Transparens enligt Schulmans

Det är svårt att så här i starten försöka recensera 1000apor.se. Niclas har på Researcher reflekterat en del över ordet transparens och Aftonbladets chefredaktör Jan Helins uttalanden i samband med premiären.

Tja. Bröderna Schulman redovisar alla sms som skickas till och ifrån deras mobiler. De producerar någon form av dokusåpa kallad “Att vara Alex Schulman” där vi i första avsittet får se Alex sitta och vrida sig av skratt av de två orden “suga kuk” sagda på gotländska. (det är han själv som säger dem) Däremellan presenterar han sina kollegor på 1000apor.se.

Transparens jojo.

Det är lite sorgligt tycker jag. Inte sajten som så. Den kommer alldeles säkert att bli den succé som förväntas. Och den kommer säkert att innehålla en hel del saker som även jag kan skratta åt. Dom är inte dumma, Alex och Calle. Det sorgliga är när ordet transparens används om en humorsajt som i bästa Big Brotherandra ska släppa in oss i Bröderna Schulmans lagom regisserade värld.

Det sorgliga är att jag kan tänka mig att många av de svåromvända gubbarna i gammelmedia knappast blir imponerade, och knappast tänker att “Ahh, transparens, det ska vi jobba mer med”. Snarare får ordet en negativ stämpel och den allmänna uppfattningen att transparens handlar om att avslöja sina sexuella fantasier och filma sig själv på toletten kommer att befästas.

Transparens enligt Schulman må vara kul. Men det är inte den sortens transparens vi talar om, vi som brinner för att släppa in den och utveckla den både privat och i företagsvärlden.

Om det är transparens Helin vill jobba med i sin roll som chefredaktör finns en hel del andra metoder, metoder som skapar och ökar trovärdigheten istället för motsatsen. Jag har nu inte sett resultatet i papperstidningen, det han säger kommer att vara “helt nyskapande”, men jag tvivlar på att det är direkt revolutionerande för journalistiken. För det är det transparens handlar om. Ärlighet och trovärdighet. Och det är Helin själv som bör bli transparent om han ska lyckas. Att hyra in Sverige mest kända kissochbajshumorbröder funkar inte.

Men nej Jan, vi vill inte veta vilka som skickar sms till dig. Vi vill inte veta vad du svarar heller. Och du behöver inte härma dialekter för att vi ska tro mer på dig och din tidning.

Däremot skulle det vara väldigt intressant att få veta hur du tänker om publicistiska beslut. Vi skulle gärna vilja se dig Bambusa när du diskuterar etik med dina reportrar. Vi vill att du ska vara ärlig och berätta hur ni jobbar, på Aftonbladet, rent journalistiskt. Vi vill höra dina journalistiska visioner för tidningen, och har du inga så vill vi veta det också. Stå för det du gör i tjänsten – vad du gör när du är ledig struntar vi i. Och ärligt talat så struntar vi i vad bröderna Schulman gör också, däremot kanske vi skrattar åt det, men Aftonbladets uppgift är knappast främst att få folk att skratta.

Som ny chefredaktör på en tidning som är en starkt bidragande orsak till allmänhetens ökade journalistförakt är det en stor utmaning att öka läsarnas förtroende. För tidningen och för journalistiken i stort. Jag vill tro att Jan Helin är rätt man att ta tag i den utmaningen. Men att börja med lanseringen av 1000apor.se är kanske inte det bästa sättet.

Börja blogga Jan! Skriv om jobbet. Berätta om 1000apor.se, vad som händer bakom kulisserna, hur du förhandlar med Schulmans och vad Kalle Jungkvist säger. Berätta också om vad som händer på redaktionen, hur du fattar dina publicistiska beslut – och prata med dina läsare. Framförallt – lyssna på dem, låt dem kommentera och ta till dig av vad de säger. Erkänn dina misstag och stå på dig när du tycker att du har rätt.

Ärlighet varar längst, som du vet.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
(0%) (0%) (0%) (0%)
0 buttar