Veckan som gick – vecka 15

Den här veckan finns ingen konkurrens om vilken text som är den viktigaste. Alla har väl redan läst den, men vi kan inte låta bli att även vi rekommendera Fredrik Wass artikel i Fokus om Molnet. Superlativerna har redan haglat och Fredrik får tala för sig själv här.

Efter det känns det mesta annat ganska ointressant och överflödigt, i stunden. Men vi har ändå skrapat ihop en del inte helt ointressanta länkar till läsvärda grejer vi hittat under veckan som gått:

Ilya på MIT Ad Lab har en intressant grej om hur IBM väljer att skriva en Code of Conduct för sina anställda när de rör sig i virtuella världar. Big Blue har ju valt att använda Second Life som en viktig mötesplats och uppenbarligen har det funnits behov av att få medarbetare att tänka till:

Building a reputation of trust within a virtual world represents a commitment to be truthful and accountable with fellow digital citizens,” IBM states. “Dramatically altering, splitting or abandoning your digital persona may be a violation of that trust. … In the case of a digital persona used for IBM business purposes, it may violate your obligations to IBM.

Modebloggarna har fått en ohemul stor uppmärksamhet om man ändå jämför med vad som händer inom sociala medierna. Hitintills har modebloggar varit relativt mainstream och inriktade på yngre/generellt mode. Men tidningen M väljer att låta en frilansskribent, Ninna Ekbom, blogga om mode och livstil med inriktning på en äldre målgrupp. Intressant är att det pekar på att bloggandet går mot en större målgruppsanpassning och ämnesnischning.

Vi kommer att dyka ner i APs stora undersökning Online Credibility Gap runt amerikanska medier och lär återkomma med ett antal postningar runt den. Men i korthet finns en intressanta aspekt:

“do you think it is a good idea or bad idea that a website does not require names?” 64% of the editors thought it was a bad idea, and 24% a good idea. Meanwhile, 40% of the public thought it was a bad idea, and 45% a good idea, showing more split on this issue than did the editors.

Onekligen finns det alltså ett rejält värderingsgap mellan användare (som inte vill ge ut sitt namn) och redaktörer som anser att det är mycket viktigt.

Utvecklingen till proffsbloggare och ett konstant flöde av information anses ha skapat en fara för de som faktiskt är “prolific bloggers”. Åtminstone enligt NYT. Niclas skrev tidigare om det här och här. Artikeln har också renderat 270 bloggkommentarer världen över.

Beata Wickbom var en av dem som var med på Internetworlds Webbdagarna (sammanfattning av paneldebatten). Hennes inledning är onekligen viktig att läsa:

Har vi gamlingar, inklusive traditionell media förstått vilka förväntningar den digitala generationen har på snabbhet, feedback och användarupplevelse. En genration som i princip inte läser längre texter. Kommer universitet och högskolor att vara tillräckligt intressanta som lärande mötesplatser för Lunar-generationen?

Hon anlägger sedan ett genusperspektiv som också är intressant, men som kräver lite mer tänkande och undersökande.

Mindpark är kanske Sveriges bästa på att pusha ut statistik. Det här är intressanta siffror – vuxna som bor med barn har en markant högre andel av nätanvändande än de som inte bor med barn. Man kan iofs tänka sig att det helt enkelt handlar om att det ändå är en stor del av de riktigt äldre som ännu inte använder teknik och som faktiskt bor “utan barn” men det som siffrorna ändå indikerar är att teknikanvändning, och internetanvändning hemma triggas av digital natives. (Läs förresten också Jockes postning om att utvecklingsarbete faktiskt handlar om att prata. En mycket viktig postning för fler än bara Mindpark).

Mindpark har varit på konferensturné. Daniel har bambusat Roger Elverskogs föredrag om hur dagstidningar ska tjäna pengar på nätet. Från Citygate Forum.

Facebook har länge talats som en ganska död community. Man addar vänner, men sen då? Funktionerna för interaktion och socialisering har varit få. Men den här nya appen kanske kan vara nåt som nån har lite nytta av.

Robert Picard, professor vid internationella handelshögskolan i Jönköping tycker till om framtidens tidningar. Tankegångarna känns inte obekanta för den som lever i utveckling och jobbar i dagspressen, frågan är vilka dagstidningar som ska våga testa konceptet. Intressant är att det inte sägs ett ord om internet i artikeln, och Picard verkar vara inne på linjen att alla satsningar på interaktivitet, communitys och annat som vi socialmedianördar gillar inte är nåt som dagstidningar ska pyssla med.

Svante på Fleecelabs har skrivit en intressant text om att varje sajt bör ha en galjonsfigur. Jo. Det är ju det vissa kämpar för att dagstidningar att förstå. Profilering. Ge läsarna ett ansikte. Någon att lära känna, förfasa sig över, älska, irritera sig på, känna sympati med, whatever.

Peter på Fleecelabs skriver om det dåliga i att det är mediefolk som dominerar diskussionen om den social webben. Tänkvärt som fan.

Kristofer Björkman om att ungarna överger communitys till förmån för msn och sms, för snabbhetens skull. Med slutsatsen att microbloggtjänster så som Jaiku eller Twitter kan kombinera nätverkandet i communitys med snabbheten och direktheten i msn.

Richard Gatarski på Weconverse har skrivit en intressant text om transparens, kunskap och att dela med sig. Att bygga kunskap i samspel med andra och att lära sig av att lära andra. Svårt att inte bara hålla med.

Inte bara Radiohead försöker hitta nya vägar i det nya medielandkskapet. Nu har även Moby innovativa idéer.

Och självklart får Moby vara veckans video här på Same Same:

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar