Veckan som gick – vecka 14

Trond Sefastsson-affären går vidare och nämndemannen Cecilia Beckroth som Sefastsson haft en hel del med att göra (historien är intressant på många sätt när det gäller journalistisk etik och galenskap men vi lämnar det därhän) har fått sin dator (enligt egen uppgift) hackad.

Därmed har hennes extensiva mailväxling med framför allt en mängd journalister läckt ut på nätet (läs; Flashback). Intressant i detta är dels osäkerhetsaspekten att som journalist skicka mail till en person som uppenbarligen har dåligt säkerhetstänkande runt sina mailkonton (vilket ungefär 95 % av alla användare har) men också att det finns en potentiell öppenhet – och att offentligheten inte alls är mediedriven utan finns på forum och communities. Tyvärr är den öppenheten inte alltid fullt ut: på sin blogg har Beckroth valt att självcensurera sig på ett annorlunda sätt: saker hon tagit bort blir kvar som tomma postningar.

Presstödet är en het potatis i dagarna. Blogge Bloggelito tycker att det ska ersättas med bloggstöd, i sann demokratisk anda. Tja. Varför inte? Hur som helst en spännande tanke och det skulle vara intressant att se en utvecklad diskussion kring det han skriver.

Domännamnet pizza.com har sålts för 2,6 miljoner dollar (cirka femton miljoner kronor). Chris Clark har ägt domänen sedan 1994, och efter den här försäljningen är han irriterad på att han inte köpte fler domäner på den tiden. Just domäncrazen är antagligen en av anledningarna att web 2.0-företag har så konstiga namn. Helt enkelt så är det för dyrt att försöka köpa loss domäner med vettiga namn.

Radiohead fortsätter använda sig av de sociala medierna för att utveckla och förändra skivbranschen. Nu väntar vi bara på att fler ska ta efter deras innovativa idéer.

Kristoffer Björkman skriver om hur den nya digitala verkligheten omskapar (och skakar om) den traditionella affärslogiken enligt “skomakare bliv vid din läst”-principen.

Cirkeln är sluten. All logik faller på plats. Affärer startar communities. Och communities startar affärer.

E-posten är väl inte så web 2.0 men fortfarande är det en viktig kanal för alla. Volvo har valt att låta en stor del av sina anställda tjänstemän gå en e-postkurs. Det handlar inte om de tekniska delarna utan att lära sig att effektivisera sin hantering av inboxen, och därmed spara tid och bli mindre stressad. Intressant är också att man nu väljer att avsluta själva kursdelen utan hänvisar till de som gått kursen: de blir “key users”.

Sugen på Webb2.0-konferenser? Här kanske du hittar nåt matnyttigt.

Hos PM och Leo finns den här postningen om vad sociala media egentligen är.

Google siktar på att i Storbritannien och på Irland ta bort skyddet för att varumärken ska kunna köpa sökordsmarknadsföring via andra varumärken, konkurrenter kan få köpa rätten till att via Googles annonsnätverk använda andras varumärken i sin marknadsföring. Detta sker redan i USA, vilket är kraftigt omdebatterat.

This seems like an attempt by Google to increase bid values and volume of bids on a huge range of terms. By introducing this policy you could type in a search for a particular brand and be confronted with nothing but a sea of competitors.

Två saker visar det här på: du kan inte längre ha full kontroll av ditt varumärke. Låt det istället byggas via starka relationer istället för regelmässiga. Och genom globaliseringen kommer det här också drabba svenska företag, och göra PRV:s relativt hårda regler om intet.

Martin Jönsson tipsar om en ny bok: Clay Shirkys “Here Comes Everybody”. Även Vassa Eggen skriver om Clay Shirky och bjuder på en intervju gjort av Stephen Colbert.

Guldägget kan man inte undvika även om det känns extremt analogt alltihop. Farfar vann med sin Heidies 15 mb of Fame-kampanj för Diesel. DDB Stockholm vann allt annat. Leon Nordin uppstod för en stund.

Företaget Visibilly erbjuder en positioneringstjänst som ska kunna användas för optimerad direktreklam till mobiltelefoner. Min förhoppning är att själva marknadsföringen sedan görs rätt – annars går positioneringsmarknadsföringen samma väg som tele-marketing. Context is king, but the content is the joker.

Good Old skriver om “The technical divide” och fokuserar på Google Adsense och Spotify. Samtidigt pågår en diskussion om just Spotify på Jaiku, där det finns två läger. De som kritiserar Spotify påpekar att det saknar det sociala. För att tjänst ska fungera och kännas riktigt värd idag krävs en möjlighet för användaren att själv delta aktivt, och ha en möjlighet att socialisera med andra användare, annars känns det halvt och inte riktigt färdigt.

Mindpark fortsätter att rapportera om hur annonsintäkter ökar på webben.

Det progressiva USA skriver om hur dagens unga inte längre är passiva mottagare av information. Den som har ett budskap och vill nå ut måste förstå det. Som exempel tar han upp Obama och hans tal som snabbt spreds på Youtube.

PM & Leo som varit på konferens i Seattle skriver mer om Obama och hur han gör som Carl Bildt. Fast Obama tar det ett steg längre och ser till att finnas på Twitter, facebook, flickr, MySpace, YouTube , digg och på tio andra sociala sajter. Förutom att han såklart bloggar.

Och Anders Mildner skriver initierat på samma tema. Ur demokratiperspektivet.

På American Journalism Review hittas en lång artikel med rubriken “Maybe it’s time to panic”.

“For all their jaded posturing, journalists want to preserve something that has worked for two centuries: news media that can both make acceptable profits and perform essential public services.

Can this still be done? Probably. How? By moving far faster than conventional media are moving now, accelerating into a space-race urgency to revolutionize their content and business.”

GCI Stockholm skriver om sajten doktorsguiden.se där patienter har möjlighet att betygssätta läkare. Underbart. Än en gång används internet för att främja demokratin och folket makt. Och självklart är det läskigt för de som tidigare ansetts vara allsmäktiga och sitta inne med sanningen. Men i längden är det just transparens och möjlighet att dela erfarenheter om stort och smått som kommer att vara det som gör att internet är en revolution inte bara rent tekniskt eller rent medieanvändarmässigt. Det kommer att förändra människors beteenden.

Bisonblog har skrivit en bra postning om Bambuser.

DN försöker sälja papperstidning genom samarbete med Pressbyrån. Och Expressen som försökt sälja tidningen med hjälp av billiga böcker har sålt 1.3 miljoner böcker utan att se någon förändring i tidningsupplagan. DN lanserade också sin nya DNpåstan i veckan. Något som bland andra Svenskans teknikblogg skriver om. Vassa Eggen är kritisk.

Fibrer har hittat en lista över olika nivåer av deltagande i sociala medier. Från skapare till ickedeltagare.

Weconverse skriver om Disruptive Media. Jag gillar hans slutkläm: “Nej, det här inlägget är inte reklam, dvs jag får inte betalt av någon för att skriva detta. Tyvärr ser det idag ut som att jag inte ens hinner vara med själv. Men jag hjälper mig själv att komma ihåg vad jag lärt mig genom att följa och analysera Dispruptive media. Min förhoppning är att också du får ut nåt av värde när jag bloggar vidare. Den här gången med risken att folk väljer att anlita andra inspiratörer än mig – för dom andra är ruskigt bra. Och varför skulle jag dölja det?”Som matchar bra med Annika Lidnes eget inlägg om att dela kunskap.

Twingly släppte i veckan sin betaversion av den nya bloggsökmotorn. Den recenseras bland annat här och här.

En liten socialamediaskola hittar vi hos SEOTaktik.

Beta Alfa noterar att Aftonbladet samarbetar med bloggkoll.

Rörlig bild på nätet ökar stort. Och nu ska vi inte bara titta. Vi ska vara med, delta, engagera oss. På worldtv.com ska vem som helst kunna skapa och dela sin egen kanal och dela.

Erik Starck har skrivit en klockren postning om den objektiva journalistiken.

Vi har tidigare skrivit om Sydsvenskans Redesign och arbetet med att göra om webben. Det hela börjar ta form och nu finns den här fantastiska videon, ett bidrag i tävlingen om redesignen:

Med den presentationen tackar vi för oss för den här veckan.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar