood: de lanserade Kalles randiga banan och jobbade med Newdesk för att göra informationen tillgänglig. Nyheter, bloggar, pressmeddelanden, Bild, Video, Event, kontakt är olika kanaler där informationen gjorts tillgänglig på alla möjliga sätt, här finns RSS, tag, IM, Sökmotorer, E-post, sms, MMs Pod, osv med som potentiella kanaler för att nå ut. All information görs tillgänglig i Pressinfosök. En sökbar databas där det är fritt för vem som helst att lägga in sin nyhet/information.

Bevakas av 5.500 journalister och 4000 redaktioner, som skapar egna profiler över vad de är intresserade av att få information om, och får e-postbevakning och prenumerera på information utifrån olika taggar.

Journalisternas viktigaste researchkanal är google. Därför ska man ha sökmotoroptimering. (Newsdesk kommer högre än exempelvis Abba själva om man söker på Kalles banankaviar.)

Därför är det viktigt att finnas i flera sammanhang än sin egna sida.

Bilder som läggs in i Newsdesk ska självklart komma upp högt i en google bild-sök.

Mediaportaler tar information direkt från Newsdesk och lägger ut på sina webbsidor. 2700 mediasajter länkar till Newsdesk idag.

Mer om Kalles Kaviar: flera grupper skapades på Facebook, många bloggare skrev om det osv. (den största facebookgruppen var den som var MOT Kalles banakaviar)

Här påpekas från publiken att det är intressant och positivt att folk skriver framförallt negativt om Kalles Banakaviar, men att det är positivt, för att folk ändå i slutänden väljer Kalles istället för ett annat märke när de köper vanlig kaviar. (här påpekar Niclas att Kalles banankaviar har sålt skitbra..)

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar